14 °C Budapest

Szembe megyünk Európával

Pénzcentrum
2006. április 20. 12:00

Az Európai Autógyártók Szövetsége adataiból kiderül, hogy az új tagállamokban 172 ezer személyautó kelt el, mely ezerrel kevesebb, mint a tavalyi évben, azonban Magyarországot kiemelik az összeállításban, mivel nálunk 8.2%-os növekedés volt megfigyelhető, mely összességében több mint 44 ezer új személygépkocsit jelent.

Európa



Az első negyedévben 4.13 millió személyautót adtak el az európai piacon, mely 3.2%-kal több, mint tavaly. A régi európai uniós országokban összességében 3.4%-kal nőttek az eladások, míg az újak esetében 0.6%-os csökkenés volt megfigyelhető.

Továbbra is a németek Európa fő autóvásárlói - közel 800 ezer autót vettek az első negyedben - ugyanakkor a kelet-európai térségben is erősen nő az értékesítés: Lettországban több mint megduplázódott, Észtországban egyötödével, Litvániában 16 százalékkal nőttek az eladások az egy évvel korábbihoz képest.

Nem kell a dízel

Januárban és februárban csökkent a dízelmotorral szerelt gépkocsik aránya az újautó-eladásokon belül Európában - állítja a JATO Dynamics elemzése, de Magyarországon még növekedést mértek. A tanulmány szerint a gázolajos modellek súlya az első két hónapban 50,7 százalék volt, ami az egy évvel korábbit 0,3 százalékponttal múlja alul. A jelenség magyarázata lehet, hogy az Euro4-es környezetvédelmi előírások miatt nőtt a dízel- illetve a benzinmotoros autók közötti árkülönbség. A jelek szerint az EU és az EFTA újautó-piacán a dízelek térnyerése - amely 2003 és 2005 között évi 7,5 százalékos növekedési ütemet jelentett - lassulóban van. Az öt legnagyobb európai piacból háromnál a január és február csökkenést hozott: a dízelek részesedése Olaszországban 4, Németországban 2, Franciaországban 1 százalékkal csökkent az egy évvel korábbihoz képest. (A brit piacon stagnált a dízelek aránya, Spanyolországban - ahol egyébként 70 százalék körüli a gázolajos modellek súlya az újautó-piacon - pedig még nőtt is.) Norvégia és Lengyelország szembe ment a trenddel, rendre 16 és 8 százalékos növekedéssel.

A piac legnagyobb súlyú szegmensét jelentő kisautók részaránya tovább nőtt, immár 31,8 százalékon áll. A második legnagyobb szegmens, vagyis alsó közép kisebb modelljeit magában foglaló csoport súlya csökkent, a 19,6 százalékos arány 2,8 százalékponttal múlja alul az egy évvel korábbit. Ez az eladások több mint 10 százalékos visszaesésének eredménye.

Ugyanekkora, ám pozitív irányú elmozdulás történt a kisebb méretű, felső közép kategóriás autók eladásaiban, amivel e szegmens súlya 0,9 százalékponttal 11 százalék közelébe emelkedett. Szépen gyarapodott az egyterűek és a mini egyterűek piaca, de a növekedés meg sem közelítette a városi autóknál mért tempót. Itt az eladások közel 28 százalékkal ugrottak meg, így piaci súlyuk 6,7 százalékra nőtt.

A luxuskategória valósággal robbant, az eladások közel 74 százalékkal növekedtek, így e szegmens teljes piaci részesedése az egy évvel korábbi duplájára, 0,4 százalékra nőtt. A sportkocsik iránti kereslet megcsappant, az eladások közel 17 százalékkal zuhantak, a piaci súly így 1,6 százalékra esett.

Az év első két hónapjának nyertese az európai újautó-piacon a Fiat Punto lett, a 74,7 ezer eladott autó közel 60 százalékkal múlja felül az egy évvel korábbit - derül ki a JATO Dynamics adataiból. A növekedés alapvetően a Grande Punto sikerének köszönhető.

Bejött a méretnövelés a Renault-nak is: ott a Clio számait dobta meg az új, nagyobb, és nem mellesleg a 2006-os év autója címet elnyert modell bevezetése. A Cliok így a toplista 3. helyén állnak 69 ezres darabszámmal, ami 44 százalékos növekedést takar.

A Ford Focusok az ezüstérmet szerezték meg, a 70,2 ezer autó az egy évvel korábbit több mint 7 százalékkal múlja felül.

A tízes toplista középmezőnye kisebb-nagyobb visszaesést szenvedett el. Az Opel (Nagy-Britanniában Vauxhall) Astra eladásai közel 7 százalékkal 62,8 ezerre csökkentek, a VW Golfokból pedig nem egészen 20 százalékkal kevesebb, 60,1 ezer talált gazdára. Közel hasonló teljesítményt nyújtottak a Peugeot 206-osok is: az eladások több mint 17 százalékkal 60 ezer darab alá estek. Ehhez képest nem is vészes a 307-eseknél bekövetkezett, 1,1 százalékos csökkenés, amivel az év első két hónapjában 58,4 ezer autó talált gazdára.

A toplista 8. helyezettje, a felső középkategóriás Volkswagen Passat ugyanakkor valósággal robbantott: az 56,5 ezer autó több mint kétszerese a 2005 január-februárinak. Többet vettek a Ford Fiestákból is az európai vásárlók, az 55,7 ezer kocsi közel 13 százalékos növekedést takar. A Renault Mégane zárja a tízes felsorolást úgy, hogy a 40,3 ezres darabszám több mint harmadával kisebb az egy évvel korábbinál.

Hazai vizeken

Az idén az első negyedévben 44 998 új személygépkocsit és terepjárót értékesítettek, 6,6 százalékkal többet, mint az előző év azonos időszakában.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)



 

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) szerint a legtöbb új személygépkocsit és terepjárót a Suzuki értékesítette az első negyedévben. Összesen 9 586 járművet adott el, ami 7 százalékos növekedés 2005 azonos időszakához viszonyítva. A Suzuki piaci részesedése az első negyedéves adatok alapján 21,3 százalék, egy évvel korábban ezzel szinte megegyezően 21,2 százalék volt.

A második legnagyobb személygépjármű- és terepjáró-forgalmazó az Opel volt, 4 537 jármű értékesítésével, ami 2,1 százalékos csökkenés 2005 első negyedévéhez képest. Az Opel piaci részesedése január-márciusban 10,1 százalék volt, egy évvel korábban 11 százalékot tett ki.

A harmadik helyen a Ford végzett 4 205 eladott személygépkocsival és terepjáróval. Ez 35,2 százalékos növekedés 2005 első negyedévéhez viszonyítva, a piaci részesedése 9,3 százalékra nőtt a tavalyi 7,4 százalékról.

A negyedik az értékesítési rangsorban a Skoda. A márkából az idén az első negyedévben összesen 4 079 járművet adtak el, ez 2,6 százalékos növekedés 2005 január-márciusához képest. A Skoda piaci részesedése így a 2005. első negyedéves 9,4 százalékról 9,1 százalékra csökkent az idén.

Az első negyedévben 3 875 új Volkswagen személygépkocsit és terepjárót adtak el, ami 38,4 százalékos növekedés az előző év azonos időszakához képest. Január-márciusban a piaci részesedése 8,6 százalék volt, 2 százalékponttal több, mint 2005 azonos időszakában.

Új Toyota személygépkocsiból és terepjáróból az idén az első negyedévben összesen 2 891-et adtak el, ez 34,2 százalékos növekedés az előző év azonos időszakához mérve. A Toyota piaci részesedése így 6,4 százalékra nőtt a 2005 január-márciusi 5,1 százalékról.

A vizsgált időszakban 28,2, illetve 10,1 százalékkal esett vissza az új eladott Peugeot és a Renault járművek száma. A Peugeot-ból 1 910-et adtak el az idén az első negyedévben, Renault-ból pedig 2 474 darabot. Míg a Renault piaci részesedése egy év alatt 6,5 százalékról 5,5 százalékra csökkent, addig a Peugeot-é 6,3 százalékról 4,2 százalékra mérséklődött

Megduplázta az első negyedévben eladott járműveinek számát a Hyundai, amelyből január-márciusban 583-at adtak el, ezzel a piaci részesedése 1,3 százalékra nőtt a tavalyi 0,6 százalékról.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 25. csütörtök
Márk
17. hét
Április 25.
Malária világnap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem