Summer beach travel vacation concept, Traveler woman with hat and dressing bikini relax on chair beach.

Van itt pénzt: a magyarok közel kétharmadának azért telik nyaralásra

2025. február 7. 12:06

Egy országos reprezentatív felmérés szerint a gazdaságilag aktív korú magyarok 60%-a tudott az elmúlt két évben legalább egyszer belföldre vagy külföldre utazni. A hazai utazásokra fejenként átlagosan 105 ezer, a külföldiekre 250 ezer forintot szánnak a turisták. A belföldi desztinációk között tarol a Balaton, a Mátra-Bükk térség, Európában Olaszországba és Görögországba vágynak a magyarok, míg a kontinensen kívül a Maldív-szigetekre utaznának a legtöbben. A legnépszerűbb szállás továbbra is az apartman.

Országos reprezentatív felmérést végzett az NRC 2024 végén a Magyarországon immár 7. éve működő ALDI Utazás megbízásából. A felmérés a magyarok utazási szokásaira, az elmúlt két évi utazási gyakorlatára, költségvetésükre és jövőbeni terveire vonatkozott.

A magyar lakosság 60%-a tudott az elmúlt években legalább egy vendégéjszakás, szabadidős utazáson részt venni. A megkérdezettek 28%-a utazik csak belföldre, 28%-a belföldön és külföldön is járt, míg 4%-uk csak külföldre ment” – mondja Bernhard Haider, az ALDI országos ügyvezető igazgatója. A belföldre utazást tervezők átlagosan 105 ezer forintot szánnak egy főre, és ennek 2,5-szeresét, mintegy 250 ezer forintot költenek fejenként a pihenésre azok, akik külföldre mennek.

A belföldre utazók túlnyomó többsége legfeljebb négy vendégéjszakát tölt el, és mindössze 8% azok aránya, akik egy hétnél hosszabb időre választanak magyar utat. A külföldre utazók 37%-a viszont egy hétnél is hosszabb ott-tartózkodást tervez. A legtöbben nyáron utaznak: a belföldre utazók 40%-a csak ebben az időszakban utazik, míg a külföldre járók esetében 25% ez az arány. A tavaszi-őszi szezon kedveltsége sokkal kisebb, és a téli utak kül- és belföldön egyaránt a legkevésbé keresettek.

Kivel, mivel és milyen célból utaznak a magyarok?

Itthon egyértelműen a wellnesszelés – a válaszadók egytizede csak ilyen úton vett részt – és a vízparti nyaralás a legnépszerűbb, a külföldi utak esetében pedig a vízparti nyaralás és a városlátogatás áll fej fej mellett az élen utazási motiváció szempontjából. Itthon tarol még a falusi turizmus, és az egészségmegőrző, rekreációs utak is gyakoriak. Akár hazai, akár nemzetközi útról van szó, a magyarok – különösen belföldre – társasággal szeretnek utazni: 35% csak a párjával, 23% csak családdal, 7% pedig csak barátokkal közösen megy el kikapcsolódni.

Az utazási eszközök esetében bel- és külföldön egyaránt az autó a legnépszerűbb: itthon 61% a csak autóval/motorral utazók aránya, míg 21% csak vonattal vagy busszal indul el. A külföldi utaknál a repülő a második leggyakoribb választás, összességében minden tizedik honfitársunk jut el külföldre évente legalább egyszer légi úton. Érdekesség, hogy külföldi túrák esetében háromszor több a motorkerékpárt választók aránya, mint a belföldi utazók esetében.

A szállástípusok közül belföldön továbbra is verhetetlenek a magánszállások: a válaszadók 33%-a csak vendégházban, apartmanban vagy egyéb magánszálláshelyen foglal, míg 22% azok aránya, akik csak szállodában szállnak meg. A külföldi utak esetében is ugyanez a sorrend

– teszi hozzá Bernhard Haider. A legtöbb magyar ellátás nélküli szállást választ, a második legkedveltebb a félpanziós ellátás, még a csak reggelit választók is többen vannak, mint a teljes ellátást igénylők.

