Bakó Balázs, a Magyar Utazási Irodák Szövetségének szóvivőj az eset kapcsán felhívta a figyelmet a tudatos fogyasztói magatartás fotósságára.
Az eddig is alapvetés volt, hogy egy kisebb motorral felszerelt autóval kevesebb benzint fogyasztasz, ergó a költségek is csökkennek. De forintban mennyi a különbség egy kisautó, egy terepjáró és egy luxuskocsi fogyasztása között? Ennek járt most utána a Pénzcentrum!
Éves szinten akár több mint 100 ezret is spórolhatsz a benzinen, ha okosan vásárolsz kocsit. Legalábbis ez derült ki a Pénzcentrum számításaiból, amelyet négy újabb autó gyári, vegyes fogyasztási adatai alapján végeztünk el. A spórolás mértéke egyenesen arányos azzal, hogy hány kilométert teszel meg: minél többet mész a kocsival, annál inkább nem mindegy, hogy mennyi üzemanyagot eszik meg a gép.
Tesztünkben vegyesen felvonultattuk az egyik legkisebb, városi kocsit, egy SUV-ot, egy "elérhető árú" új autót, illetve egy luxusverdát is. Megnéztük, mennyit fogyasztanak az egyes modellek akkor, ha mondjuk egy évben 5000 kilométert teszünk meg velük, emellett a 10 és a 30 ezres távot vázoltuk fel, 344 forintos átlagos benzinárakkal - most ennyibe kerül az üzemanyag, az elmúlt hónapokban volt kevesebb is, és valamennyivel több is az ára.
Azért a benzines motorokkal foglalkoztunk, mert azokat egyelőre nem fenyegetik az európai környezetvédelmi szigorítások. Ellenben a dízelekkel, amelyeket már most kitiltottak több nagyvárosból, és további korlátozások várhatók. Ennek megfelelően a dízeles kocsik aránya is egyre csökken az öreg kontinensen, és hazánkban is: az Eurostat adatai szerint például 2016-ban már csak a hazai kocsik 30 százaléka ment ilyen üzemanyaggal. 2018 második negyedévében 300 ezerrel, azaz 15,7 százalékkal kevesebb gázolajjal hajtott új személygépkocsit helyeztek üzembe a kontinensen, mint egy évvel korábban, a jelenség Magyarországot is elérte. A második negyedévben 5 százalékkal kevesebb, 9159 dízelautó kapott rendszámot, miközben a benzinesek száma 27 965 darabbal nőtt, ami kiugró, 43,3 százalékos bővülés.
No, de vissza a teszthez: hogy kiderüljön, melyik kategória mennyi benzint nyel le az említett távokon, elég széles spektrumban vizsgáltuk a verdákat - a modellek neve mögött a motor űrtartalma, zárójelben az átlagos fogyasztás:
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el, havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%, a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
- Smart Fortwo 1.0 (4,2 l/100 km
- Dacia Sandero 1.0 (5,2 l/100 km)
- Suzuki Vitara 1.6 (5,6 l/100 km)
- BMW 540i 3.0 (6,9 l/100 km)
Számításaink alapján kiderült, hogy a legkisebb és a legnagyobb autó között 5000 kilométeren 135, 10 ezren 270, 30 ezren pedig 810 liternyi benzin a különbség fogyasztásban. Forintban kiszámolva pedig egy Smarttal több mint 278 ezer forinttal kerül kevesebbe megtenni 30 ezer kilométert, mint egy 5-ös BMW-vel. Ugyanakkor az is kiderült, hogy rövidebb, 5000 kilométeres távon nincs "akkora" különbség a törpe és az óriás között: valamivel több mint 46 ezerrel menne el kevesebb benzinre, ha valaki rövidebb távra lecserélné a BMW-t a Smartra.
Az 1.6-os Suzukival 5 ezer kilométeren mintegy 24 ezer forinttal drágább közlekedni, mint a Smarttal, és majdnem ugyanennyivel olcsóbb, mint a nagy bömbivel. Viszont 30000 kilométeren már érezhető a különbség: ekkor 144 ezer forinttal költ kevesebbet a vitarásnál a Fortwo, a BMW pedig 134 ezerrel kerül többe.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
-
De'Longhi Rivelia automata kávégép lenyűgözte a piacot a három International Forum Design Awards (IF) Díj elnyerésével (x)
2024. március 1-jén a De’Longhi, a világszerte elismert vezető háztartási termékeket gyártó vállalat, büszkén mutatta be legújabb innovációját, a Rivelia teljesen automata kávégépet.
- Nagy Márton: önfenntartó társasággá kell válnia a Magyar Postának
- Egyre többen adják-veszik online használt dolgaikat, de vajon mit szól ehhez a NAV?
- Választások - az alkotmánybíróság korlátozta a horvát elnök lehetőségeit
- Bringás rendezvény és futóverseny - ismét borul Budapest közlekedése
- Az oroszok közvetítették Irán üzenetét Izraelnek
- Karsai Dániel: ha engedélyezett lenne az eutanázia, most akkor sem élnék vele