1 °C Budapest

Még mindig sok a taxis hiéna Budapesten

Pénzcentrum
2013. október 5. 11:02

Kontártörvény megalkotását kezdeményezi az Országos Taxis Szövetség, hogy ezzel is visszaszorítsák az ismét terjedőben lévő taxis hiénák működését. A BKK jelezte: folyamatosan ellenőrzik a taxisokat.

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.

Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke az InfoRádiónak elmondta: a tevékenységi engedéllyel nem rendelkező fuvarozókat nevezik hiénáknak, illetve azokat a tevékenységi engedéllyel rendelkező taxisokat, akik próbálják inkognitóban tartani hovatartozásukat. Ők nem tartoznak fuvarszervező irodákhoz, és mindenféle engedély nélkül olyan helyeken próbálják meg a szolgáltatásaikat eladni, ahol egyébként nem lenne rá lehetőségük.

A taxis hiénák megjelenése a Liszt Ferenc Repülőtéren évek óta jellemző probléma. Annak, hogy számuk most megnőtt, az az oka, hogy a szeptember elsejével életbe lépő fővárosi rendelet hatására jelentősen szűkült és ellenőrzötté vált a taxis szolgáltatás. Ezért megpróbálnak csoportokba verődve komolyabb bevétellel kecsegtető fuvarhoz jutni - mutatott rá Metál Zoltán.

Közölte: az Országos Taxis Szövetség ezért kezdeményezni fogja az úgynevezett kontártörvény megalkotását, kimondottan azért, hogy védje a saját vállalkozásait, a saját piacát.

A szövetség elnöke azt is megemlítette, hogy a Budapest Airport Zrt. folyamatosan tájékoztatja utasait a taxis szolgáltatásokkal kapcsolatos tudnivalókról. Ennek ellenére 300-500 illegális fuvarozási eset fordul elő naponta, ami elég komoly szám a két repülőtéren. Ez óriási károkat okoz, s az egész szakma rossz hírét viszi a világban - hangsúlyozta Metál Zoltán.

A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret üzemeltető Budapest Airport munkatársai is tapasztalták a taxis hiénák elterjedését a termináloknál. A Budapest Airport kommunikációs vezetője az InfoRádiónak hangsúlyozta: bár a terület az ő tulajdonuk, nehéz fellépniük az illegálisan taxizók ellen.

Hardy Mihály szerint 60-80 zavarosban halászó taxis hiéna lehet a repterek környékén, akik esetében nem tudnak garanciát vállalni a nyújtott szolgáltatásért. Emellett súlyos arculati problémát is jelentenek: a külföldről érkező utasok első benyomása Budapestről ugyanis az, hogy nem egészen bizalomgerjesztő külsejű emberek tesznek nekik taxizásra ajánlatot.

A kommunikációs vezető elmondta: hivatalosan a repülőtér rendjében szerepel, hogy a reptér területén bármiféle kereskedelmi tevékenységet csak előzetes írásos engedélyükkel lehet folytatni. Nem áll viszont rendelkezésükre semmiféle olyan eszköz, amivel ennek érvényt szerezhetnének. "Hiába alkalmazunk biztonsági őröket, fizikailag nem távolíthatjuk el őket" - jegyezte meg Hardy Mihály.

A Budapesti Közlekedési Központ folyamatosan ellenőrzi a taxisok szabályos munkavégzését, így az engedéllyel végzett fuvarozást is - mondta el a BKK Forgalombiztonság, Taxi és Parkolás divíziójának vezetője.

Komáromi Endre utalt arra, hogy a fővárosi közgyűlés szeptember elsejétől hatályba lépett rendelete felhatalmazta a Budapesti Közlekedési Központot a taxis szolgáltatás valamennyi szegmensének ellenőrzésére. Október elsejétől pedig a közterület-felügyelők is ellenőrizhetik a taxisokat, akár próbautazás során is.

Elmondta, hogy az elmúlt egy hónapban a BKK mintegy 760 ellenőrzést hajtott végre. Ennek során számos olyan negatív jelenséggel találkoztak, amelyek szankciókkal járnak.

Utalt arra, hogy a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről csak szerződéses taxik szállíthatnak utasokat. A szerződéses partner a Főtaxi, de a fuvarszervezők, vagy a hozzájuk tartozó vállalkozók is végezhetnek előrendelés vagy rendelés alapján ilyen tevékenységet, ami Budapesten mintegy 5700 taxist jelent.

Az viszont tiltott tevékenység, hogy a reptér előterében erőszakos módon fogjanak utast maguknak, vagy hogy ne a rendeletben meghatározott fix árat alkalmazzák, hanem annál lényegesen többet próbáljanak - főként a külföldi utasoktól - elkérni - hangsúlyozta Komáromi Endre.

A közlekedési szakember elmondta, hogy maga a "sima" utasfogás nem minősül szabálysértésnek vagy más jogszabályba ütköző cselekménynek, ezért a hatóságok csupán emiatt nem tudnak eljárni. Ám ezek az ügyek általában azzal párosulnak, hogy a vállalkozó semmiféle taxi-szolgáltatási engedéllyel nem rendelkezik, s a legtöbb esetben az utasokat meg is károsítják.

A BKK ilyen esetekben a hatóságok felé kezdeményez eljárást - tudatta Komáromi Endre. Ha megkárosítják az utast, akkor a fogyasztóvédelemnél tesznek jelzéseket, ha ezen felül számlaadási problémát is találtak, a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz fordulnak.

A legnagyobb szankció azonban az, hogy a Budapesti Közlekedési Központ felbontja a taxiállomás használatára vonatkozó szerződést - közölte a BKK divízióvezetője.

NEKED AJÁNLJUK
A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.
NAPTÁR
Tovább
2021. december 3. péntek
Ferenc, Olívia
48. hét
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2021
Fenntartható befektetések, piaci lehetőségek: varázsszó az ESG
EZT OLVASTAD MÁR?