6 °C Budapest

Minden, amit tudni akartál a hibridekről

Pénzcentrum
2006. február 22. 12:51

Egekbe szökik az olaj ára, napról-napra többet fizetünk egy liter benzinért, egyre jobban romlik a környezet állapota. Ezekkel a hírekkel minden nap találkozhatunk a médiában. Sokan, ezen problémákra megoldásaként, az alternatív üzemanyagokat és az azokat hasznosító gépjárművek alkalmazását említik. Azonban, hiába terjednek el egyre inkább a hibrid autók és hiába használják egyre többen, még mindig rengeteg legenda lengi körül létezésüket. Ezen dolgok egy részéről rántjuk most le a leplet.

Egekbe szökik az olaj ára, napról-napra többet fizetünk egy liter benzinért, egyre jobban romlik a környezet állapota. Ezekkel a hírekkel minden nap találkozhatunk a médiában. Sokan, ezen problémákra megoldásaként, az alternatív üzemanyagokat és az azokat hasznosító gépjárművek alkalmazását említik. Azonban, hiába terjednek el egyre inkább a hibrid autók és hiába használják egyre többen, még mindig rengeteg legenda lengi körül létezésüket. Ezen dolgok egy részéről rántjuk most le a leplet.
Hogyan működik?
A hibrid szinergikus hajtómű egy fejlett benzinmotor és egy villamos motor kombinációja, amelyet intelligens elektronikus vezérlés irányít. A hibrid rendszer különösen a városon belüli, sok elindulással és megállással tarkított forgalomban javítja az üzemanyag fogyasztás hatásfokát és a kibocsátási tényezőket. Az energia visszanyerő, regeneráló fékrendszer itt segít leginkább az energia megtakarításban.
A feltételezésekkel ellentétben, a hibridautókat sehová sem kell bedugni. A mérnökök feltalálták a fékezés energiáját újrahasznosító szellemes rendszert, amely a lassuló kerekek fékezési energiáját az akkumulátorok töltésére hasznosítja. A rendszer működése automatikus, a vezetőnek semmit nem kell tennie. A hibrid szinergikus hajtóműben használt nagyfeszültségű akkumulátor nem hasonlítható egy közönséges autó akkumulátorhoz. A legmodernebb technológiával készült és úgy tervezték, hogy kiszolgálja a gépjármű teljes élettartamát. szükség, a Lexus márkakereskedő gondoskodik róla, hogy ez megtörténjen.
Sokan azért félnek a hibridautóktól, mert azt hiszik, irdatlan költségbe verik magukat, ha cserélni kell az autó újratölthető elemeit. Ezek az aggodalmak is alaptalanok. Ha a rendszer töltési szintjét 40 és 60 százalék között tartjuk, tehát sohasem teljesen feltöltve és sohasem teljesen lemerítve, akkor biztosak lehetünk a nikkel és fémhibrid alapú akkumulátorok hosszú élettartamában. Ezekre a gyártók egyébként is külön garanciát vállalnak. Ez a garancia általában 100-200 ezer kilométerre szól, attól függően, melyik országban vettük az autót. De ez sem jelenti azt, hogy az elem 200 ezer kilométernél meghalna. Ha netán mégis eljönne a csere ideje, elég csak egyetlen cellát cserélni a pár százból, és a jármű ismét útra kész.
Mennyibe kerül?
A hibridautók a legtakarékosabb járművek, amelyek útjainkon futnak. Természetesen egyértelműen ez ezeknek az autóknak a legvonzóbb tulajdonsága. Az olcsó fenntartás azonban nem elsődleges szempontja az autóvásárlásnak. Döntő tényező például a kocsi ára. Egy hibridautó azonban elég drága, itthon két hasonló kategóriás autó is kijön a Prius árából, és állítólag a Toyota még így is veszít minden eladott hibriden.
Az USA-ban 2006 februárjában 10 különböző hibridmodellt lehetett kapni 19 ezer és 53 ezer dollár közötti áron. A leghatékonyabb és legnépszerűbb modellek (Insight, Civic, Prius) bőven 30 ezer alatt hazavihetők. Az évtized végére 50 újabb modell megjelenése várható, az árak értelemszerűen drasztikusan csökkenek majd.
