Gyerekeknek készült étkészlet esetében nem megfelelő volt a tájékoztatás, így aki vásárolt belőle, ne használja - erre kér mindenkit a Nébih.
Sokkoló, ami kiderült sokak kedvenc ruhamárkáiról: erről tudj, mielőtt a filléres pólókat veszel
Hiába billió dolláros üzlet a ruházati szektor, a munkavállalók elképesztően ki vannak zsigerelve - derül ki a egy szervezet által közzétett adatokból.
Míg néhány nagy multinacionális vállalat, amelyek globálisan uralják a ruházati piacot, évente milliárdos profitot termel, addig a textilgyártó országok gyári munkásai alig keresnek olyan bért, amiből a megélhetést biztosítani tudják - ferült ki a Clean Clothes Campaign (CCC) által készített felmérésből. Ráadásul, elképesztően rossz munkakörülményekkel néznek szembe, amelyek gyakran nemcsak kényelmetlenek, de veszélyesek is.
A globális ruhaipar az elmúlt 15 évben megduplázódott, és becslések szerint 60 millió fős munkaerő hajtja. Mégis továbbra is óriási problémákat okoz az, hogy megfelelő bért adjanak a munkavállalóiknak. Ami szöges ellentétben áll azzal, amelyet például az ENSZ is meghatároz az üzleti és emberi jogokra vonatkozó irányadó alapelvei között.
A legtöbb kutatás azonban arról számol be, hogy egyetlen nagyobb márka sem tudja bizonyítani, hogy az ellátási láncában dolgozó összes munkavállalója legalább a minimálbért megkeresné. Ugyanez vonatkozik a luxusmárkákra és a munkavállalói ruházati cégekre egyaránt.
Eklatáns példa, a 2022-es világbajnokságra készülő angol labdarúgó-válogatott mezbotránya, amikor is az angol szövetség rendkívül drágán, mintegy 115 fontért (54 200 forintért) árulta a nemzeti csapat új felsőit, amelyeket thaiföldi gyári munkások készítettek, akiknek mindössze 1 fontot fizettek óránként. Mint kiderült, a munkások heti 60 órában dolgoztak és még a telefonjukat is elvették.
A CCC lebontotta egy 29 euróért Európában eladott póló kiskereskedelmi árát, hogy bemutassa, hová kerül a pénz. Kiderült, hogy a gyári munkások egy Bangladesben gyártott és egy tipikus európai konfekciókereskedőnél eladott póló árának, kevesebb mint egy százalékát (0,18 euró) kapják meg.
- A végső eladási ár legnagyobb része, közel 60 százaléka a kereskedőknél köt ki.
- A következő legnagyobb részesedést a márkanyereség és az anyagköltségek teszik ki, amelyek egyenként a végső ár 12 százalékát,
- a szállítási költségek pedig 8 százalékot tesznek ki.
- Eközben a bangladesi gyár alig többet keres, mint a munkásai, a végső ár, a becslések szerint 4 százaléka, gyári nyereségként jelenik meg.
Leginkább a távol-keleti országokban élők a legkiszolgáltatottabbak. Néha akár az állami vezetés nyomása miatt is. Legutóbb éppen Mianmarból vonult ki több cég is, a katonai vezetés kegyetlenkedései miatt. Például, mint megírtuk, a Lidl döntött úgy, hogy 2025-ig fokozatosan kivonja ruházati termékeinek gyártását Mianmarból az országban egyre súlyosbodó emberi jogi visszaélések miatt.
A Lidl állásfoglalását követően több ismert vállalat is bejelentette, hogy kivonul Mianmarból, köztük
JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
- az Aldi,
- a C&A,
- a Mango,
- a Primark,
- a Tesco,
- a Marks & Spencer, a
- z Uniqlo tulajdonosa,
- a Fast Retailing,
- a Muji anyavállalata,
- a Ryohin Keikaku,
- a Zara anyacége,
- az Inditex
- és a H&M Group is.
A gyermekmunka is súlyos baj
Szintén súlyos probléma, nem egyszer kiskorúakat alkalmaznak a nagy multinacionális cégek ezekben a távoli országokban. Az UNICEF adatai szerint 152 millió gyermekmunkás áldozatnak a közel fele 5–11 éves volt. A legrosszabb a helyzet Afrikában és Ázsiában, de Indiában is 30 millióra becsülik a kizsákmányoltak számát 2023 környékén.
Az elmúlt két évben azonban javult a helyzet: mint a Pénzcentrum is beszámolt róla, az ESG-hez köthető jogszabályok hatálybalépése után Európában, a cégek egyre inkább megértik, milyen reputációs kockázatot és anyagi veszteséget jelent, amennyiben beszállítóikat nem ellenőrzik az említett jogszabály előírt módon. Textilipari, autóipari vállalatok ellen indult vizsgálat beszállítóik által harmadik országban végeztetett kényszermunka, gyermekmunka miatt.
Egyre többen vásárolnak használt ruhát?
A Vaayu klímatechnológiai startup szerint az online piactereken használt ruhát vásárló felhasználók 2023-ban 679 kilotonna szén-dioxid-kibocsátást takarítottak meg azzal, hogy új helyett használt ruhát vásároltak – ez 512 ezer London–Los Angeles repülőútnak felel meg. A tranzakciók 40%-ában egy új ruhadarab megvásárlását kerülték el, ami jelentős emissziócsökkentést eredményezett.
A jelentés szerint a platform nemcsak a ruhatárakat, hanem a fogyasztási szokásokat is átalakítja:
- A vásárlók 72%-a kevesebb vagy ugyanannyi ruhát vesz, mint korábban, és sokan (31%) inkább használt darabokat választanak új helyett.
- A felhasználók 36%-a jobban vigyáz a ruháira, mert később el szeretnék adni valamilyen platformon.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








