7 °C Budapest

Végy hibridet, fizess keveset

Pénzcentrum
2006. január 30. 12:10

Miután az üzemanyagárak egyre inkább az égig szöknek, ezért nagyon sok leendő és mostani autótulajdonos úgy gondolja, hogy ideje váltani és a hagyományos autók helyett az alternatív meghajtású hibrid autókat választják. De valóban csak a növekvő üzemanyagárak motiválják a vásárlókat, vagy van valami más is a háttérben? Illetve tényleg olyan "jó vásár" egy hibrid autó?

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.
Miután az üzemanyagárak egyre inkább az égig szöknek, ezért nagyon sok leendő és mostani autótulajdonos úgy gondolja, hogy ideje váltani és a hagyományos autók helyett az alternatív meghajtású hibrid autókat választják. De valóban csak a növekvő üzemanyagárak motiválják a vásárlókat, vagy van valami más is a háttérben? Tényleg olyan „jó vásár” egy hibrid autó?
 
Egy kis történelem
A hibrid autók elterjedésének kezdete körülbelül 1999-re tehető, mikor is a Honda bevezette az első kétüléses alternatív üzemanyag meghajtású autóját az Insight-ot. Nem sokkal később, ehhez a kezdeményezéshez csatlakozott a Toyota is, Prius elnevezésű modelljének egy hibrid változatával; és a Honda is kifejlesztette a Civic Hybrid-et. Azonban még néhány évvel később is csak az igazán kíváncsi és az újdonságok iránt fogékony vásárlók, illetve a környezetvédelem iránt elkötelezett vevők alkották a kereslet bázisát. Ennek az oka abban is kereshető, hogy a kezdeti járművek ára igen magas volt, másrészt a menettulajdonságaik is elmaradtak hagyományos társaikétól (leginkább azt hozták fel ellenük, hogy lassúak voltak és a végsebességük is erősen le volt korlátozva).
Az igazi áttörés akkor következett be, mikor a Toyota 2004-ben kibocsátotta a nagy és erősebb Priust (megoldva ezzel lassúság problémáját). Egy évvel később a Ford fejlesztett ki egy SUV-ot az Escape Hybrid-et,  majd nem sokkal később a Honda bővítette a palettáját az Accord hibrid változatával. Ez volt az első sedan hibrid V6-os motorral. Ezeket követte a Lexus RX 400h és a Toyota Highlander Hybrid, majd újabb gyártók kapcsolódtak be a sorba. A Mercury debütált a Mariner Hybridjével és a GM Silverado és Sierra modelljei is elérhetőek már hibrid változatban.
Az elmúlt évben megközelítőleg 200 000 ilyen autótt adtak el Amerikában. A megjelenésük óta összesen körülbelül 17 millió hibrid autó „fut” az utakon. Azonban itt még nem ér véget a történet, ugyanis újabb és újabb autógyárak csatlakoznak a már meglévők mellé és bocsátanak ki új modelleket. A következő évben a Nissan jelenik meg két új fejlesztéssel és a Lexus is piacra dobja majd az új luxus sedanját a GS 450-et. A Toyota az új Camry-n dolgozik, és a vezetőség biztos benne, hogy eladásaik elérik az egymillió autót az évtized végére. A Fordnál 250 000 kocsi eladására számítanak ebben az évben. Néhány autógyártó abban látja a felemelkedés útját, hogy szövetségre lép más gyártókkal. Így tett a GM is aki a BMW-vel és a Daimler Chrysler-el közösen fejleszti ki full-extrás SUV hibridjét 2007-ben.
Mennyit ér egy hibrid?
 
