21 °C Budapest

Nem kell milliókat fizetned, hogy új autóval furikázhass

2018. május 4. 11:00

Napjainkban a mobilitás lehetőségei egyre szélesebb skálán mozognak, lehetővé téve, hogy ki-ki a saját igényei szerint kombinálja azokat. A tömegközlekedés, a közbringarendszer és a közösségi autózás szinte minden élethelyzetre kényelmes és elfogadható árú alternatívát nyújt - legalábbis a városokban. Ugyanakkor számos szituációban - bevásárlás, vidéki kiruccanás, szállítás - még egy városi ember számára is a saját autó jelenti a legkényelmesebb megoldást, akkor is, ha számításba vesszük az ezzel járó fenntartási költségeket és egyéb tulajdonosi kötelezettségeket is. Utánajártunk, hogy ha az utóbbiaktól mégis szeretnénk megszabadulni, milyen lehetőségeink vannak, hogy négykeréken tudjuk intézni dolgainkat.

Az autóbérlés nem újkeletű igény, régóta lehetséges néhány órára, napra vagy akár hosszabb időre kibérelni egy autót, azonban amíg korábban inkább a repülővel utazó turisták voltak a szolgáltatás főbb célközönsége, akik a nyaralásuk alatt sem szerettek volna lemondani az autó adta szabad mozgás lehetőségéről, addig mára olyan konstrukciók is elérhetőek, amelyek a mindennapos autóhasználat esetében is versenyképesek lehetnek. Ilyenek például a különböző autómegosztó szolgáltatások, mint a MOL Limo vagy a GreenGo, de a Skoda és a Porsche Lízing is olyan privátbérleti programmal állt elő, amely keretében havidíj fejében vihetünk el egy vadiúj autót 3-4 éves futamidőre, miközben semmilyen fenntartási költséggel vagy kötelezettséggel nem kell törődniük, csak a kötelező szervízre vagy gumicserére kell beugrani egy Skoda szervízbe.

Autómegosztó szolgáltatások

A taxi - bár nem bérautó - képes azt a kényelmet, gyorsaságot, szabad mozgást nyújtani, mint a saját autó, azonban a központilag szabályozott áraknak és a sofőr munkabérének szükségszerű kitermelése miatt elég drága. Hasonló élményt nyújtanak az autómegosztó szolgáltatások olcsóbban, és még csak attól sem kell félnünk, hogy kerülőúton visznek vagy túlszámlázzák a fuvart. Igaz, házhoz sem jönnek, jellemzően sétálnunk kell pár száz métert az autóig és ha a szolgáltatási területen kívül lakunk, akkor haza sem jutunk velük. De nézzük pontosan, mit kínál a két Budapesten elérhető szolgáltató.

Pontosan mi is ez a közösségi autózás?

A sharing economy eredetileg a peer-to-peer, vagyis a közvetlen emberek közötti szolgáltatásokat jelentette, ahol a közvetítő harmadik fél szerepét valamilyen technológia platform, vagy applikáció tölti be (Airbnb, Uber). Ma már azonban az olyan környezettudatos, innovatív kezdeményezéseket is ide sorolják, amelyeknek célja, hogy a különböző konstrukciókon keresztül bérelhető eszközöket népszerűsítse a kevésbé kihasznált saját tulajdonúval szemben. Így a köznyelvben a carsharing kifejezés, amíg korábban az olyan szolgáltatásokra vonatkozott, ahol az autó tulajdonosa egy adott útra meghirdette a kocsijában található szabad helyeket, addig ma már az olyan kifejezetten céges tevékenységekre is utal, ahol egy autóflottát tesznek valamilyen bérleti konstrukcióban elérhetővé a felhasználóknak.


Az autómegosztó szolgáltatások a világ több nagyvárosában is bevált közlekedési alternatívák. Tulajdonképpen ugyanazon az elven működnek, mint a közbringa. Regisztrálás - és egy 5000 forint körüli összeg befizetése - után egy telefonos applikáción keresztül kiválaszthatjuk a hozzánk legközelebb parkoló közkocsit, aminek ajtaját a telefonra kapott kóddal nyithatjuk, a kesztyűtartóban talált kulccsal pedig indíthatjuk. A díjszámítás percdíjas, de szolgáltatási területen kívül parkolási díjat is kell fizetni.

Budapesten jellemzően két szolgáltató autóival találkozhatunk az utcákon: a másfél évvel ezelőtt indult GreenGo elektromos autóival, és az idén év elején a közautó-piacra 200 benzines és 100 elektromos Volkswagen up! -pal betörő Mol Limo-val. Mindkét szolgáltató esetében két csomag közül választhatunk: ha fizetünk havidíjat olcsóbb percdíjjal furikázhatunk, ha nem akarunk elköteleződni, értelemszerűen megnő a percdíj.

A GreenGo-nál, ha fizetjük a 990 forintos havidíjat, akkor 65 forint/percért lehet autózni, a parkolás díja 15 forint/perc.

Mivel elektromos autókról van szó, parkolójegyre nincs szükség. Havidíj nélkül ugyanezek a percdíjak 80 és 20 forintra nőnek, és csomagtól függetlenül van egy 4900 forintos regisztrációs díj, de ez levezethető.

