Budapest turisztikai vonzerejét elsősorban a város épített öröksége, kulturális kínálata és gasztronómiája határozza meg, nem pedig a prémium kategóriás üzletek száma.
Szeptember óta csökken az építőipar rendelésállománya, és egyes területeken a létszámleépítések is megkezdődtek, az állami beruházások visszavágása miatt pedig a szakmai szövetség az elkövetkező két évben a munkalehetőségek jelentős szűkülésére számít. Mindeközben a lakásépítési piac a felére zsugorodhat, amennyiben a kormányzat nem avatkozik be.
Bár idén júniusban még csak 1 150 milliárd forint beruházás felfüggesztéséről volt szó, a magyar állam mégis összesen 284 építőipari beruházást függeszt fel mintegy 2 100 milliárt értékben, amelyeket újraterveznek, és 2025-2026-ban újraindítják majd. A spórolási csomag szükségességéről már tavaly beszélt a Pénzügyminisztérium, mivel növelni kell az ország pénzügyi tartalékait. Már láthatóak a leépítések, a szakértők szerint a lépés miatt bezuhanhat a lakáspiac.
Az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetségének (ÉVOSZ) elnöke, Koji László a 24.hu-nak kifejtette, hogy számításaik szerint 2022-es áron durván 2 500 milliárd forintnyi építési beruházást halaszt későbbre az állam. A magyar építőipar legfontosabb partnere az állam, a rendelésállomány körülbelül 60 százaléka közösségi megrendelés,
az idén is, elvonások nélkül, mintegy 3300 milliárd forintot tett volna ki az állami megrendelések értéke
– fűzte hozzá az elnök. Az ágazat rendelésállománya szeptember eleje óta kézzelfoghatóan csökken, de a zsugorodás mértékéről egyelőre nem adott becslést Koji. A kifizetési stop eredményeként az állami munkáknál a jogos számlák kifizetése október végéig le lett állítva, ami önmagában is nehéz helyzetbe hozhatja a kivitelezőket és az építőanyag-ipar szereplőit. Emiatt várhatóan a lánctartozások mértéke is növekszik majd.
A visszaesés cégmérettől függően különböző mértékben érinti a szereplőket. A beruházások elhalasztása 2023-ban és 2024-ben átlagosan 15 százalékkal csökkenti az építőipar munkalehetőségeit is volumenben.
A rendelésállomány visszaesése alapján nehéz megjósolni, hogy mekkora elbocsátások várhatóak az ágazatban, amely 148 ezer aktív vállalkozással, összesen 375 ezer embert foglalkoztat
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
– értékelt az elnök. A leépítési-hullám első jelei már most láthatók a tervező-, és mérnöki feladatokat végző vállalkozásoknál, hiszen a legdrasztikusabb mértékben a tervezési és előkészítési munkák torpantak meg.
Az építőipar kieső megrendeléseit elvileg a lakossági és magánpiacról pótolni lehetne, azonban a lakosság a fizetőképessége határához ért. Jelen pillanatban igen komoly finanszírozási problémával küzdenek a magánmegrendelők is, a hazai befektetők masszívan kivárnak az áremelkedések miatt. A megtakarítások ugyancsak az infláció miatt nem elegendőek, így a lakásépítésekhez, lakásfelújításokhoz mindenképp hitelekre lenne szüksége. Kétszámjegyű hitelkamatok mellett viszont az emberek többsége nem fog eladósodni. A szövetségnél arra is számítanak, hogy bezuhannak a lakásárak, mert sokkal kevesebb lesz a vevő, mint az eladó. Úgy látják:
biztos, hogy 2023 első negyedéve, első féléve tájékán sokkal olcsóbban lehet majd használt lakást vásárolni, mint jelenleg, és a vevők jelentős része azt is vizsgálja majd, hogy milyen a fűtőrendszer a használt lakásokban.
Óriási leállást jelentettek be az államigazgatásban: erről mindenki tudjon, aki ügyeket akar intézni
Az év végi időszakban szűkített nyitvatartással és korlátozott ügyintézési lehetőséggel működnek a kormányablakok és kormányhivatalok.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








