2019. október 20. vasárnap Vendel

Életveszély a magyar utakon: tömegével mászkálnak ilyen autókkal


A legnagyobb számban használt Opel Astrák már bőven nyugdíjasok, átlagos koruk 15,9 év, a sorban ezüstérmes Suzuki Swifteké 17,4 év, míg a harmadik Volkswagen Golfoké 17,1 év. Ezzel mindhárom típus idősebb a 3,64 milliós hazai járműpark 14,6 éves életkoránál..

Az autóinkon nyoma sincs az állítólagosan növekvő életszínvonalnak, jellemzően elkeserítően vénséges személyautókat használnak az átlagos magyar családok - írja legújabb elemzésében a vezess.hu. A portál beszámolt arról, hogy:

  • 10,5 év volt a hazai járműpark életkora 2006-ban,
  • 12,5 év lett az átlag 2012-re,
  • 14,6 év most. Azaz lassan visszasüllyedünk oda, ahol 1991-ben tartottunk, akkor 16 év volt az átlag.

A szakportál életkoros összehasonlításában nagy számban használt modellek szerepelnek, amelyekből minimum 20 ezer darabon van jelenleg érvényes rendszám. Nem kevesebb, mint 35 ilyen különböző személyautó szerepel a listán a legöregebbektől a fiatalok felé. 

Hosszú távon rosszul járunk

Sokat elmond a hazai helyzetről az alábbi táblázat. Suzuki Swiftből fut a második legnagyobb flotta Magyarországon, Volkswagen Golfból a negyedik, és e két modell állományának átlagéletkora a második és a harmadik legmagasabb. A legmagasabb átlag életkorral azonban az Opel Vectrák rendelkeznek Magyarországon, ezek átlagosan 18,7 évesek és majd 33 ezer fut belőlük a magyar utakon. Második legörebb flottája a Suzuki Swiftnek van, átlagéletkoruk 17,4 év és összesen 224 ezer furikázik az országban, míg harmadik helyen a Volkswagen Golf áll, 17,1-es átlagéletkorral, valamivel több mint 103 ezres darabszámmal.

KATT! Autóhitel kalkulátor - Találd meg a legjobb kölcsönt vásárláshoz!

És egyáltalán nem biztos, hogy hosszabb távon jól járunk az idősödő, ám nagyon olcsó kocsikkal, hiszen amellett, hogy azok korszerűtlenek, és szép lassan tuti előjön valami komolyabb meghibásodás, még veszélyesek is. Ebben a cikkben már bemutattuk, hogy mi történik, ha egy új, és egy régi kocsi karabolozik: hát, elég sokkoló eredmények jöttek ki, konkrétan az idős autókkal elszenvedett baleseteknél sokkal nagyobb a halálos sérülések kockázata.

Nem is az a baj, ha valaki 10+ éves autót vásárol, ez egy szabad ország, mindenki azt csinál a pénzével, amit akar. De egyáltalán nem ajánlom senkinek sem, hogy romhalmazokkal közlekedjen

- ezek már egy fényező-karosszérialakatos intelmei, aki korábban a Pénzcentrumnak nyilatkozott.

A szaki szerint ugyanis az évek során komoly változás megy végbe az autókon, még azokon is, amiket nem törtek össze az évek során:

a rozsda, az anyagok öregedése mind-mind növelik annak a kockázatát, hogy egy balesetben komolyabban megsérüljön a kocsi, és rosszabb esetben az utasai is, bár a gyártók mindig törekedtek a biztonságra, azért 10-20 év alatt sokat fejlődött a technika, összegezve: nem feltétlenül a legbiztonságosabbak ezek a régi autók, sőt.

