Csökkenti húskínálatát egy imázsjavító projekt keretében Lidl, és helyette a jövőben több zöldséget kínálna.

Évszázadokon keresztül a lecsó a legolcsóbb étele volt a magyaroknak, nyáron nincs is ennél egyszerűbb és ízletesebb fogás. A három legfontosabb összetevője, a vöröshagyma, a paprika és a paradicsom a zöldésgesstandok leggyakoribb terménye, ám az áruk az utóbbi pár évben őrült módon megemelkedett: egy adag lecsó ára az utóbbi 3 évben gyakorlatilag megduplázódott.
Egy igazi jó lecsóhoz három egyszerű összetevő kell: hagyma, paprika és paradicsom. Persze nem árt alá, egy ujjnyi szalonna, a füstös íz kedvéért, de anélkül is kitűnő étel – mely gyakorlatilag az összes nemzet konyhájában megtalálható, azzal a különbséggel, hogy minden nép csavar rajta egyet a saját szája íze szerint.
A lecsó korábban a szegények étele volt, hiszen mindhárom fő összetevőjét fillérekért be lehetett szerezni nyár derekán a piacokon. Már azonban nagyot változott a helyzet. A paprika, a paradicsom, de még a hagyma ára is meredeken ível felfelé az utóbbi pár évben, így az olcsó nemzeti eledelünkről manapság sok mindent el lehet mondani, de hogy pénztárcabarát, azt azért talán mégsem. De mi az? - tehetnénk fel joggal a kérdést. Semmi.
Egekben az infláció: a májusi 5,1 százalékos rekord után júniusban 5,3 százalékra kúszott fel a drágulás üteme - erre nemhogy a lakosság, de még a szakértők sem számítottak. Az élelmiszerinflációban egy ideje visszaesés mutatkozott, azonban csak májusig, és júniusban ismét többet kellett fizetni a kasszáknál. Tehát értelemszerűen minden drága.
Régen minden jobb volt: még a lecsó is
A Központi Statisztikai Hivatal évtizedek óta követi a magyarországi fogyasztói árakat, ami az jelenti, hogy pontosan tudjuk, mennyibe volt a paprika és a paradicsom egy, öt vagy akár 15 évvel ezelőtt. Persze kár olyan régre visszamenni, elég ha csak 3-4 évet ugrunk vissza az időben.
Az első grafikonon a három legfontosabb alapanyag KSH által nyilvántartott átlagárait ábrázoltuk. Ezen jól látszik, hogy érthető módon tavasszal a legdrágábbak, ám évről évre rendre kicsit magasabban tetőzik az áruk. A második ábrán a júniusi átlagárakat vetettük össze, itt az látszik, hogy 2019-ben volt a legdrágább a paprika, a paradicsom viszont idén 627 forint, 30 forinttal drágább, mint egy éve. Fontos kiemelni, hogy átlagárakról van szó és júniusi adatokról, melyek - kiindulva az előző grafikonból- még alacsonyabbak lehetnek augusztusban, szeptemberben is.
Az utolsó grafikon a legbeszédesebb, ebben az étel árát számoltuk ki. A Pénzcentrum számításához a legegyszerűbb alapreceptet választottuk, amely akár befőzéshez télire, akár a nyári lecsószezonban önmagában is tökéletes. Ehhez pedig nem kell más, mint 1 kg lecsópaprika, fél kg paradicsom, 1 közepes fej vöröshagyma, ami nagyjából 10 dkg. Persze olajat (szalonna), sót és pirospaprikát is szoktunk bele tenni, ezeket a tételeket most azonban kihagytuk a számításból, hiszen annyira kicsi összegről van szó, ami nem is látszana a grafikonon.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Gyönyörűen kirajzolódik, miképp alakult az étel alapanyagainak ára: míg 2018-ban még 694 forint, 2019-ben 1183 forint, 2020-ban 1201 forint, hogy aztán idén már 1318 forintot kelljen fizetnünk a szükséges zöldségekért összesen.
Tehát 3 év alatt közel a duplájára nőttek az alapanyagárak.
Ráadásul ezek csak a piaci árak, hogyha csak a közeli zöldségeshez ugrik le az ember, valószínűleg még drágábban készítheti el a közhiedelem szerint filléres fogást.

Kegyetlen lesz a csirkemell, a tej és a tojás bosszúja: erre kell készülni, ha kivezetik az árstopot
Az ársapkák kivezetése 3-5 százalékot dob az élelmiszer-infláción, az árak pedig márciusban tetőzhetnek.
Hivatalosan is elindította befektetési kampányát a Brancs közösségi piactér, amely rekordérdeklődéssel zárta az előregisztrációs kampányát.
Év végén két újabb izgalmas kampány ért el kiemelkedő sikereket a Brancs piacterén.
Most viszont bemutatunk 3 olyan projektet, amikről valószínűleg sokat fogunk még hallani 2023-ban!
A könyv szerzőjét, Zubreczki Dávidot kérdeztük a balatoni fejlesztésekről, a városnézésről, építészetről és hogy mitől lenne élhetőbb Budapest. Interjú.
-
Alapanyagtól a vásárlóig: így áll a fenntarthatósághoz a piacvezető kiskerlánc
A Lidl Magyarország a környezettudatosság mellett érvel.
- Ungár Péter: a profit nem előzheti meg az embert és a természetet
- Visszatért Donáth Anna a politikába, azonnal jövőértékelőt tartott
- Lelőtték az egyik kínai "kémléggömböt" - térkép, videó
- Különös számokat húztak ki az ötös lottón
- A szél már megpihent, a katasztrófavédők azonban még mindig nem - a napi hírei
- Nincs áram Odessza városában - az ukránok a törökök segítséget kérik
Digital Transformation 2023
Sustainable Tech 2023
Biztosítás 2023