Nálunk a legolcsóbb hibridautó a Távol-Keletről érkező, és emiatt magas adótartalommal terhelt Toyota Prius, közel hétmilliós alapárért vihető haza, de például a Lexus RX 400h hibrid terepjáró alapára 16 350 000 forint . Ahol nem adnak különleges, állami kedvezményeket (mint például Svédországban, vagy hazánkban), ott szintén drága az autó, az újratölthető akkumulátorok, az elektromos motor és a kifinomult számítástechnikai háttér jelentősen megdrágítják a különleges technológiájú autót. Ám ahogy növekszik a hibridek iránti igény, úgy lesznek egyre olcsóbbak ezek az alkatrészek. Észak-Amerikában tavaly több mint 250 ezer alternatív hajtású autót értékesítettek, csak a Priusból több mint százötvenezret. Jó érv a hibridautók vásárlása mellett, hogy használtan is őrzik árukat.
Van-e benne szufla?
Sokan attól félnek, hogy a környezetbarát és olcsó üzemeltetés miatt fel kell adniuk a sebesség iránti szenvedélyüket. Ennek az állításnak ellentmond, hogy az amerikai piacon a Honda Accord hibrid a legerősebb és leggyorsabb családi szedán. A Lexus RX 400h és a Toyota Highlander Hybrid ugyanazzal a 270 lovas motorral büszkélkedhet. A Lexus GS 240h luxusautó az év végén 300 lóerővel robban be az észak-amerikai piacra, hat másodperc alatt gyorsul fel száz kilométeres óránkénti sebességre. A Toyota Volta tanulmány 408 lovat mozgósít. Ezek a típusok azt bizonyítják, hogy a különböző motorok összekapcsolása nem csökkenti az autó teljesítményét, sőt ellenkezőleg. A General Motors új hibridje, az idén érkező Chevrolet Tahoe ugyanazt a szabadidős érzést közvetíti, mint a V8-as blokkal szerelt változat, de benzinzabálás nélkül.
Biztonság
A hibrid gépkocsikat ugyanazokkal a biztonságtechnikai jellemzőkkel szerelik fel, mint a hagyományos autókat. Ezen túlmenően az akkumulátor telep teljesen le van szigetelve és az összes nagyfeszültségű áramkör védve van az áramütéstől vagy a véletlenszerű érintkezéstől. Amerikában, ahol tényleg százával járnak a hibridek az utakon, felvetődött az a probléma, mennyiben jelent veszélyt a kiérkező mentősökre, tűzoltókra egy-egy sérült hibridautó nagyfeszültségű akkumulátora. A tűzoltók szerencsére jól képzettek, és tudják, ha kigyullad egy ilyen autó, vízen kívül nincs szükségük különleges oltóanyagra. Elég tudni néhány alapvető információt a hibridrendszerek felépítéséről, fajtáiról, az elemek helyéről, a narancsszínű nagyfeszültségű kábelekről, annak érdekében, hogy az elsősegélynyújtók elkerüljék a további sérüléseket. Ezeket az információkat a vonulós tűzoltók és mentősök a kiképzés alatt a tengerentúlon elsajátítják.
A jövő
A hibridpiac soha nem látott mértékben fejlődik, míg 2000-ben csak 9500 hibridhajtású autót adtak el USA-szerte, addig tavaly már több, mint 200 ezret. Ez a szám igen biztató, azonban látni kell az összpiacot is. A 200 ezer zöld kocsi csupán 1,2 százaléka az USA-ban tavaly értékesített 17 millió újautónak.
A piaci elemzők úgy látják, évről-évre duplázódik a hibridvásárlók száma, az államokban 2007-2008 táján éri el az egymilliós álomhatárt. De gondoljunk arra, hogy az USA-ban ma 200 millió autó van, a világon pedig jóval több, mint 700 millió. Ha ebben az ütemben fejlődik a gazdaság, húsz év múlva 1 milliárd autó és kamion rohangál majd a világ útjain. Tehát nem a hibridautózás a környezetvédelem megmentője, csupán annak egyik szükséges eleme.
A hibridhajtás mellett a hidrogénnel hajtott üzemanyagcellás járműveké a jövő, egyes becslések szerint 2050-re számuk megközelíti az autópiac 30 százalékát. Az üzemanyagcellás ipar azonban ma még gyerekcipőben jár, a hibridautózás tapasztalatai jelentik majd a hidat a mai autók és a jövő hidrogénhajtású kocsijai között. A Toyota amerikai vezetője úgy látja, a jövő autója minden bizonnyal hibrid lesz majd, mindegy, hogy benzin-elektromos hajtású, biodízel hibrid vagy üzemanyagcellás jármű.
(hvg.hu, lexus.hu, kiplinger.com)
NEKED AJÁNLJUK
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 19. péntek
Emma
16. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Itt a Pénzcentrum App!
Clickbait-mentes címek és egyéb extrák a Pénzcentrum mobilapplikációban!
Most nem
Letöltöm