Egy pakisztáni üzletember és azeri riválisai titkos hálózatot építettek az orosz olaj kijuttatására a világpiacra.
Óriási bajba kerülhet a Shein Magyarországon is: eddig példátlan eljárás indulhat a kínai webshop ellen
A Tudatos Vásárlók Egyesülete több más európai ország fogyasztóvédelmi szervezeteivel bepanaszolta a Sheint, az Európai Bizottságnál.
Vizsgálataik szerint a Shein észrevétlen manipulatív módszereket alkalmaz, melyek olyan érzelmi helyzetet teremtenek, amelyekben a vásárló képtelen racionális döntést hozni, és tervezettnél sokkal több terméket vásárol - közölte a Tudatos Vásárlók Egyesülete.
Ezek a gyakorlatok, amelyeket „dark pattern”-nek, sötét mintázatnak vagy sötét trükköknek neveznek, a panasztevők szerint nagyban hozzájárulnak a divatipar, különösen a fast fashion okozta súlyos környezeti és társadalmi problémákhoz.
Az egyesület szerint ráadásul, sok esetben egyenesen jogellenesnek minősülnek az Európai Unióban. A panasz szerint a Shein többféle „sötét trükköt” alkalmaz, például:
- Időkorlátozott ajánlatokat és visszaszámlálókat, amelyek azt sugallják, hogy az akció hamarosan lejár, sürgetve ezzel a vásárlást.
- Készlethiányra utaló jelzéseket, mint a „már csak X darab maradt” szövegek, amelyek gyors és kevésbé átgondolt döntéshozatalra ösztönözhetnek.
- Túlnyomórészt pozitív vásárlói ajánlások és értékelések feltüntetését, amik a termékválasztás objektivitását befolyásolják.
- Érzelmi manipulációt, például olyan felugró ablakokat, amelyek visszarángatják a látogatót az oldalra mikor éppen elhagyná az oldalt anélkül, hogy vásárolna. Pl.: „Most már jogosult vagy az akciókra! Biztos, hogy el akarsz menni?”
- Végtelen görgetésre ösztönzést azzal, hogy folyamatosan új termékeket dob fel az oldal, mintha a választéknak soha nem lenne vége.
Haraszti Anikó, a Tudatos Vásárlók Egyesületének ügyvezetője kiemelte, hogy a „sötét trükkök” használata a Shein esetében „valós és jól dokumentált”, és a kutatások szerint évek óta fennáll. Elmondása szerint ezek a gyakorlatok szinte észrevétlenül arra késztetik a fogyasztókat, hogy egyre több pénzt költsenek olyan termékekre, amelyeknek káros hatásai lehetnek az egészségre, a pénztárcára, a környezetre, és a termékeket gyártó dolgozókra is.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A fogyasztói csoportok szerint a fast fashion egész rendszere manipulatív gyakorlatokra épül, melyek célja a folyamatos vásárlásra, túlfogyasztásra ösztönzés. Ezért azt kérik a hatóságoktól, hogy ne csak a Sheint, hanem a többi hasonló kereskedőt is vizsgálják meg, mivel az említett „sötét trükkök” az egész iparágban jelen vannak.
Emlékeztettek: május végén az Európai Bizottság és az európai fogyasztóvédelmi hatóságok közösen szólították fel a Sheint, hogy változtasson bizonyos módszereken, melyek megtévesztik a fogyasztókat. A hamis kedvezmények és sürgető visszaszámlálók mellett átláthatósági hiányosságokat is kifogásoltak a hatóságok. A Shein egy hónapot kapott a válaszadásra és változtatásra, különben bírságokra számíthat. A mostani panasz további adatokkal és bizonyítékokkal segíti a hatóságok munkáját
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








