13 °C Budapest

Ötvenezret is elvisz havonta a saját autó: így úszhatod meg a vele járó macerát

2018. június 5. 13:00

Sokan úgy gondolják, hogy egy autó vételárának kifizetése után már többnyire csak az üzemanyagra kell költeniük, legfeljebb évi egyszer-kétszer szervízre, gumicserére, hasonlókra. Rossz hír, hogy egy autó fenntartása mindent összevetve havi átlagban 50 ezer forintba kerül, persze nagy a szórás, attól függően milyen állapotban van és mennyi törődést igényel a gépjármű. Például egy lehasználtabb kocsi esetében vagy egy drágán szervízelhető típusnál a 100 ezret is elérhetik a költségek. A kiadások még nehezebben tervezhetők egy bizonytalan előéletű használtautó esetében, amelyhez jó áron hozzájuthatunk, de hamar kiderülhet, hogy egy pénznyelőt vettünk a nyakunkba. A jó hír, hogy ma már elérhetők olyan bérleti konstrukciók is, amelyek lehetővé teszik, hogy komolyabb egyszeri kiadás nélkül, tervezhető havidíj fejében új autóval furikázzunk, megszabadulva a tulajdonviszonnyal járó minden bürokratikus és fenntartási kötelezettségtől.


Új autó vásárlását sokan nem engedhetik meg maguknak, azonban a használtautó piacon már akár néhány százezer forintért is hozzá lehet jutni egy használható kocsihoz. Azonban amíg sokan csak egyszeri nagyobb kiadással számolnak az autóval kapcsolatban, annak valójában rendszeres havi költsége van, ami egy idősebb modell esetében annyi többletet jelenthet, ami könnyen elviheti, amit a vételi áron spóroltunk.

Hogy jön ki a havi 50 ezer?

Azzal talán minden autóvásárló tisztában van, hogy nem az üzemanyag lesz az egyetlen visszatérő költség, ami az autótartással jár, mégis sokan alábecsülik azt az összeget, amit aztán később rendszeresen az autóra fognak költeni. Ha el is tekintünk az átírással járó egyszeri költségektől, vannak olyan fix tételek, amelyeket rendszeresen fizetünk, még ha nem is feltétlenül havonta. Az alábbiakban arra teszünk kísérletet, hogy ezeket a költségeket havi átlagra bontsuk.

Az első és legevidensebb - amit akkor is fizetünk, ha kocsival egy métert sem teszünk - a kötelező biztosítás. A tíz évnél fiatalabb autók esetén érdemes még Cascoban is gondolkodni, ami a károk szélesebb köre ellen jelent védelmet, de természetesen ezért cserébe költsége is magas lehet, igaz a balesetmentes évek előrehaladtával a díja jelentősen csökkenthető.

A biztosítás költsége esetenként változó, amit olyan személyes tételek befolyásolnak, mint a jogosítvány megszerzésének éve, illetve bonus-malus rendszer: a biztosító a kármentes vezetést jutalmazza, míg a hibákat a kedvezmény megvonásával, illetve pótdíjakkal bünteti. Erre a díjra jön rá egy 30 százalékos biztosítási adó is, amelynek alapja a felelősségbiztosítási díj. Mindent egybe véve, jellemzően egy 40-50 ezer forint között mozog a kötelező évente, vagyis havonta 3750 forint. Az átlagos Casco évente 76 500 forintba kerül a Netrisk adatai alapján, ami havonta 6375 forint.

Másik kötelező tétel a gépjárműadó, amit a teljesítmény alapján számolnak, de számít például a gyártási év is az adóalap megállapításakor. Ez azt jelenti, hogy minél fiatalabb és minél nagyobb egy autó teljesítménye, annál magasabb lesz az évente fizetendő adó utána. Egy 120 lóerős autó esetében ez 12 460 forint, tehát ez nagyjából havi 1000 forintos költség.

A műszaki vizsga az új autók esetében 4 évre szól, míg a következő három éven belül további három évre adják meg a műszakit, ezt követően viszont már kétévente kell vizsgára vinni a kocsit, ami átlagban 25 ezer forint szokott lenni. Ha az egyszerűség kedvéért három évre vetítjük le a költséget, akkor ez havi 700 forint.

Nagyobb tétel a szervízköltség, amit viszont annál nehezebb átlagolni, hiszen akár háromszoros eltérések is lehetnek márkától függően. Ide érdemes bekötni egy másik olyan költséget, amely visszatérő: a téli/nyári gumiké, amit négyévente érdemes cserélni, de az autó mosásnál is jelenthet többletköltséget, ha például gumiápolást is kérünk. Az abroncsok ára is erős eltérést mutat márkától és minőségtől függően, de talán nem túlzás, ha a szervízköltséggel együtt éves szinten 120 ezres kiadással számolunk (ebben az ablakmosófolyadéktól az ablaktörlőcserén át az olajcseréig minden benne van), ami így havonta 10 000 forint.

