20 °C Budapest

Fontos változásra készülhetnek a vonattal utazók

2013. október 9. 05:34

Fontos döntést hozott nemrég az Európai Unió Bírósága. A döntés kimondja, hogy nem mentesíti a vasúttársaságokat a menetjegyárra vonatkozó kártérítési kötelezettségük alól, ha a késésre vis maior miatt kerül sor. Az ítélet minden, az Európai Unióban működő vasúttársaságra vonatkozik, a MÁV-START azonban egyelőre nem tudja, mit is jelent ez pontosan a magyar utasok számára.

A vasúttal utazók számára fontos, az összes tagállamra  - így természetesen Magyarországra is - vonatkozó ítéletet hozott nemrég az Európai Unió Bírósága. A döntés lényege, hogy akkor is jár kártérítés a vonattal utazóknak, ha vis maior (azaz előre nem látható, elháríthatatlan esemény) okozza a késést.

A rendelet szerint az egy órás vagy azt meghaladó késés esetén az utas kérheti a vasúttársaságtól menetjegye árának részleges visszatérítését. E kártérítés 60-119 perc közötti késés esetén legalább a menetjegyár 25 százaléka, 120 perces vagy azt meghaladó késés esetén annak 50 százaléka.

A bíróság kimondta, hogy a vasúttársaságok nem foglalhatnak általános (szállítási) szerződési feltételeikbe olyan záradékot, amelynek alapján mentesülnek a késés esetén járó, menetjegy árára vonatkozó kártérítési kötelezettségük alól, ha a késésre vis maior miatt kerül sor.

Mi is pontosan a vis maior?

"Vis maiornak a vasúti társaság ellenőrzési körén kívül eső okból eredő, előre nem látható, elháríthatatlan események vagy körülmények minősülnek, melynek kivédése emberi erővel nem lehetséges" - tájékoztatta a Pénzcentrum.hu-t a MÁV-START Zrt.

Ilyen például, ha rendkívüli hideg időjárás, nagy havazás, elhúzódó hőség, árvíz, vagy vihar miatt kidőlt fák akadályozzák a vasúti forgalmat. Gyakoriak továbbá az olyan sajnálatos események, mint a balesetek (gázolás vagy gépjármű tilosban történő áthajtása a síneken), de sokszor okoznak késést a különböző, vasút és ezáltal az utasok kárára okozott bűncselekmények, lopások (kábelek, vezetékek, stb.) is. A vasúttársaságnál a vis major miatti késések a vonatok pontosságát megközelítően 7 százalékkal rontották tavaly.

2012. első félévében (januártól-júniusig) a belföldi utazásokra vonatkozóan a kifizetett átalány-kártérítési összeg közel hárommillió forint volt, amely több mint 4300 darab igény között oszlik meg.

Az idei évre ugyanez a szám szinte megegyezik, szintén közel hárommillió forint, azzal a különbséggel, hogy 350 darab átalány-kártérítéssel kevesebb, vagyis 3950 darab igény között oszlik meg a kifizetés. Jelenleg még nem tisztázottak az Európai Unió Bírósága által hozott ítélet gyakorlati változásai, így nem lehet még tudni, hogy a vasúttársaság számára ez pontosan milyen változásokkal járhat.

Ne maradj le a 10 millió forintos támogatásról!

Egyre több család igényli a babaváró hitelt. A termék népszerűsége nem véletlen, a feltételek teljesítése esetén ugyanis nem kell visszafizetni az akár 10 milliós támogatást. Külön ki kell emelni, hogy a babaváró program 2021 keretében felvett személyi hitel szabad felhasználású, azaz bármire elkölthető. Fontos tudni ugyanakkor, hogy a babaváró hitelhez minden bank más feltételeket szab: például más az elvárt minimális jövedelem és a jövedelem terhelhetősége. A megújult Pénzcentrum babaváró hitel kalkulátor az aktuális banki feltételek alapján pontosan megmondja, melyik banknál milyen feltételekkel kaphatsz kamatmentes hitelt. Kalkulátorunkban egy kattintással megtudhatod, hogy a jövedelmed alapján mely bankoknál érhető el számodra a babaváró hitel. Ne maradj le a támogatásról, még akkor sem, ha nem tervezel gyereket, mert ügyesen befektetve még így is megérheti igényelni a babaváró hitelt. (x)


A személyszállítási közszolgáltatást hazánkban a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium rendeli meg a vasúttársaságtól, a hatósági felügyeletet pedig a Nemzeti Közlekedési Hatóság látja el. A kártérítések érvényesítésének részletes szabályait a Személyszállítási Üzletszabályzat tartalmazza.

A MÁV-START által a késésekből adódó átalány kártérítésre vonatkozóan alkalmazott szabályokat ez az üzletszabályzat tartalmazza. Ez a szabályozás a jelenleg hatályos európai uniós utasjogi rendelet, valamint a hazai jogszabályok alapján készült. Mint írták, természetesen figyelemmel lesznek az Európai Bíróság döntésére, de egyúttal igazodniuk kell a hatályos jogszabályokhoz, így az országos működési engedély alapján végzett vasúti személyszállítás részletes feltételeiről szóló kormányrendelethez is, amely ugyancsak tartalmaz az átalány kártérítésre vonatkozóan szabályokat.

Nálunk már 30 perc után jár

A vasúttársaságnál kiemelték: az Európai Unió utasjogi rendelete 60 perc feletti késés esetén írja elő az átalány kártérítés fizetési kötelezettséget az Unió vasúttársaságainak, azonban a MÁV-START Zrt. már most is fizet 30 perc feletti késés esetén átalány kártérítést.

Az Európai Unió Bírósága által hozott ítélettel kapcsolatban szakértői egyeztetéseket kezdeményez a vasúttársaság a fent említett hatósággal és a minisztérium munkatársaival, amelynek lezáródása jelenleg még nem határozható meg pontosan.

Kérni kell a kártérítést
Kártérítést a pénztárakban lehet kérni 14 napig. A pénztárakban ki kell tölteni az igénylőlapot, át kell adni az eredeti menetjegyet illetve pót- és vagy helyjegyet, vagy gyorsvonati pótjegyet és egy személyazonosságot igazoló okmányt. Ezt követően a pénztáros ellenőrzi az adatokat, és ha minden megfelelő, kifizeti az üzletszabályzatban is meghatározott általány-kártérítést. Amennyiben az utasoknak az átalány kártérítésen túl egyéb kártérítési igénye is van, vagy nincs a késett vonat igénybe vételét bizonyító igazolása vagy jegye, a teljes ügyet a MÁV-START Ügyfélszolgálata kezeli, ebben az esetben hozzájuk is kell eljuttatni a kérést, a hozzá kapcsolódó dokumentumokkal (menetjegy, felár jegy) együtt.

 

NEKED AJÁNLJUK
NAPTÁR
Tovább
2021. május 10. hétfő
Ármin, Pálma
19. hét
Május 10.
Mentők napja
Május 10.
Baromfi világnap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
HR Revolution 2021
Vörös riadó! Újabb fronton nyílhat harc a hazai munkahelyeken. Hogyan tovább?
EZT OLVASTAD MÁR?