Napi egymilliárd étkezésnek felelne meg a 2022-ben világszerte feleslegesen kidobott élelmiszer az ENSZ Környezetvédelmi Programjának (UNEP) szerdán közzétett jelentése szerint.
Eltörli a szezont a Lidl és az Aldi: így próbálj meg ezután olcsón gyümölcsöt, zöldséget venni
Már közeledik a lecsószezon vége, de pár hétig még nagyban érik a magyar paradicsom és paprika. Ennek a két zöldségnek az ára nyáron jóval alacsonyabb, mint télen: a paradicsom kilója tavaly nyár közepén az Aldiban és a Lidlben akció nélkül 400 forint volt, (és eddig idén is 400 forintra ment le), a paprika pedig a jelek szerint tavaly (és idén is) 700 forintnál érte el a legolcsóbb periódusát, múlt télen a paradicsom 900 forintig kúszott fel, a paprika pedig 1200-1300 forintnál tetőzött a két diszkontban. A szezonalitás tipikus jele, hogy az idényzöldségek (- és gyümölcsök) árai télen majdnem duplájára emelkednek, hogy aztán nyárra újra mérséklődjenek.
Mára tényleg luxus lett egy tál lecsó: duplázódtak az árak 3 év alatt
Nem minden zöldség és gyümölcs mutat viszont már szezonalitást áraiban az Aldiban és a Lidlben. A G7 gyűjtése szerint például a banán ára egész évben stagnál, lényegében a legolcsóbb burgonya ára is nagyjából ugyanannyi évszaktól függetlenül. Ha a vöröshagyma és a sárgarépa elmúlt 12 hónapját nézzük, azoknál is nagyon hasonló mintát látunk: éves szinten ugyan van némi áremelkedés, de szezonalitás lényegében nincs, csak minimálisan hajlik a görbe.
Az is leolvasható a grafikonokról, hogy mintha alapvetően az alma árát sem az befolyásolná, hogy nyár van vagy tél, éppen terem-e az alma, vagy nem. A tárolás, az import lehetősége, a beszállítókkal kötött hosszú távú szerződések és más kereskedelmi körülmények lehetővé teszik, hogy az ellátás folyamatos és a fogyasztói ár stabil maradjon.
Csak három olyan termék volt, amely a klasszikus szezonalitás jegyeit mutatta az elmúlt 12 hónapban: az említett paradicsomon és paprikán kívül ilyen volt még a narancs, amelynek ára ellentétesen mozog a Magyarországon is megtermő két zöldséggel, azaz télen van a szezonja. A fehérrépa ármozgása pedig nem illik semmilyen mintába.
Eltörölheti a szezonalitást a diszkontok árazása?
Ahogy arról korábban beszámolt a Pénzcentrum is, a paradicsom-paprika árak ingadozását kihasználva lehet nyár végén elkészíteni a filléres lecsót, illetve télire eltenni néhány üveggel a nyár ízeiből. Az is kétségtelen, hogy a dinnyeszezont sem törölték el, éppen ellenkezlőleg: június óta tart a dinnyeháború a boltokban. Hamarosan már 99 forint/kg-os árakkal találkozhatunk, ha ismétlődik a avalyi forgatókönyv. Aztán ott a csemegekukorica, amelyre szintén érvényes még a szezonális hatás.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Lehetséges, hogy néhány zöldség és gyümölcs esetében a diszkontokban már nem mutatkozik meg az árakban, mikor van idény, viszont az biztos, hogy amíg a téli répák hűtőházakból kerülnek a polcra, idényben a szabadföldi magyar árukat lehet megvenni, ez pedig nem utolsó szempont. A piacokon vásárolva pedig biztosan megmutatkozik az árban is a szezonális hatás, mégha az Aldiban, Lidlben már nem is.
Ezenkívül ne feledkezzünk arról, hogy nem csak a spórolás érdekében érdemes figyelni, mikor van egy-egy gyümölcsnek a szezonja. Sokkal egészségesebb ugyanis szezonálisan étkezni, és mindig több tápanyag van abban a gyümölcsben, amit frissen szedve tesznek a boltok polcaira, mint azokban, amik hűtőházakban vártak hónapokig, mire az üzletekbe kerültek. A szezon zöldségeinek-gyümölcseinek követésében segít a HelloVidék szezonális naptára:
A pelenkagyártó csecsemőkről felnőttekre vált át: ide vezetett a drasztikusan kevés gyerek születése
Japán gyorsan öregedő társadalma és csökkenő születésszáma miatt, bejelentette egy pelenkagyár, hogy felfüggeszti a csecsemőpelenka-gyártását és a felnőtteknek szánt pelenkák piacára koncentrál.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.
A hiánypótló naturális, és letisztult berendezési trendeket kedvelő fotós közösség számára a Nordix már nem ismeretlen.
-
Így választjuk ki a legjobb személyi kölcsönt
A Pénzcentrum és az MBH Bank kutatása a hazai személyi kölcsönök igényléséről.
-
Elárulta a Lidl, milyen akciókkal készül a húsvéti szezonra
A húsvéti időszakban is változatos akciókkal és kedvezményekkel segíti a Lidl a vásárlókat.
-
Cégalapítás online: az eljárás menete lépésről lépésre (x)
Megmutatjuk, mire számíthat, ha vállalkozás indítását tervezi
-
Az ASUS újdonsága a modern munkaélmény új szintjét kínálja (x)
Az ExpertBook B9 OLED új mércét állít az üzleti laptopok számára.
- Áprilistól nem vizsgálják, sért-e szankciót Észak-Korea
- Bondár a nyolcaddöntőig jutott Mexikóban
- Ha valamire, hát az eladásokra nem panaszkodhat a Volkswagen
- Rendszerüzenet érkezett Orbán Viktortól
- Robbanás és tűz okozta egy ember halálát Lágymányoson
- „Ne bántsuk már tanulással a gyereket” – pszichológus a tavaszi szünetről