Egy londoni utas nemrég arról számolt be, hogy többé nem utazik a Ryanairrel, miután 75 eurós (kb. 29 000 forint) büntetést kellett fizetnie bőröndje miatt.

Egy országos reprezentatív felmérés szerint a gazdaságilag aktív korú magyarok 60%-a tudott az elmúlt két évben legalább egyszer belföldre vagy külföldre utazni. A hazai utazásokra fejenként átlagosan 105 ezer, a külföldiekre 250 ezer forintot szánnak a turisták. A belföldi desztinációk között tarol a Balaton, a Mátra-Bükk térség, Európában Olaszországba és Görögországba vágynak a magyarok, míg a kontinensen kívül a Maldív-szigetekre utaznának a legtöbben. A legnépszerűbb szállás továbbra is az apartman.
Országos reprezentatív felmérést végzett az NRC 2024 végén a Magyarországon immár 7. éve működő ALDI Utazás megbízásából. A felmérés a magyarok utazási szokásaira, az elmúlt két évi utazási gyakorlatára, költségvetésükre és jövőbeni terveire vonatkozott.
„A magyar lakosság 60%-a tudott az elmúlt években legalább egy vendégéjszakás, szabadidős utazáson részt venni. A megkérdezettek 28%-a utazik csak belföldre, 28%-a belföldön és külföldön is járt, míg 4%-uk csak külföldre ment” – mondja Bernhard Haider, az ALDI országos ügyvezető igazgatója. A belföldre utazást tervezők átlagosan 105 ezer forintot szánnak egy főre, és ennek 2,5-szeresét, mintegy 250 ezer forintot költenek fejenként a pihenésre azok, akik külföldre mennek.
A belföldre utazók túlnyomó többsége legfeljebb négy vendégéjszakát tölt el, és mindössze 8% azok aránya, akik egy hétnél hosszabb időre választanak magyar utat. A külföldre utazók 37%-a viszont egy hétnél is hosszabb ott-tartózkodást tervez. A legtöbben nyáron utaznak: a belföldre utazók 40%-a csak ebben az időszakban utazik, míg a külföldre járók esetében 25% ez az arány. A tavaszi-őszi szezon kedveltsége sokkal kisebb, és a téli utak kül- és belföldön egyaránt a legkevésbé keresettek.
Kivel, mivel és milyen célból utaznak a magyarok?
Itthon egyértelműen a wellnesszelés – a válaszadók egytizede csak ilyen úton vett részt – és a vízparti nyaralás a legnépszerűbb, a külföldi utak esetében pedig a vízparti nyaralás és a városlátogatás áll fej fej mellett az élen utazási motiváció szempontjából. Itthon tarol még a falusi turizmus, és az egészségmegőrző, rekreációs utak is gyakoriak. Akár hazai, akár nemzetközi útról van szó, a magyarok – különösen belföldre – társasággal szeretnek utazni: 35% csak a párjával, 23% csak családdal, 7% pedig csak barátokkal közösen megy el kikapcsolódni.
Az utazási eszközök esetében bel- és külföldön egyaránt az autó a legnépszerűbb: itthon 61% a csak autóval/motorral utazók aránya, míg 21% csak vonattal vagy busszal indul el. A külföldi utaknál a repülő a második leggyakoribb választás, összességében minden tizedik honfitársunk jut el külföldre évente legalább egyszer légi úton. Érdekesség, hogy külföldi túrák esetében háromszor több a motorkerékpárt választók aránya, mint a belföldi utazók esetében.
A szállástípusok közül belföldön továbbra is verhetetlenek a magánszállások: a válaszadók 33%-a csak vendégházban, apartmanban vagy egyéb magánszálláshelyen foglal, míg 22% azok aránya, akik csak szállodában szállnak meg. A külföldi utak esetében is ugyanez a sorrend
– teszi hozzá Bernhard Haider. A legtöbb magyar ellátás nélküli szállást választ, a második legkedveltebb a félpanziós ellátás, még a csak reggelit választók is többen vannak, mint a teljes ellátást igénylők.
Belföldön a Balaton, Európában Olaszország a legvágyottabb úti cél
A felmérés során arra is kíváncsi volt a megbízó, hogy hová utaznának legszívesebben a magyarok az elkövetkezendő egy-két évben. Az országhatáron belül elsőként a Balatont, aztán a Mátra-Bükk, majd Sopron-Fertő és Pécs-Villány turisztikai térségét adták meg a válaszadók. Mindemellett szinte egyforma mértékben választanák a honfitársaink Gyula, Tokaj-Nyíregyháza és Bük-Sárvár térségét.
JÓL JÖNNE 3,1 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 107 405 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 66 220 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,61%), de nem sokkal marad el ettől az UniCredit Bank 67 312 forintos törlesztőt (THM 11,39%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
A külföldi desztinációk közül négy napfényben gazdag ország szerepel az élen. Messze a legtöbben Olaszországba utaznának, amit Görögország, Horvátország és Spanyolország követ. Népszerű még Ausztria, Törökország és Ciprus is. A kontinensen kívüli úti célok közül messze a legtöbben a Maldív-szigetekre vágynak, amit Egyiptom, Izland és az USA követ.
Van kereslet a kedvező árú különleges utakra
A vállalatnál tapasztaltak szerint sokan keresik a különleges, máshol nem elérhető utazásokat. Így az expedíciós hajóutakra és 6 hónapos óceánjárásokra is érkeztek foglalások, bizonyítva, hogy rendkívül élénk az egyedi élmények iránti kereslet. A dél-amerikai utazások iránt akkora volt az érdeklődés, hogy a helyek szinte pillanatok alatt elfogytak, többször volt szükség újabb kontingensek megnyitására a hatalmas igény kiszolgálása érdekében.
Az elmúlt években folyamatosan növekszik nálunk a hajós körutak értékesítése. A pár napos mediterrán utaktól kezdve a távol-keleti utazásokig, minden irányban egyre több a Magyarországról érkező foglalásunk, még a föld körüli hajós utakból is értékesítettünk itthon
– fűzi hozzá Bernhard Haider.
A legtöbben maguk szervezik utazásukat
A válaszok alapján egyértelmű, hogy a személyes tájékozódás és foglalás eltűnőben van. A válaszadók 91%-a leggyakrabban online foglal, csak 9%-uk választja a személyes ügyintézést. Ez nem csupán a szállásközvetítő oldalak esetében van így: az utazási irodák utazásközvetítő szolgáltatását igénybe vevők esetében is mintegy 50%-kal többen inkább nem személyesen, hanem az iroda weblapján foglalnak. Az online foglalás előnyeit a kényelemben, a gyorsaságban, az időbeli rugalmasságban és az alacsonyabb árakban látják az utazók. Az utazási irodák szerepe azoknál a desztinációknál nagyobb, amelyek az európaihoz képest jelentősen eltérő kultúrájú országban találhatók – például Egyiptom vagy az Egyesült Arab Emírségek esetében lényegesen többen vesznek igénybe közvetítő cégeke.

Kutyazárlat lép életbe ezeken a magyar helyeken: már értesítik a lakosságot, itt nem lesz sétáltatás
A rókák veszettség elleni tavaszi vakcinázása 2025. március 29-én kezdődik Magyarország déli és keleti vármegyéiben.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Még idén elérheti a százmilliárdos álomhatárt ez a magyar étrend-kiegészítő gyártó
Lévai Bálintot, a BioTechUSA vezérigazgatóját és társtulajdonosát kérdeztük.
-
Kiváló minőség a tányérodon – KMÉ-védjegyes termékek a Mecsek Baromfi Kft.-től (x)
A Mecsek Baromfi Kft. friss csirkehúsai elnyerték a KMÉ-védjegyet, amely biztosítja a vásárlók számára a valóban kiemelkedő minőséget.
-
A magyar befektetők fele nagy lehetőséget szalaszt el (x)
Egyre nagyobb az érdeklődés a TBSZ iránt, a befektetők többsége viszont még mindig nem használja ki ennek az adóhatékony befektetési módnak az előnyeit.
Green Transition & ESG 2025
AI in Business 2025
Biztosítás 2025


