14 °C Budapest
Felemészti most a stressz a magyarokat: csak így úszhatják meg a kiégést

Felemészti most a stressz a magyarokat: csak így úszhatják meg a kiégést

2020. március 26. 13:01

Hogyan dolgozzunk otthonról hatékonyan? Mi az, amiben az otthoni munkavégzés más, mint egy irodában, és hogyan előzhetjük meg, hogy mindez stresszesebb legyen, mintha bent dolgoznánk az irodába? Ezekre a kérdésekre keressük a választ szakember segítségéve.

Az alábbiakban 5 tippet adunk az otthoni munkavégzés sikersségéhez, melyet Timár Krisztina HR szakértő megkérdezésével állítottunk össze.

1. Találjuk meg a lakás legmegfelelőbb pontját a munkavégzéshez! 

Ez nem is olyan könnyű, hiszen a legtöbbször nem tudunk leválasztani egy teljes szobát a lakásból, hogy ott zavartalanul dolgozhassunk. A hálóban gyakran nincs asztal, a nappaliban túl nagy a forgalom, a konyhában pedig mindent el lehet képzelni, csak azt nem, hogy ott hatékonyan fogunk dolgozni. A mostani kényszerhelyzetben viszont mégis meg kell keresni azt az egy pontot a lakásban, amit a napi munkához rendezünk be magunknak. Ahová lerakjuk a számítógépünket, és ahová minden reggel visszatérünk dolgozni.

A legjobb, ha ehhez az ideiglenes munka állomáshoz tartozik egy asztal számítógéppel vagy laptoppal, és egy irodai vagy ahhoz hasonló szék. 

Ha lehet ne a kanapén vagy egy fotelben görnyedjünk egész nap, hanem szerezzünk be egy olyan ülőalkalmatosságot, amin úgy tudunk ülni, hogy közben nem fájdul meg a nyakunk vagy a derekunk. Ha az elsőre kiszemelt hely nem bizonyul ideálisnak, ne essünk kétségbe: nyugodtan kísérletezzünk, próbáljunk ki több helyszínt is. Az sem baj, ha 1-2 napba beletelik a végleges, de legtöbb szempontból alkalmas hely megtalálása.

2. Tartsunk rendet, hogy koncentrálhassunk!

Bárhol is alakítjuk ki az ideiglenes munkahelyünket a lakásban, igyekezzünk azt rendben tartani! Ahogy telik az idő, egyre több dosszié, jegyzet, használt kávésbögre vagy tányér halmozódhat fel körülöttünk. De ne hagyjuk, hogy ilyen módon elharapódzon a káosz körülöttünk! 

Szánjunk 1-2 percet minden nap végén a rendrakásra, hogy másnap reggel rendezett környezetben tudjunk elkezdeni dolgozni. A legjobb, ha nem csak a közvetlen munka állomásunkat (szék és asztal), hanem a teljes helyiséget rendbe tesszük. Ha erre nincs erőnk, akkor legalább azt a részt tartsuk tisztán és rendezetten, amire munka közben rálátunk. Hiszen hiába van rend az asztalunkon, ha a szoba többi részén eluralkodik a káosz, mosatlan hegyeket vagy épp a szárítóról lekerült ruha halmokat bámulunk egész nap. Ez könnyen elvonhatja a figyelmünket, befolyásolhatja teljesítményünket

Ha megtehetjük, akkor helyezzünk át pár növényt vagy számunkra kedves tárgyat a látókörünkbe, hogy ezek látványa is javíthassa a hangulatunkat. 

3. Legyünk most a saját főnökünk!

Attól, hogy otthonról dolgozunk, még a főnökünk elvárja tőlünk, hogy teljesítsük a feladatainkat. Viszont ilyenkor kevesebb a kommunikáció és kontroll is, legalábbis azokon a helyeken, ahol a vezetők megbíznak a kollégákban.

JÓL JÖNNE 2 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 2 millió forintot igényelnél, 60 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 42 034 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 9,96%), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 42 083 forintos törlesztőt (THM 10,01%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

Ezért fontos, hogy minden reggel állítsuk össze az aznapi teendőinket, és írjuk is le ezeket! Ehhez használhatunk egy egyszerű jegyzetfüzetet, vagy kis cetliket, akár valamilyen számítógépes vagy mobil alkalmazást. 

A lényeg, hogy lássuk magunk előtt az aznapi feladatokat, és tudjuk követni a haladást is. Tehát ha valamivel végeztünk, akkor azt pipáljuk ki, és lépjünk tovább a következőre. 

A mostani helyzetben az is lehet, hogy nehezebben koncentrálunk a munkánkra, a feladatok listázása viszont segít abban, hogy rajta tartsa a figyelmünket a munkánkon. A listából látszik, hogy mi az, amit már elvégeztünk, amiért dicséretet érdemlünk magunktól, és mi az, ami még feladat, tehát össze kell rá szednünk magunkat. 

4. Használjunk időgazdálkodási technikákat!

Ha nem szeretnénk elúszni a feladatokkal, akkor tudatosan gazdálkodjunk a rendelkezésre álló időnkkel! Rengeteg pofonegyszerű időgazdálkodási módszer létezik, amit nem csak hivatalos projektmenedzserek, hanem bárki bevethet!

