Több tízezret spórolhatnának a magyar autósok, ha ezt tudnák

Pénzcentrum
2014. augusztus 14. 18:00

Az autósok több mint tíz százaléka még nyáron is téli gumit használ. Legtöbbjük túl drágának találja lecserélni a téli gumikat nyárira, pedig nyáron téli gumival járni nem kifizetődőbb, ugyanis a jármű többet fogyaszt. Ráadásul autója zajosabb, valamint hosszabb fékút alatt áll meg, továbbá nedves időben kevésbé irányítható, sőt az abroncs is gyorsabban kopik.

Azzal már tisztában vannak az autósok, hogy télen - pontosabban 7°C alatt - le kell cserélni a nyári abroncsokat, de sokaknak gondot okoz a téli gumiról nyárira váltás. A legnépszerűbb “kifogások" anyagi okokra, vagy időhiányra hivatkoztak, de a harmadik legtöbb esetben előforduló válasz érdektelenségre, nemtörődömségre vagy lustaságra utalt - derül ki a Goodyear felméréséből.

Tévhit, azt gondolni, hogy nyáron téli gumival járni kifizetődőbb, mert a téli viszonyokhoz kifejlesztett abroncs nyáron sokkal jobban kopik.

Egy nem túl sportosan vezető, évente körülbelül 10,000 kilométert autózó átlag autósnak körülbelül 4 évente kellene lecserélnie elkopott abroncsait. Ez az autós egy vagy két abroncsot is tudna vásárolni abból az összegből, amennyit a nem évszaknak megfelelő gumival járva pluszban költ benzinre. Sok múlik a keréknyomáson is: ha az előírtnál kisebb a nyomás, akkor jobban felmelegszik az abroncs és gyorsabban elkopik, ezért célszerű kéthetente, de legalább havonta mindenképp ellenőrizni.

A felméréséből az is kiderült, hogy feleslegesnek tartották nyári gumira cserélni téli gumijukat azok, akik nyáron többet járnak motorral vagy kerékpárral, illetve azok is, akik csak második autóként vagy ritkábban használják az adott gépkocsit, vagy esetleg úgy gondolják, hogy még megfelel a téli abroncs a nyárra, mert el akarják koptatni azt. Sokan azért kénytelenek téli gumival járni nyáron, mert a nyári túlságosan elhasználódott vagy tönkrement, esetleg ellopták. Volt, aki azért nem cserélte le a téli gumiját, mert nemrég vásárolta a kocsit, míg mások arra hivatkoztak, hogy hamarosan el akarják azt adni. Néhányan úgy vélték, hogy egyszerűbb és olcsóbb csak egy szett gumit, mégpedig a télit megvenni, mert az is ugyanolyan jól használható a nyári körülmények között.

Budapesten, Győrben és Debrecenben eltérő mértékű a téli gumi használat nyár közepén. Százalékos arányban Budapesten található a legtöbb téli gumival felszerelt autó, ugyanis a több mint ezer számításba vett autós 14 százaléka még nem gondoskodott a gumicseréről, Debrecenben ezt 12 százalék nem tette meg, Győrben pedig a sofőrök hat százaléka jár téli gumival.

Ezért nem érdemes nyáron is téli gumival autózni:

