Idén is elérhető a Wolt népszerű karácsonyfa-házhozszállítási szolgáltatása, amely segít megkímélni a vásárlókat a cipekedéstől és a sorban állástól.
Miért vásárolunk sokszor olyasmit is, amire nincs szükségünk – és hogyan befolyásolják ezt a kínai óriáswebshopok? A Pénzcentrum új, a számok-statisztikák mögötti világot feltáró vlogja, azaz a NAPICSÁRT legújabb része az online vásárlás láthatatlan mechanizmusait boncolgatja: impulzusvásárlás, generációs különbségek, visszaküldési spirál és a fast fashion mögötti kegyetlen valóság. Miközben a Temu és a Shein letarolja a magyar piacot, észre sem vesszük, hogy már nem mi irányítjuk a kosarunkat – hanem az algoritmusok.
Beugrottál egy csomag kávékapszuláért a webshopba, de fél óra múlva már új cipő, póló és egy műbambuszos váza is landolt a kosárban? Ismerős? Nem vagy vele egyedül. Az online vásárlás mára nem egyszerű tranzakció, hanem impulzusokra és algoritmusokra épített élmény, amely észrevétlenül alakítja át a döntéseinket – és ezen keresztül a fogyasztói identitásunkat is.
A NAPICSÁRT legrisseb adása éppen ezt a témát boncolgatja: hogyan vásárolunk, miért vásárolunk, és kinek az érdeke, hogy egyáltalán vásároljunk? Szó esik benne generációs különbségekről, statisztikai érdekességekről, visszaküldési szokásokról és a fast fashion mögötti lesújtó valóságról is. Ha te is érezted már, hogy „csak egy valamit akartál venni”, de valahogy mégis 12 tétel lett belőle, akkor ez a videó neked készült.
Temu, Shein – A kínai webshop-óriások árnyéka
A videó ugyan nem nevesíti, de megkerülhetetlen a tény: az olyan kínai webáruházak, mint a Temu és a Shein alapjaiban rajzolták át a magyar online költési térképet. Villámgyors szállítás, „ingyenes” visszaküldés, végtelen termékkínálat és elképesztően alacsony árak – sokak szemében ezek a szolgáltatások egy új korszakot nyitottak.
Valójában viszont komoly aggályok merültek fel azzal kapcsolatban, hogy a kínai kacat-webshopok működése csak felpörgetett túlfogyasztásról, kétes eredetű árukról és globális környezeti terhekről szól. De nem csak a kínai multik működnek hasonlóan: a legismertebb világmárkák fast fashion darabjait például átlagosan mindössze hétszer viseljük, mielőtt a szemétbe kerülnek.
És akkor még nem beszéltünk arról, hogy minden negyedik ember visszaküld legalább egy ruhadarabot, minden hatodik pedig cipőt – ezek a számok pedig évente több százmilliárd dolláros veszteséget jelentenek globálisan.
Vásárlási vágy vagy algoritmikus reflex?
Ahogy a videóban is elhangzik: az online vásárlás ma már nemcsak szükségleteink kielégítéséről szól, hanem arról, hogy hogyan reagálunk a ránk zúduló ajánlatokra, hírlevelekre, mobilappokra és közösségi médiában elrejtett reklámokra. Az Eurostat szerint a legnépszerűbb online termékek az utazások, háztartási eszközök és rendezvényjegyek – de a divatcikkek, főleg a nők körében, továbbra is dominálnak.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Közben pedig egyre többször gondoljuk meg magunkat a vásárlás után. Vajon tényleg erre van szükségünk? Vagy csak a rendszer úgy van kitalálva, hogy úgy érezzük: kell?
NAPICSÁRT: grafikonok, számok, érdekességek a Pénzcentrum YouTube-csatornáján
Ha érdekel, miről mesélnek a számok, iratkozzatok fel a Pénzcentrum YouTube csatornájára. A NAPICSÁRT hetente többször - hétfőn, szerdán és pénteken - friss adatokkal, érdekes témákkal, és olyan nézőpontokkal jön, amik segítenek jobban átlátni, hogyan változik a világ körülöttünk, és benne mi magunk is.
Sok magyar kedvence tűnhet el a boltok polcairól: megjelent a tésztatörvény, rengeteg terméket érint
Megjelent a Magyar Közlönyben az agrárminiszter rendelete, amely szigorítja és pontosítja a száraztésztákra vonatkozó minőségi és kategorizálási előírásokat.
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








