1 °C Budapest
Fiatal nő váll fölötti nézete, aki okostelefonjával nyaralást foglal, miközben a tengerparti nyaralást élvezi. Életmód és technológia.

Nesze neked Temu, Shein: így dönti romba a világot a fast fashion

2025. június 9. 16:03

Miért vásárolunk sokszor olyasmit is, amire nincs szükségünk – és hogyan befolyásolják ezt a kínai óriáswebshopok? A Pénzcentrum új, a számok-statisztikák mögötti világot feltáró vlogja, azaz a NAPICSÁRT legújabb része az online vásárlás láthatatlan mechanizmusait boncolgatja: impulzusvásárlás, generációs különbségek, visszaküldési spirál és a fast fashion mögötti kegyetlen valóság. Miközben a Temu és a Shein letarolja a magyar piacot, észre sem vesszük, hogy már nem mi irányítjuk a kosarunkat – hanem az algoritmusok.

Beugrottál egy csomag kávékapszuláért a webshopba, de fél óra múlva már új cipő, póló és egy műbambuszos váza is landolt a kosárban? Ismerős? Nem vagy vele egyedül. Az online vásárlás mára nem egyszerű tranzakció, hanem impulzusokra és algoritmusokra épített élmény, amely észrevétlenül alakítja át a döntéseinket – és ezen keresztül a fogyasztói identitásunkat is.

A NAPICSÁRT legrisseb adása éppen ezt a témát boncolgatja: hogyan vásárolunk, miért vásárolunk, és kinek az érdeke, hogy egyáltalán vásároljunk? Szó esik benne generációs különbségekről, statisztikai érdekességekről, visszaküldési szokásokról és a fast fashion mögötti lesújtó valóságról is. Ha te is érezted már, hogy „csak egy valamit akartál venni”, de valahogy mégis 12 tétel lett belőle, akkor ez a videó neked készült.

Temu, Shein – A kínai webshop-óriások árnyéka

A videó ugyan nem nevesíti, de megkerülhetetlen a tény: az olyan kínai webáruházak, mint a Temu és a Shein alapjaiban rajzolták át a magyar online költési térképet. Villámgyors szállítás, „ingyenes” visszaküldés, végtelen termékkínálat és elképesztően alacsony árak – sokak szemében ezek a szolgáltatások egy új korszakot nyitottak.

Valójában viszont komoly aggályok merültek fel azzal kapcsolatban, hogy a kínai kacat-webshopok működése csak felpörgetett túlfogyasztásról, kétes eredetű árukról és globális környezeti terhekről szól. De nem csak a kínai multik működnek hasonlóan: a legismertebb világmárkák fast fashion darabjait például átlagosan mindössze hétszer viseljük, mielőtt a szemétbe kerülnek.

Vásárlási vágy vagy algoritmikus reflex?

Ahogy a videóban is elhangzik: az online vásárlás ma már nemcsak szükségleteink kielégítéséről szól, hanem arról, hogy hogyan reagálunk a ránk zúduló ajánlatokra, hírlevelekre, mobilappokra és közösségi médiában elrejtett reklámokra. Az Eurostat szerint a legnépszerűbb online termékek az utazások, háztartási eszközök és rendezvényjegyek – de a divatcikkek, főleg a nők körében, továbbra is dominálnak.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

NAPICSÁRT: grafikonok, számok, érdekességek a Pénzcentrum YouTube-csatornáján

Ha érdekel, miről mesélnek a számok, iratkozzatok fel a Pénzcentrum YouTube csatornájára. A NAPICSÁRT hetente többször - hétfőn, szerdán és pénteken - friss adatokkal, érdekes témákkal, és olyan nézőpontokkal jön, amik segítenek jobban átlátni, hogyan változik a világ körülöttünk, és benne mi magunk is.

 

Címlapkép: Getty Images

Jelentem Mégsem
0 HOZZÁSZÓLÁS
Csak bejelentkezett felhasználó szólhat hozzá. Belépés itt!
A kommentkezelési szabályzatot itt találod.
Még nincsenek hozzászólások. Legyél te az első!
NEKED AJÁNLJUK
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. december 17. szerda
Lázár, Olimpia
51. hét
Ajánlatunk
EZT OLVASTAD MÁR?