Amerikában átlagosan 3000 dollárral (körülbelül 650 000 forint) kerül többe egy autó ugyanazon modelljének hibrid változata a hagyományos modelltől. Magyarországon ez a szám egy nagyságrenddel nagyobb. Ugyanis a Lexus RX 300 és az ugyanolyan felszereltségű, de hibrid változatú RX 400h vételára között 2 660 000 forint különbség van. Míg az előző 13 705 000 forintba, addig az utóbbi 16 365 000 forintba kerül (természetesen a különböző extra csomagokat külön lehet mind a két modellhez megvenni.).
De valóban megéri ennyivel többet fizetni egy hibridért? Nos, nemrégiben elvégeztek egy felmérést, amelyben több 2005-ös hibrid modell öt éves üzemanyag költségét vetették össze a vele azonos, de hagyományos benzines motorral rendelkező modell költségeivel. Természetesen azt senki nem tudja előre, hogy mennyit fog tankolni az elkövetkezendő öt évben, vagy hogy mennyibe fog kerülni az üzemanyag (bár ezt sejthetjük). Ezért egy átlagos használatot feltételezve azt vizsgálták a kutatásban részt vevő szakemberek, hogy mennyibe kellene kerülnie egy gallon üzemanyagnak ahhoz, hogy öt év alatt megtérüljön a hibrid autóért fizetett felár. Összehasonlították a Prius költségeit a legjobb eladási adatokat produkáló Toyota Camry LE költségeivel, és arra a megállapításra jutottak, hogy a hibrid autóért kifizetett többlet megtérül mikor egy gallon benzin ára eléri a 2.28 dollárt (jelenleg 2 dollár körül mozog). A „legrosszabb” értéket a Prius és a Toyota Corolla összehasonlítása hozta, itt a megtérülési pont 10.10 dollár/gallon értéknél van. Míg a Ford Escape Hybrid és a Ford Escape XLT AWD esetében ez az érték 5.6 dollár.
Az emberek leginkább érzelmi szempontok szerint vásárolnak autót és az ár mellett fontosnak tartják, hogy „menő” kényelmes, gyors és extrákkal teli autóban üljenek. A hibrid autók mára már túlléptek a kezdeti nehézségeken, és már nem kell feladnia a leendő vásárlónak ezeket az igényeit. Hiszen, az egyetlen számottevő különbség (persze az árán kívül) egy hibrid és egy hagyományos autó között, hogy a hibrid modellek rendkívül energiatakarékosak és környezetbarátok. Éppen ezzel magyarázható, hogy egyre nagyobb számban kelnek el ezek az autók, és egyre több gyártó foglalkozik a fejlesztés gondolatával, ugyanis nagyon sok ember értékeli át és változtatja meg vezetési szokásait a jövő és a környezet megóvása érdekében.
A kormányok szerepe
 
Az USA-ban a kormányzat is felismerte a hibridek jelentőségét. Éppen ezért egy vásárlást ösztönző adómegtakarítási programot dolgozott ki 2005-ben. Ennek a csomagnak a lényege abból állt, hogy ha valaki vásárolt egy hibrid járművet, az 2 000 dollár egyszeri jóváírást érvényesíthetett az adójából. De itt még nem ért véget a történet, ugyanis ezt a kedvezményt tovább fejlesztették 2006-ra. Ha valaki eben az évben vásárol hibrid autót, az választhat egy adó-jóváírási alapot, amellyel csökkentheti saját autója üzemeltetési költségeit. Ez a keret körülbelül 650 dollártól 3150 dollárig terjed. Természetesen ennek is szabtak egy határt: csak azok a vásárlók használhatják fel a teljes keretet, akik autógyáranként benne vannak az első hatvanezer vásárló között. Mivel a rendelkezésre álló pénz egyre fogy, ezért mindenkit arra ösztönöznek, hogy minél hamarabb valósítsa meg a vásárlását.
A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2021. november 28. vasárnap
Stefánia
47. hét
November 28.
Advent (1.)
November 28.
Nemzetközi Aura nap
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2021
Fenntartható befektetések, piaci lehetőségek: varázsszó az ESG
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2021. november 27. 19:18