  • Az egyik ilyen módszer az időkeret rögzítése (time boxing), vagyis amikor nap elején nem csak a feladatanikat írjuk le, hanem azt is mellé írjuk, hogy hány percet szánunk az adott feladatra. Pusztán azzal, hogy ezt meghatározzuk, hatékonyabb munkavégzésre sarkalljuk magunkat, hiszen az lesz a célunk, hogy az előre rögíztett időkeretet ne lépjük túl.
  • Ennél egy lépéssel szigorúbb módszer az időkeret naptárazása (time blocking), amikor nem csak a feladat várható időigényét írjuk fel magunknak, hanem a tevékenység elvégzéséhez szükséges időt beillesztjük a naptárunkba is. Tehát reggel úgy tervezünk, hogy három dolgot írunk fel. Elsőként a feladatunkat (például: beszámoló elkészítése), aztán azt, hogy erre mennyi időt szánunk (például: 30 perc), végül pedig, hogy ezt a nap folyamán pontosan mikor végezzük el (például: délelőtt 10:00 és 10:30 között). Ha így tervezzük meg a napunkat, akkor folyamatosan látni fogjuk, hogy hol tartunk, kell-e gyorsítani a tempón.
  • Egy harmadik időgazdálkodási módszer a pomodoro technika, amikor nem a feladatokból indulunk ki, hanem abból, hogy egy meghatározott időritmusban dolgozunk. A pomodoro technika szerint 25 percig dolgozzunk megzavarás nélkül, fókuszáltan. Egy stopperrel mérjük az időt, és ha letelik ez a 25 perc, akkor tartsunk 5 perc szünetet. Majd újra indítsuk el a 25 perces fókuszált munkát, és így tovább, haladjunk ebben a ritmusban. Ezt a módszert akkor tudjuk használni, ha nap közben nincsenek zavaró körülmények.
  • A hatékonyságunkat javíthatjuk azzal is, ha korlátozzuk a közösségi média fogyasztásunkat. Ha ehhez nincs meg bennünk a kellő ekszántság vagy fegyelem, akkor használhatunk olyan számítógépes vagy mobil alkalmazásokat is, amelyek mérik a közösségi média felületeken eltöltött időnket, és ha kell, korlátozzák is a hozzáférést.

5. Ne engedjünk a pizsama csábításának!

Az otthoni munkavégzésnek megvannak az előnyei, például az, hogy akár pizsamában is leülhetünk a számítógépünk elé. Ez az első napokban még a szabadság érzésével tölthet el minket, amit érdemes is kiélvezni!  Viszont hosszú távon akkor tudunk koncentrálni, ha nem pizsamában vagy fürdőköpenyben kezdünk el dolgozni. Otthon persze nem kell szigorúan kiöltözni, bőven elég egy kényelmes szabadidő ruha, amit azért vállalni tudunk a kollégák, főnökünk vagy esetlegesen az ügyfeleink előtt is.

A legtöbb otthoni munkavégzés során ugyanis előfordulnak videó hívások, amikor nem csak az arcunk, de a ruházatunk is látszik. A legjobb tehát, ha reggel úgy öltözünk fel, hogy még egy váratlan videóhívás alkalmával se kelljen fénysebességgel átöltöznünk, vagy kellemetlen pillanatokat átélnünk mert a virtuális megbeszélésen mi vagyunk a legtopisabban felöltözve.

Ugyanez vonatkozik az alapvető tisztálkodási és szépségápolási rutinjainkra is. Ezeket se hagyjuk el, vagy ne tegyük a reggelieket nap közbenre vagy estére. Frissen tisztálkodva és megfésülködve könnyebbben állunk neki a munkafeladatoknak, mert azt üzenjük az agyunknak, hogy készen állunk a munkára!

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Sok szülő így rontja el a gyerek fejlesztését: nem lehet elég korán kezdeni

Szinte semmi sem fejleszti olyan gyorsan és hatékonyan a legkisebbek agyát, mint a társasjáték.

Ennyibe kerül manapság egy luxus mobilház: ez lehet a lakásválság megoldása? + videó

Drágulnak az ingatlanok, emelkednek a hitelkamatok: ez pedig szinte egyenes út a lakhatási válsághoz. Nálunk is működhet az, ahogy az USA-ban megoldották?

Ilyen még nemigen volt itthon: itt a bejelentés, elindult a magyar Kickstarter

A Kickstarternek és az Indiegogonak hála a közösségi finanszírozási forma évek óta világszerte népszerű és most megérkezett Magyarországra is, a Brancs formájában

Milliókat bukhat, aki így indít vállalkozást: jól meg kell gondolni, a KATA sem jó mindenre

Sokan alábecsülik, mennyire lényeges alaposan átgondolni, milyen vállalkozási és azzal együtt adózási formát válasszanak induló cégük számára.

NAPTÁR
Tovább
2022. május 24. kedd
Eszter, Eliza
21. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
Külföldi piacra lépés 2022
Ingyenes online konferencia hazai kkv-nak!
EZT OLVASTAD MÁR?