5 °C Budapest

Elbukott autók - nagyot kaszálnak a keselyűk

Pénzcentrum
2006. április 14. 12:30

Tavaly több mint negyvenezer autót vettek vissza a bankok a hiteltörlesztés elmaradása miatt. Az új gépjármű értékesítések száma 2004 óta folyamatosan csökken, és a kereskedőknek sanyarú év lehet az idei.

Tavaly több mint negyvenezer autót vettek vissza a bankok a hiteltörlesztés elmaradása miatt. Az új gépjármű értékesítések száma 2004 óta folyamatosan csökken, és a kereskedőknek sanyarú év lehet az idei.
Nehéz év várhat az autókereskedőkre, a várakozások szerint 219 ezer új gépjármű találhat gazdára, ezerrel kevesebb, mint tavaly. Az eladások 2004 óta folyamatosan csökkennek, a piac szereplői szerint változás jövőre várható, 2007-re ugyanis közel 11 százalékos növekedést prognosztizálnak.
Szakértők szerint a GDP-adatokhoz képest rendkívülien magasak az újautó-eladások a térség többi országához viszonyítva. A 200 ezer feletti éves értékesítés helyett Magyarországon 150 ezer darab lenne az indokolható.
Visszavett autók
Tavaly negyvenezer autót vettek vissza a bankok az eladott 220 ezerből. A lefoglalt autók nyolcvan százalékát kiváltják a tulajdonosok, ezekben az esetekben a bank fenntartja az eredeti hitelszerződést. Sokat elárul, hogy 2004-ben még csupán 2878 autót koboztak el végleg a nem fizető ügyfelektől. Azonban, a visszavett autók számának növekedése reálisnak mondható, ugyanis a kisebb önrésszel és alacsonyabb törlesztőrészletekkel "kampányoló" pénzintézetek ügyfélállománya felhígult. A magas eladások oka, hogy az autófinanszírozó cégek rendkívülien kiélezett versenyt vívnak, az elmúlt két évben zsugorodó piacon. Ugyanebben az időszakban az erős verseny miatt az átlagos önrész a 2000-es 45,4 százalékról 2005-re 26-ra esett vissza.
A visszavett autók legnagyobb részét használtautó kereskedők vásárolják fel, mintegy 90 százalékát, természetesen továbbértékesítés céljából (amit aztán megint megfinanszíroznalka lízingcégek és ismét kaphat jutalékot a kereskedő). A maradék tíz százalékot pedig magánszemélyek vásárolják föl különböző aukciókon.
Magyarország vs. Külföld
A szlovák, a bolgár, a román és horvát környezet az, ahol tényleges lízinget jelent a pénzügyi szolgáltatás, a személyautónak nincs is olyan dominanciája, és persze kockázata, mint idehaza. A Magyarországon kialakult torzót ugyancsak lízingnek hívják, de a belső szerkezete a piacnak 68 százalékban személygépjármű, 13-ban tehergépkocsi, s csak alig több mint 10 százalékban gép és berendezés, illetve 7-ben ingatlan. A szektort nem kis részben az jellemzi, hogy a hitelközvetítésen többet lehet keresni, mint az autóeladáson, ráadásul sok vetélytársnál az értékvesztés-képzésnek a növekvő mennyiség és kockázat ellenére sincs tetten érhető könyvelési adata.  

Az elmúlt években folyamatosan emelkedtek a dealerjutalékok is. A térségben egyedülállónak nevezhető, hogy hazánkban a 2000. évi 2,1 százalékról tavalyra 6,7 százalékra emelkedett a kifizetett jutalék aránya. Az átlagos jutalék egy kocsira ebben az időszakban 27 ezer forintról 107 ezerre emelkedett.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. december 10. szerda
Judit
50. hét
December 10.
Az emberi jogok napja
Ajánlatunk