Nem elérhetetlen a biztonságos autó

Megnéztük, hogy a legnépszerűbb használt autókból milyen időseket lehet 2 millió forintért venni. Suzuki Swiftből akár már egy 2013-ban, vagy 2014-ben gyártottat is megfoghatunk ennyiért, ráadásul nem is a fapadosak közül! Astrából egy évvel fiatalabbat is lehet venni, de zömében 2014-ben gyártott autók vannak az értékhatárig - az összesítésben szereplő Opec Vectrából maximum 2008-2009 körüliekre elég kétmillió forint. VW Golfból pedig már a VI. szériásat is meg lehet kapni kétmillióért, amiket 2013 körül gyártottak.

Tehát kétmillióért a legnépszerűbb használt kocsikból is kaphatsz már olyat, ami megfelel a modern kor követelményeinek, és ráadásul még biztonságos is. Mivel ezekből rengeteg van, érdemes alaposan körülnézni, mielőtt döntenél, hiszen azért mégiscsak több évig fogja szolgálni a családot a verda. De a nagy kínálatnak az is az előnye, hogy több száz kocsiból válogathatsz a neten, nem muszáj rögtön az első pár találatból választani. Ebben a cikkben összeszedtünk 10 dolgot, amire mindenféleképpen figyelj, ha kocsit veszel!

Aztán, mégis miből?

Igen, hiába használt, és hiába mindössze 2 millió forint, egy még hosszú évekig biztonsággal használható autó, így is csak kevesen engedhetik meg maguknak Magyarországon, hogy pusztán önerőből ugorjanak bele a vásárlásba. Az alacsony kamatkörnyezet miatt azonban most érdemes elgondolkodni a hitelfelvételen.  A kereskedőkön kívül több bank is kínál különféle lízingcsomagokat: összességében az a jellemző, hogy minél hosszabb időre veszed fel a kölcsönt, annál alacsonyabb a kamat és a THM. Fontos azonban, hogy az autó vételárának legalább 20 százalékával rendelkezzünk: jellemzően ez az a minimális önerő, amit minden hitelintézet megkövetel az ügyfelektől. Tehát ha mondjuk egy 3 millió forintos autót szeretnénk megvásárolni, akkor mindenképpen rendelkeznünk kell legalább 600 ezer forintnyi önerővel.

Lízingelésénél az autó nem kerül egyből a tulajdonodba. A vállalt futamidő alatt rendszeresen fizeted a vételár kamattal terhelt törlesztőjét, majd a futamidő végén választhatsz, hogy kifizeted a vételár fennmaradó részét és a tulajdonodba kerül a már használt autó, vagy visszaadod a lízingcégnek és esetleg egy új autó lízingelésébe kezdesz, vagy más megoldás után nézel. Ez a nyílt végű pénzügyi lízing. A zárt végű pénzügyi lízing esetében a futamidő végén ki kell fizetned a maradványértéket és az autó a tulajdonod lesz.

A lízing futamidejét  annyira nem tudjuk elhúzni: jellemzően 84 hónap a maximális futamidő, amelyre még szerződést kötnek a lízingcégek. Emellett a casco biztosítást is előírják a kocsira: azaz, nem kötelező, de anélkül magasabb THM-el adnak köcsönt.

A személyi hitel ezzel szemben szabadon elkölthető, így aztán önrészként is felhasználható autóvásárláskor - ha tudjuk, érdemes is kombinálni a kettőt, és a személyi hitelt csak az önrésznek megfelelő összegig felvenni, a maradékot pedig - ha az elérhető - 0 százalékos lízingből fedezni. Ebben az esetben értelemszerűen két törlesztőt kell fizetnünk.

Autót vennél? Keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát!

Természetesen akkor sincs veszve semmi, ha valakinek nincs több millió forintja autóvásárlásra. A bankok kínálatában számtalan szabad felhasználású hitel áll rendelkezésre, amelyek kamata szintén nem magas. Nagy előny, hogy ebben az esetben már a vásárláskor a tulajdonunkká válik a gépjármű, és önerő sem szükséges a vásárláshoz. Emellett nincs kötelező casco sem, és a gépjármű életkora sem számít - lízingeknél a bankok ki szoktak kötni egy maximális életkort, amely felett már nem lehet finanszírozást igényelni a kocsira.