A Mol Limo esetében szintén 990 a havidíj, így 66 forint egy perc, 15 a parkolás. Ha nem fizetünk havidíjat 77 forint/perc az autózás, a várakozás változatlan, viszont a regisztrációs díj itt 5900, amit nem lehet levezetni.

Itt sem kell parkolójegyet venni, a benzines autók esetében az üzemeltető állja a parkolás díját.

Fontos szempont a szolgáltatás elterjedésében, hogy egyirányú (free-floating) rendszerben működik, vagyis nem kell egy megadott helyre visszavinni a kocsit, hanem zónán belül bárhol le lehet vele parkolni. Ugyanis a carsharing már 2013-ban felütötte a fejét, azonban az Avalon rendszerében meghatározott pontokon lehet felvenni és letenni az autókat, ráadásul a főként vállalati ügyfeleket célzó szolgáltatásért, a regisztrációs díj mellett (4900 forint) 120 ezer forintos kauciót is ki kell pengetni, ami szintén korlátnak bizonyult a szolgáltatás széleskörű terjedése előtt.

A bérlés egyébként itt is havidíjas - 990 forint - rendszerben működik, erre kell rászámolni az óradíjat, plusz kilométerdíj is van, igaz, ebben benne van a tankolás is. A díj az autó típusától is függ, ami így elég változó, de annak kiszámítását a cég oldalán egy kalkulátor segíti. Egy kisautóval (Opel Corsa) például egy egynapos kiruccanás, 100 kilométer megtételével 13240 forintba kerül, amiben a tankolás már benne van.

A Mol Limo autóit messziről felismerni az "árukról".


Akkor lehet dobni a saját autót?

A kényelmi szempontok és a környezetvédelmi hatások mellett a harmadik leggyakrabban emlegetett érv a közösségi autózás mellett, hogy olcsóbban meg lehet úszni, mintha fenntartanánk egy saját tulajdonú kocsit. Az Index számításai szerint akkor érheti meg valakinek hosszabb távon elköteleznie magát a carsharing mellett, ha napi 15-16 kilométernél nem utazik többet - és persze minél közelebb van az úti cél a belvároshoz, hiszen azok csak a szolgáltatási zónán belül működnek, vagy legalábbis ott tehetjük csak le őket. Tehát egy balatoni kiruccanásra aligha alkalmas ez a konstrukció.

A Skoda és a Porsche Lízing privát bérlet programjának azonban kifejezetten az a célja, hogy alternatívát nyújtson a saját autóval szemben. Az elképzelés lényege, hogy fix finanszírozás mellett - 59 990 forinttól -, akár nulla forintért elvihetünk egy vadonatúj Skodát 36 vagy 48 hónapos futamidőre, amely mellé teljeskörű szolgáltatást kapunk, néhány év múlva pedig egyszerűen visszaadjuk a kulcsot.


A koncepció nem ismeretlen, hiszen a különböző autókölcsönzőnél már régóta létezik a hosszútávú autóbérlés lehetősége, lényegében ezt a rendszert ültették át a Skoda márkakereskedéseibe, csakhogy itt nem többéves használtautókról, hanem nulla kilométeres, akár személyre szabott vadonatúj Skodákról van szó.

Az ügyfél ugyanúgy összeválogathatja az extrákat vagy a színt, mintha új autót vásárolna, amit aztán 3 vagy 4 évig sajátjaként használhat a tulajdonlással járó terhek átvétele nélkül.

Ez konkrétan azt jelenti, hogy nem kell foglalkozni

  • a Casco-val
  • kötelező biztosítással
  • gumicserével és tárolással
  • kötelező szervízzel.

Utóbbi kettőre ugyanakkor el kell vinni az autót, de ezen felül gyakorlatilag tényleg csak tankolni kell, és csak a havi kiadással kell számolni, nincsenek váratlan meglepetések, egy összegben minden le van tudva. A futamidő végén pedig nem kell foglalkozni az újraértékesítéssel, csak leadni a kulcsot. Fontos megjegyezni, hogy a havidíj attól függően is változik, hogy mennyit megyünk az autóval. A 36 hónapos konstrukciónál 10, 15, 20 és 25 ezer km-es éves futásteljesítmény választható, a 48 hónaposnál 10, 15 és 20 ezer km-es. Ha a szerződésben választott teljesítményt túlszárnyaljuk, a havidíjon felül a plusz kilométerekért is fizetni kell.

A privát bérlettel tehát lehet úgy egy autónk, amely bár sosem kerül a tulajdonunkba, a saját autó minden előnyével bír, miközben a fenntartással járó minden problémát és hátrányt átvállalja a Skoda és a Porsche Lízing, nekünk csak a havidíjat kell rendeznünk, és időnként elvinni az autót a kötelező szervíz vizsgálatra vagy egy gumicserére.

A cikk megjelenését a Skoda támogatta.

NEKED AJÁNLJUK
Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Újraindul a STRT Holding inkubációs programja, a Launchpad

Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.

Egykor kubai textilmunkásoktól volt hangos, most közösségi finanszírozásból újul meg a patinás budapesti gyárépület (x)

A hiánypótló naturális, és letisztult berendezési trendeket kedvelő fotós közösség számára a Nordix már nem ismeretlen.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. március 29. péntek
Auguszta
13. hét
Március 29.
Nagypéntek
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum Retail Day 2024
Magyarország legfontosabb kiskereskedelmi rendezvénye - Inspiráló előadók, izgalmas előadások, gyakorlati tudás.
Most nem