Érdemes kalkulálni a parkolódíjakkal és az az autópályamatricával is, ami szintén elég változó lehet, de az egyszerűség kedvéért, ha éves pályamatricával számolunk, és havi szinten 3 ezer forintos parkolással, akkor az együtt 6580 forint.

Ehhez jön még hozzá két jelentős költség, az üzemanyagé és az amortizációé. Előbbi értelemszerűen az autó fogyasztásától és a megtett kilométerektől függ, amit befolyásol, hogy autóval járunk-e a munkahelyre, és milyen messze lakunk attól, milyen gyakran járunk vele vidékre vagy külföldre, városban használjuk többnyire, ahol nagyobb a fogyasztás, vagy városon kívül. Itt az egyszerűség kedvéért 20 000 forintos havi átlaggal számolunk.

Az amortizációt lényegében a vételár és az újraértékesítéskor kapott eladási ár különbözetével fizetjük meg, jellemzően ez a legnagyobb tétel, amit szintén sok minden befolyásol. Ha például egy új Wolkswagen Golfot nézünk, amely listaáron körülbelül 5 millió forint felszereltségtől függően, azt 10 év múlva 30 százalékos értéken, 1,5 millióért tudjuk továbbadni, vagyis az értékcsökkenés 3,5 millió forint, ami átlagosan havonta közel 30 ezer forintunkba került. Ha nem új autót veszünk, akkor ennél jóval kisebb az értékcsökkenés, ugyanakkor egy használt autó esetében magasabb szervízköltséggel is kalkulálhatunk.

Ha az értékcsökkenést nem is számítjuk, mert lényegében azt már a vételi árral kifizettük, akkor is havi átlagban 48 500 forintunkba kerül egy átlagos autó fenntartása.

Ezzel érdemes kalkulálnia annak, aki autót venne és ennek tekintetében érdemes újra felmérni az igényeket: máris nem tűnnek olyan költségesnek az olyan közlekedési alternatívák, mint az autómegosztószolgáltatások, mint a GreenGo vagy a MOL Limo, - előbbi 65, utóbbi 66 forintos kilométerdíjjal - amelyek kifejezetten városi használatra praktikusak. Az Avalon pedig kifejezetten vidéki kiruccanásokra kínál bérleti konstrukciót. A Skoda és Porsche Lízing pedig olyan hosszútávú bérleti modellt dolgozott ki, amelynek keretében 3-4 éves időtartamra adnak bérbe egy vadonatúj autót, akár 0 forint kezdő befizetéssel, amit sajátként használhat a bérlő, a tulajdonviszonnyal járó minden kötelesség és költség nélkül, havi 59 990 forintos havidíjtól.

Ebben persze nincs benne a tankolás, parkolás, autópályadíj költsége, azonban nem kell az autó amortizációjával sem törődni, csak időnként szervízbe vinni, aminek költsége benne van a havidíjban.

Tehát aki él a Relax néven futó szolgáltatással, annak nem kell foglalkozni

  • az autó átírásával és a forgalomba helyezési költségekkel
  • a gépjárműadóval
  • a Casco-val és a kötelező biztosítással
  • az értékcsökkenéssel
  • gumicserével (négy évszakos gumival adják az autót)
  • kötelező szervízzel és vizsgáztatással

A kötelező szervízre azért persze a megbeszélt időpontban el kell vinni az autót, de ezen felül gyakorlatilag tényleg csak tankolni kell, és csak egy jól tervezhető havi díjjal számolni, nincsenek váratlan meglepetések. Természetes a fent említett költségek ettől még nem tűnnek el, bele vannak építve a bérleti díjba. A lényeges különbség, hogy ezekkel nem a felhasználónak kell foglalkoznia, hanem minden autótartással járó nyűgöt átvállal a szolgáltató. A futamidő végén pedig nem kell foglalkozni az újraértékesítéssel sem, csak leadni a kulcsot, és - ha bevált a konstrukció, azt megújítva - átülni például egy új Fábiába, ami a Relax Bérleti Programban elérhető.

Fontos ugyanakkor megjegyezni, hogy a havidíj attól függően is változik, hogy mennyit megyünk az autóval. A 36 hónapos konstrukciónál 10 vagy 15 ezer km-es éves futásteljesítmény választható, a 48 hónaposnál 10 ezres. Ha a szerződésben választott teljesítményt túlszárnyaljuk, a havidíjon felül a plusz kilométerekért is fizetni kell, de jó hír, hogy nem használjuk ki a kilométereket, annak árát viszont jóváírják a számlánkon.

A cikk megjelenését a Skoda támogatta.
NEKED AJÁNLJUK
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 19. péntek
Emma
16. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem