Csökkenti húskínálatát egy imázsjavító projekt keretében Lidl, és helyette a jövőben több zöldséget kínálna.

Eltörli a szezont a Lidl és az Aldi: így próbálj meg ezután olcsón gyümölcsöt, zöldséget venni
Már közeledik a lecsószezon vége, de pár hétig még nagyban érik a magyar paradicsom és paprika. Ennek a két zöldségnek az ára nyáron jóval alacsonyabb, mint télen: a paradicsom kilója tavaly nyár közepén az Aldiban és a Lidlben akció nélkül 400 forint volt, (és eddig idén is 400 forintra ment le), a paprika pedig a jelek szerint tavaly (és idén is) 700 forintnál érte el a legolcsóbb periódusát, múlt télen a paradicsom 900 forintig kúszott fel, a paprika pedig 1200-1300 forintnál tetőzött a két diszkontban. A szezonalitás tipikus jele, hogy az idényzöldségek (- és gyümölcsök) árai télen majdnem duplájára emelkednek, hogy aztán nyárra újra mérséklődjenek.
Mára tényleg luxus lett egy tál lecsó: duplázódtak az árak 3 év alatt
Nem minden zöldség és gyümölcs mutat viszont már szezonalitást áraiban az Aldiban és a Lidlben. A G7 gyűjtése szerint például a banán ára egész évben stagnál, lényegében a legolcsóbb burgonya ára is nagyjából ugyanannyi évszaktól függetlenül. Ha a vöröshagyma és a sárgarépa elmúlt 12 hónapját nézzük, azoknál is nagyon hasonló mintát látunk: éves szinten ugyan van némi áremelkedés, de szezonalitás lényegében nincs, csak minimálisan hajlik a görbe.
Az is leolvasható a grafikonokról, hogy mintha alapvetően az alma árát sem az befolyásolná, hogy nyár van vagy tél, éppen terem-e az alma, vagy nem. A tárolás, az import lehetősége, a beszállítókkal kötött hosszú távú szerződések és más kereskedelmi körülmények lehetővé teszik, hogy az ellátás folyamatos és a fogyasztói ár stabil maradjon.
Csak három olyan termék volt, amely a klasszikus szezonalitás jegyeit mutatta az elmúlt 12 hónapban: az említett paradicsomon és paprikán kívül ilyen volt még a narancs, amelynek ára ellentétesen mozog a Magyarországon is megtermő két zöldséggel, azaz télen van a szezonja. A fehérrépa ármozgása pedig nem illik semmilyen mintába.
Eltörölheti a szezonalitást a diszkontok árazása?
Ahogy arról korábban beszámolt a Pénzcentrum is, a paradicsom-paprika árak ingadozását kihasználva lehet nyár végén elkészíteni a filléres lecsót, illetve télire eltenni néhány üveggel a nyár ízeiből. Az is kétségtelen, hogy a dinnyeszezont sem törölték el, éppen ellenkezlőleg: június óta tart a dinnyeháború a boltokban. Hamarosan már 99 forint/kg-os árakkal találkozhatunk, ha ismétlődik a avalyi forgatókönyv. Aztán ott a csemegekukorica, amelyre szintén érvényes még a szezonális hatás.
JÓL JÖNNE 2 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 millió forintot igényelnél, 60 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 54 087 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,29 %), de nem sokkal marad el ettől az MKB Bank 54 721 forintos törlesztőt (THM 14,57%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Lehetséges, hogy néhány zöldség és gyümölcs esetében a diszkontokban már nem mutatkozik meg az árakban, mikor van idény, viszont az biztos, hogy amíg a téli répák hűtőházakból kerülnek a polcra, idényben a szabadföldi magyar árukat lehet megvenni, ez pedig nem utolsó szempont. A piacokon vásárolva pedig biztosan megmutatkozik az árban is a szezonális hatás, mégha az Aldiban, Lidlben már nem is.
Ezenkívül ne feledkezzünk arról, hogy nem csak a spórolás érdekében érdemes figyelni, mikor van egy-egy gyümölcsnek a szezonja. Sokkal egészségesebb ugyanis szezonálisan étkezni, és mindig több tápanyag van abban a gyümölcsben, amit frissen szedve tesznek a boltok polcaira, mint azokban, amik hűtőházakban vártak hónapokig, mire az üzletekbe kerültek. A szezon zöldségeinek-gyümölcseinek követésében segít a HelloVidék szezonális naptára:


Kegyetlen lesz a csirkemell, a tej és a tojás bosszúja: erre kell készülni, ha kivezetik az árstopot
Az ársapkák kivezetése 3-5 százalékot dob az élelmiszer-infláción, az árak pedig márciusban tetőzhetnek.
Hivatalosan is elindította befektetési kampányát a Brancs közösségi piactér, amely rekordérdeklődéssel zárta az előregisztrációs kampányát.
Év végén két újabb izgalmas kampány ért el kiemelkedő sikereket a Brancs piacterén.
Most viszont bemutatunk 3 olyan projektet, amikről valószínűleg sokat fogunk még hallani 2023-ban!
A könyv szerzőjét, Zubreczki Dávidot kérdeztük a balatoni fejlesztésekről, a városnézésről, építészetről és hogy mitől lenne élhetőbb Budapest. Interjú.
-
Alapanyagtól a vásárlóig: így áll a fenntarthatósághoz a piacvezető kiskerlánc
A Lidl Magyarország a környezettudatosság mellett érvel.
- Ungár Péter: a profit nem előzheti meg az embert és a természetet
- Visszatért Donáth Anna a politikába, azonnal jövőértékelőt tartott
- Lelőtték az egyik kínai "kémléggömböt" - térkép, videó
- Különös számokat húztak ki az ötös lottón
- A szél már megpihent, a katasztrófavédők azonban még mindig nem - a napi hírei
- Nincs áram Odessza városában - az ukránok a törökök segítséget kérik
Digital Transformation 2023
Sustainable Tech 2023
Biztosítás 2023