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

  • Nem megfelelő abroncshasználattal hosszabb a fékút
  • Ami a fékút hosszát illeti, száraz úton, például 20°C hőmérsékleten az autó fékútja 100 km/h sebességről téli abroncsokkal történő fékezés során körülbelül 6 méterrel hosszabb, mint abban az esetben, ha nyári abroncsok vannak az autón, ami azt is jelenti, hogy azon a helyen, ahol az autó nyári gumiabroncsokkal már teljesen leállt volna, az autó téli abroncsokkal még mindig 37 km/h sebességgel halad.
  • Magasabb a zajszint is téli gumival
  • A téli gumiabroncsra nagyszámú mikro lamella kerül, amelyek téli körülmények között segítik az autó közlekedését a havas és jeges utakon. A lamelláknak köszönhetően a téli gumiabroncs több tapadó éllel rendelkezik, mint a nyári gumiabroncs, ez elsősorban a tapadásban és a téli körülmények közötti fékezés során nyilvánul meg. A téli gumiabroncs emellett lágyabb keverékből készül, mint a nyári gumiabroncs. A nyári időszakban azonban ezek egyáltalán nem szükségesek, sőt, nagyobb menetzajt okoznak.
  • Nyáron téli gumi használattal nagyobb a gépkocsi fogyasztása
  • Ahhoz, hogy az autó elérje a lehető legkisebb fogyasztást, nem csupán megfelelően kell felfújni a gumiabroncsokat, hanem anyaguk keverékének és futófelületük mintázatának is meg kell felelnie az adott évszaknak. A téli gumiabroncs anyagához ugyanis olyan összetételű keveréket használnak, ami 7°C alatti hőmérsékleten nyújt optimális teljesítményt, a téli keverék tehát lágyabb, mint a nyári gumiabroncs anyaga. A gumiabroncs futófelületének mintázata a zajon kívül egyúttal az autó fogyasztását is befolyásolja. A téli gumiabroncs nagyobb számban kialakított tapadó élei növelik a gördülési ellenállását, ezáltal hátrányosan befolyásolják az üzemanyag-fogyasztást.
  • Nedves felületen kevésbé irányítható a téli abroncs
  • A nyári gumiabroncsnak nem kell megbirkóznia a hóval és a jéggel, ezért futófelületének mintázatát kifejezetten csak száraz vagy nedves utakra tervezték. A nyári gumiabroncs speciális mély barázdáinak célja, hogy jobban elvezessék a vizet. Ennek köszönhetően kisebb a valószínűsége az aquaplaning előfordulásának, tehát kevésbé valószínű, hogy a futófelület nem tudja elvezetni a vizet és az így keletkezett vízfilm rétegen csússzon az autó, vagyis összességében így jobban irányítható.
  • A téli abroncs nyáron gyorsabban elhasználódik
  • A téli gumiabroncs a lágyabb keverék miatt 7°C feletti hőmérsékleten gyorsabban kopik, míg a nyári keveréket éppen ezekhez a körülményekhez fejlesztették ki.

 

NEKED AJÁNLJUK
Ezen a szőnyegen jógázva már semmi sem választ el a természettől (x)

Gombából és növényi szálakból fejlesztett újgenerációs jógamatracot egy fiatal magyar csapat.

Tücsökfehérjéből készít proteinszeletet a magyar orvostanhallgató, a Cápák között befektetője is beszállt az üzletbe (x)

Ennek nincs is tücsök íze, ez a leggyakoribb visszajelzés a többféle ízesítéssel gyártott, tücsökfehérjével dúsított proteinszelet, snack és shake kapcsán.

A legnagyobb hazai filmfesztiválon mutatkozik be a közösségi finanszírozásból megvalósult kisjátékfilm

A Magyar Mozgókép Fesztiválon találkozhat először a közönség Králl Kevin “Melange”című kisjátékfilmjével.

Üzleti ötletek tesztelése: ezt kell tenned, hogy befutó legyen a kampányod a közösségi piactéren

Magyarországon az üzleti ötletek mintegy 6 százaléka jut el abba a fázisba, hogy jutalomalapú közösségi finanszírozási kampány indulhat rájuk.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. július 21. vasárnap
Dániel, Daniella
29. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
A magyar Real Estate Agent találkozó a Kalmárok közreműködésével
Future of Finance 2024
Mi lesz a szerepe a pénzügyekben az AI-nak?
Sustainable World 2024
Zöld finanszírozási lehetőségek, befektetési döntések, ESG megfelelés
EZT OLVASTAD MÁR?
Felújítási támogatás - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető lakásfelújítási támogatásról.
Most nem