KATT: További ajánlatokért keresd fel a Pénzcentrum autóhitel kalkulátorát!

Azt is fontos kiemelni, hogy a lízing esetén rendre megszabott, hogy milyen futamidővel igényelhetjük a részletfizetést, a banki hiteleknél viszont mi szabjuk meg azt. Így aztán ha nem bírunk el magas törlesztőt, a futamidőt kitolva már havi 30-40 ezer forintért is tudunk egy kb. 2 millió forintos autót vásárolni - önerő nélkül. Fontos azonban tudni, hogy ennek ára lesz, így ha rosszul választunk hitelt, akkor akár a hitelösszeg 20-30 százalékát (vagy többet is) visszafizethetjük kamatköltségekre.

A személyi kölcsön előnyei

  • nincs szükség önerőre
  • nincs szükség fedezetre
  • akár 10 millió forintot is igényelhetsz
  • mindössze jövedelemigazolásra van szükséged
  • használt vagy új autót is vehetsz
  • a kocsi a saját tulajdonod
  • ha marad a hitelből a vásárlás után, a fennmaradó összeget a forgalomba helyezésre költheted
  • nagyon olcsók lettek a személyi kölcsönök

A személyi kölcsön hátrányai

  • Meg kell felelned a hitelminősítésen
  • Az autóval kapcsolatos összes költség téged terhel, mint tulajdonost
  • Az autó eladása is a te feladatod

Az összehasonlításból látszik, hogy a legnagyobb szabadságot és kockázatmentességet a tartós bérlés adja, igaz, borsosan meg kell fizened az árát. Ráadásul, ha ragaszkodsz ahhoz, hogy a kocsi a tulajdonodban legyen és később el tudd adni, csak a lízing vagy a személyi kölcsön jöhet szóba. A két finanszírozási forma nagyjából megegyező költségek mentén vehető igénybe, azonban a személyi kölcsönök mellett szól, hogy jóval rugalmasabban felhasználható a hitelösszeg, hiszen nem csak az autóra költheted, illetve nincs szükség több százezer forintos önerőre.

A legjobb személyi kölcsön felkutatásához érdemes a Pénzcentrum kalkulátorát használnod. A szintén 2 millió forintos hitelösszegre és 60 hónapos futamidőre leadott kalkuláció alapján látható a rangsoron, hogy a legjobb ajánlatot jelenleg a CIB Bank nyújtja, itt a THM 8,17% a törlesztőrészlet havonta 40 436 forint. Érdemes lehet még megfontolni a Raiffeisen ajánlatát: személyi kölcsöne 8,92 százalékos THM és 40 505 forintos törlesztőrészlet mellet vehető igénybe. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, futamidő, stb.) keresd fel a Pénzcentrum autóhitel-kalkulátorát.

Jogi nyilatkozat: A cikkben található kalkulációk adatai tájékoztató jellegűek, szerződéses ajánlatnak nem minősülnek! Az egyes konstrukciókat az adott paraméterek (termék jellege, összeg, futamidő) alapján, kalkulátorunk számításai szerinti legkedvezőbb aktuális ajánlatok figyelembe vételével választottuk ki. Az említett pénzügyi szolgáltatóktól a Net Média Zrt., mint a Pénzcentrum.hu üzemeltetője nem részesül a megjelenésükre tekintettel közvetlen díjazásban. További részletekért kattints ide!
Hozzászólások száma: 1 - Hozzászólok a fórumhoz
Ezt olvastad már?
×

A címlapról ajánljuk


Feliratkozom a hírlevélre!

 

NÉPSZERŰ
FRISS

Aldi

10.17-10.23
Országos

Lidl

10.17-10.23
Országos

Interspar

10.17-10.23
Országos

Spar

10.17-10.23
Országos

Auchan

10.17-10.22
Országos

Tesco

10.17-10.22
Országos

Kika

10.16-10.29
Országos

Praktiker

09.02-12.31
Országos