Belföldön a Balaton, Európában Olaszország a legvágyottabb úti cél

A felmérés során arra is kíváncsi volt a megbízó, hogy hová utaznának legszívesebben a magyarok az elkövetkezendő egy-két évben. Az országhatáron belül elsőként a Balatont, aztán a Mátra-Bükk, majd Sopron-Fertő és Pécs-Villány turisztikai térségét adták meg a válaszadók. Mindemellett szinte egyforma mértékben választanák a honfitársaink Gyula, Tokaj-Nyíregyháza és Bük-Sárvár térségét.

JÓL JÖNNE 3,1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 3 107 405 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 66 220 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,61%), de nem sokkal marad el ettől az UniCredit Bank 67 312 forintos törlesztőt (THM 11,39%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 

A külföldi desztinációk közül négy napfényben gazdag ország szerepel az élen. Messze a legtöbben Olaszországba utaznának, amit Görögország, Horvátország és Spanyolország követ. Népszerű még Ausztria, Törökország és Ciprus is. A kontinensen kívüli úti célok közül messze a legtöbben a Maldív-szigetekre vágynak, amit Egyiptom, Izland és az USA követ.

Van kereslet a kedvező árú különleges utakra

A vállalatnál tapasztaltak szerint sokan keresik a különleges, máshol nem elérhető utazásokat. Így az expedíciós hajóutakra és 6 hónapos óceánjárásokra is érkeztek foglalások, bizonyítva, hogy rendkívül élénk az egyedi élmények iránti kereslet. A dél-amerikai utazások iránt akkora volt az érdeklődés, hogy a helyek szinte pillanatok alatt elfogytak, többször volt szükség újabb kontingensek megnyitására a hatalmas igény kiszolgálása érdekében.

Az elmúlt években folyamatosan növekszik nálunk a hajós körutak értékesítése. A pár napos mediterrán utaktól kezdve a távol-keleti utazásokig, minden irányban egyre több a Magyarországról érkező foglalásunk, még a föld körüli hajós utakból is értékesítettünk itthon

– fűzi hozzá Bernhard Haider.

A legtöbben maguk szervezik utazásukat

A válaszok alapján egyértelmű, hogy a személyes tájékozódás és foglalás eltűnőben van. A válaszadók 91%-a leggyakrabban online foglal, csak 9%-uk választja a személyes ügyintézést. Ez nem csupán a szállásközvetítő oldalak esetében van így: az utazási irodák utazásközvetítő szolgáltatását igénybe vevők esetében is mintegy 50%-kal többen inkább nem személyesen, hanem az iroda weblapján foglalnak. Az online foglalás előnyeit a kényelemben, a gyorsaságban, az időbeli rugalmasságban és az alacsonyabb árakban látják az utazók. Az utazási irodák szerepe azoknál a desztinációknál nagyobb, amelyek az európaihoz képest jelentősen eltérő kultúrájú országban találhatók – például Egyiptom vagy az Egyesült Arab Emírségek esetében lényegesen többen vesznek igénybe közvetítő cégeke.

Címlapkép: Getty Images

Jelentem Mégsem
0 HOZZÁSZÓLÁS
Csak bejelentkezett felhasználó szólhat hozzá. Belépés itt!
Még nincsenek hozzászólások. Legyél te az első!
NEKED AJÁNLJUK
Temérdek magyar él óriási tévhitben: azt hiszik, olcsón vásárolnak, pedig így sokkal jobban megérné

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.

Megelégelték a fővárost, a Mátrába költöztek: lesajnált csodakertet próbál megmenteni a fiatal pár

Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?

Három kiló ruháért másik három kilót kapsz - így forgasd fel a ruhatáradat! (x)

Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. március 22. szombat
Beáta, Izolda
12. hét
Március 22.
A víz világnapja
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
Green Transition & ESG 2025
A Green Transition & ESG egy gyakorlatorientált konferencia
AI in Business 2025
Az AI-boom még nemhogy nem csengett le, hanem még csak most jön a java
Biztosítás 2025
A magyar biztosítási piac újabb kihívásokkal és lehetőségekkel néz szembe 2025-ben
EZT OLVASTAD MÁR?
Agrárszektor  |  2024. december 9. 10:33