20 °C Budapest
Fiatal nő váll fölötti nézete, aki okostelefonjával nyaralást foglal, miközben a tengerparti nyaralást élvezi. Életmód és technológia.

Nesze neked Temu, Shein: így dönti romba a világot a fast fashion

2025. június 9. 16:03

Miért vásárolunk sokszor olyasmit is, amire nincs szükségünk – és hogyan befolyásolják ezt a kínai óriáswebshopok? A Pénzcentrum új, a számok-statisztikák mögötti világot feltáró vlogja, azaz a NAPICSÁRT legújabb része az online vásárlás láthatatlan mechanizmusait boncolgatja: impulzusvásárlás, generációs különbségek, visszaküldési spirál és a fast fashion mögötti kegyetlen valóság. Miközben a Temu és a Shein letarolja a magyar piacot, észre sem vesszük, hogy már nem mi irányítjuk a kosarunkat – hanem az algoritmusok.

Beugrottál egy csomag kávékapszuláért a webshopba, de fél óra múlva már új cipő, póló és egy műbambuszos váza is landolt a kosárban? Ismerős? Nem vagy vele egyedül. Az online vásárlás mára nem egyszerű tranzakció, hanem impulzusokra és algoritmusokra épített élmény, amely észrevétlenül alakítja át a döntéseinket – és ezen keresztül a fogyasztói identitásunkat is.

A NAPICSÁRT legrisseb adása éppen ezt a témát boncolgatja: hogyan vásárolunk, miért vásárolunk, és kinek az érdeke, hogy egyáltalán vásároljunk? Szó esik benne generációs különbségekről, statisztikai érdekességekről, visszaküldési szokásokról és a fast fashion mögötti lesújtó valóságról is. Ha te is érezted már, hogy „csak egy valamit akartál venni”, de valahogy mégis 12 tétel lett belőle, akkor ez a videó neked készült.

Temu, Shein – A kínai webshop-óriások árnyéka

A videó ugyan nem nevesíti, de megkerülhetetlen a tény: az olyan kínai webáruházak, mint a Temu és a Shein alapjaiban rajzolták át a magyar online költési térképet. Villámgyors szállítás, „ingyenes” visszaküldés, végtelen termékkínálat és elképesztően alacsony árak – sokak szemében ezek a szolgáltatások egy új korszakot nyitottak.

Valójában viszont komoly aggályok merültek fel azzal kapcsolatban, hogy a kínai kacat-webshopok működése csak felpörgetett túlfogyasztásról, kétes eredetű árukról és globális környezeti terhekről szól. De nem csak a kínai multik működnek hasonlóan: a legismertebb világmárkák fast fashion darabjait például átlagosan mindössze hétszer viseljük, mielőtt a szemétbe kerülnek.

Vásárlási vágy vagy algoritmikus reflex?

Ahogy a videóban is elhangzik: az online vásárlás ma már nemcsak szükségleteink kielégítéséről szól, hanem arról, hogy hogyan reagálunk a ránk zúduló ajánlatokra, hírlevelekre, mobilappokra és közösségi médiában elrejtett reklámokra. Az Eurostat szerint a legnépszerűbb online termékek az utazások, háztartási eszközök és rendezvényjegyek – de a divatcikkek, főleg a nők körében, továbbra is dominálnak.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

NAPICSÁRT: grafikonok, számok, érdekességek a Pénzcentrum YouTube-csatornáján

Ha érdekel, miről mesélnek a számok, iratkozzatok fel a Pénzcentrum YouTube csatornájára. A NAPICSÁRT hetente többször - hétfőn, szerdán és pénteken - friss adatokkal, érdekes témákkal, és olyan nézőpontokkal jön, amik segítenek jobban átlátni, hogyan változik a világ körülöttünk, és benne mi magunk is.

 

Címlapkép: Getty Images

Jelentem Mégsem
0 HOZZÁSZÓLÁS
Csak bejelentkezett felhasználó szólhat hozzá. Belépés itt!
Még nincsenek hozzászólások. Legyél te az első!
NEKED AJÁNLJUK
Temérdek magyar él óriási tévhitben: azt hiszik, olcsón vásárolnak, pedig így sokkal jobban megérné

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.

Megelégelték a fővárost, a Mátrába költöztek: lesajnált csodakertet próbál megmenteni a fiatal pár

Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?

Három kiló ruháért másik három kilót kapsz - így forgasd fel a ruhatáradat! (x)

Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.

NAPTÁR
Tovább
2025. június 20. péntek
Rafael
25. hét
EZT OLVASTAD MÁR?