4 °C Budapest

Ennyit kereshetsz vasutasként a MÁV-nál: diploma sem kell hozzá

2016. július 1. 06:00

Nem rejtette véka alá a MÁV, hogy munkaerő-problémákkal küzd, és bőven akad a vállalatnál betöltetlen pozíció. Néhány hete a Keleti-pályaudvaron toborzott, és a hangosbemondóban is arra biztatták az utasokat, hogy vállaljanak munkát a vasúttársaságnál. Utána jártunk, mi áll a létszámhiány hátterében, és mit kínál a MÁV a jelenlegi és leendő kollégáinak.


A május végi helyzet szerint 360 betöltetlen állásra keres embert a vasúttársaság, ami elsőre ugyan soknak tűnhet, de ahhoz képest, hogy majdnem 38 ezer főt foglalkoztat a MÁV-csoport, már nem is olyan óriási. A vállalat kommunikációs igazgatósága arról tájékoztatott, hogy folyamatos a toborzás, és jelenleg is 271 főt foglalkoztatnak gyakornoki státuszban. Tehát a hatósági vizsgához kötött munkakörbe jelentkezők felvétele - a szükséges vizsgák megszerzéséig - gyakornoki beosztásban történik, a képzésük folyamatban van, és szeptemberben több tanfolyam is lezárul.

A toborzás és a felvétel folyamatos, függően a szükséglet és a képzési kapacitásoktól. A gyakornoki programba bekerülő, leendő vasutasok oktatását a MÁV saját tanintézete, a Baross Gábor Oktatási Központ valósítja meg, a munkáltató finanszírozza, a munkavállalót nem terheli fizetési kötelezettség.

Mennyit fizet és mit ad?

Idén vasutas-sztrájkoktól volt hangos a média, jelenleg viszont úgy tűnik, hogy csitultak a kedélyek.

Átlagosan 3 százalékos alapbérfejlesztés kaptak január 1-jei visszamenőleges hatállyal azok, akiknek az alapbére nem haladja meg a bruttó 350 ezer forintot. 

A választott szakmától, képzettségtől és a munkaviszony idejétől függő alapfizetésen túl a béren kívüli juttatás keretösszege évi bruttó 271 400 forint, a SZÉP-kártyára alanyi jogon járó összeg pedig 92 700 forint. Az önkéntes nyugdíjpénztári tagsággal rendelkezők számára pedig 2,5 százalékát tagdíj-kiegészítést is ad a cég. Korábbi értesüléseink szerint

egy mozdonyvezető bruttó 386 079 forintot, egy kalauz bruttó 227 656 forintot, egy vasútijármű-vezetéshez kapcsolódó foglalkozású pedig 227 133 forintot kap havonta.

A vállalat egyébként a vasutas életpálya-modell kialakítása mellett szeretne kialakítani egy olyan bértáblázatot is, ami figyelembe veszi a gyakorlati időt és a teljesítményt is. Ez átlagosan nettó 11 és 25 ezer forint pluszt jelentene a dolgozóknak, elsőként a jegyvizsgálóknak.

A hosszú hónapok óta tartó egyeztetések után a szakszervezetek azonban indokolás nélkül visszautasították a foglalkoztatási és bérreformot, és a társaság gazdasági lehetőségeihez képest irreális követelésekkel álltak elő. Ennek ellenére a MÁV-START vezetése a szakszervezetek támogatása nélkül továbbra is keresi a munkavállalók jobb kereseti lehetőségeit biztosító megoldásokat

 - tájékoztatott a MÁV kommunikációs igazgatósága.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Miért van munkaerőhiány a MÁV-nál? 

A vasúttársaság kérdésünkre azt válaszolta, hogy a szakmunkásképzés korábbi átalakítása (a vasutas szakközépiskolák egy részének megszüntetése) miatt a MÁV Zrt.-nél és a MÁV-START Zrt.-nél körülbelül 300-300 szakember hiányzik.

A tömeges elvándorlásról, naponta történő felmondásokról szóló hírek viszont teljesen alaptalanok, a vasúttársaság a szakszervezetek által említett munkakörökben, pozíciókban (szakértők, mérnökök, közép- és felsővezetők) egyetlen ilyen esetről sem tud

- írják közleményükben.

A magas szintű, megbízható szakmai tudással rendelkező utánpótlás biztosítása érdekében a vasúttársaság megkezdte az egyeztetéseket a Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal, a Nemzetgazdasági Minisztériummal, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamarával, valamint a szakképző iskolákkal, továbbá az érintett felsőoktatási intézményekkel. Ezzel párhuzamosan újraszervezik a belső továbbképzési rendszerüket is. Összehangolva, folyamatos szakemberképzéssel szeretnék biztosítani a munkaerő-szükségletet.

NEKED AJÁNLJUK
Járt már homoktövis szüreten? Most megteheti! (x)

Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.

Ősi magyar hagyományokhoz nyúlhatnak vissza vidéken: ezzel felvehetik a kesztyűt a klímakrízissel

A legeltetés szó hallatán mindenkinek többnyire az alföldi legeltetés, a puszta, a Hortobágy jut eszébe, nem pedig a Balaton, vagy az erdős-fás-dombos vidékek.

Jártál már homoktövis szüreten? Most megteheted! (x)

Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.

Moziest: új társasjáték filmrajongóknak (x)

A filmvilág szerelmeseinek nyújt különleges szórakozást egy új társasjáték, amely egyszerre teszteli a filmismereteket és teremt gyorsan oldott légkört baráti összejöveteleken.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. november 4. hétfő
Károly
45. hét
KONFERENCIA
Tovább
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
A magyar Real Estate Agent találkozó a Kalmárok közreműködésével
Future of Finance 2024
Mi lesz a szerepe a pénzügyekben az AI-nak?
Sustainable World 2024
Zöld finanszírozási lehetőségek, befektetési döntések, ESG megfelelés
EZT OLVASTAD MÁR?