A 2024. évi nyugdíjazásnál a megelőző időszak kereseteit a 2023. évi szintre kell valorizálni, az országos nettóátlagkereset-növekedés mértéke alapján.
Magyarországot is magába foglaló régiós felmérés készült arról, hogyan változnak az emberek fogyasztási szokásai az erősödő inflációs környezet hatására az egyik leggyakrabban vásárolt kategóriában, a fogyasztói csomagolt áruk (CPG) kategóriájában. A kutatás eredményeiből kiderült, hogy a magyarok érzékenysége a legszembetűnőbb, nagyobb arányban állítják le a költekezésüket, mint például a csehek, akik az infláció ellenére is költenek. A szlovákok és a lengyelek szintén inkább a “magyar trendhez” zárkóznak fel. Általánosan mindegyik országra igaznak bizonyult, hogy az éttermi, szórakozási kiadásaikról mondanak le legkönnyebben a fogyasztók, a gyógyszerekhez, vitaminokhoz és a kávéhoz viszont erősen ragaszkodnak.
A kutatást 2022 áprilisában, közel háromezer 18 és 55 év közötti magyar, cseh, lengyel és szlovák fogyasztó megkérdezésével készítette a Kantar, a Publicis Groupe megbízásából. A felmérés 5 CPG kategóriában - édesség, alkoholmentes ital, étel, állateledel és kávé - vizsgálta a vásárlói szokásokat, arra keresve a választ, hogy a magas infláció és az emelkedő kamatlábak nyomán hogyan alakultak át a fogyasztási szokások.
Rekord infláció és emelkedő kamatok
A kutatás a változás mértékét vizsgálta meg elsőként. 2022 áprilisában az infláció Csehországban volt a legjelentősebb: ott a ráta éves szinten 11,9 százalékra ugrott, míg ez Lengyelországban 10,2%, Szlovákiában 9,6% és Magyarországon ugyanez 8,6 százaléknál járt. A banki kamat átlagok is elszálltak: hazánkban 1 százalékot - 4.4%-ról 5,4%-ra - emelkedtek, míg a cseheknél és a lengyeleknél a növekedés csak 0,8 százalék volt.
A csehek bátrabb költekezők, míg a magyarok óvatosabbak
Érdekes eredményt hozott, hogy melyik nemzet reagált a legérzékenyebben a nehezedő gazdasági hatásokra. A csehek a legstabilabbak: a válaszadók 52 százaléka semmit sem változtatott a vásárlási szokásain és nem is számít rá, hogy változtatni fog rajtuk. A fogyasztási szokások legszembetűnőbb változása a kiadások csökkentése volt, aminek három eltérő módját - költések megállítása, a kisebb mennyiségek vásárlása és olcsóbb márkákra váltás - figyelte meg a kutatás. A magyar fogyasztók költekezési érzékenységét jól példázza, hogy leginkább ők választották az első módot, vagyis 19 százalékuk befagyasztotta a költéseit (ugyanez a szlovákoknál 17% volt, a lengyeleknél 13%, viszont a cseheknél csak 11%). “Míg a csehek több mint fele idén áprilisig semmit sem változtatott a vásárlási szokásain, addig ez már csak a magyarok alig több mint harmadára igaz. A lengyeleknél és a szlovákoknál ugyan jobb a helyzet, mint Magyarországon, de csupán egy-egy százalékkal“ - emelte ki Major Helga, a Publicis Groupe Hungary médiaigazgatója. A másik két módszer - a kisebb mennyiségű vásárlás és az olcsóbb márkákra áttérés - a lengyeleknél volt a leginkább jellemző (40%), majd a magyaroknál (37%), a szlovákoknál (36%) és végül a cseheknél (30%). Kiadásaik növekedését a leginkább a lengyelek érzékelték (9%), szemben a többiekkel (6-7%). Általános trendként jelent meg, hogy a férfiak nehezebben változtattak vásárlási szokásaikon, mint a nők. A változások kérdésében a magasabb jövedelemmel rendelkező háztartások kevésbé érezték magukat érintettnek, mint az alacsonyabb jövedelműek. Magyarországon a magasabb jövedelműek csoportja a 430 ezer forint felett keresőket jelenti, közülük 44% nyilatkozta, hogy semmit sem változtatott, míg az alacsonyabb jövedelműek a 270 ezer forint alatt keresőket takarja, akik csupán 33%-a nyilatkozott ugyanígy. A korosztály nem volt meghatározó a fogyasztási szokások változásában, egyedül a cseheknél volt némi eltérés, ahol úgy tűnik az idősebb generáció áll stabilabb lábakon, míg a szlovákoknál ez a fiatalabb közönségre igaz.
Kedvencek az online kereskedelemben: kutyakaja és kávé
Az állateledelt vásárlóknál megfigyelhető trend, hogy költéseiket az online térbe terelték, kezdve a csehekkel, akik 35%-a, míg a lengyelek 32%-a, a magyarok és a szlovákok 25%-a számolt be erről. Ugyanez figyelhető meg a kávé vásárlásoknál is: kisebb, 12-16 százalékos arányban és itt a lengyelek vezetik a sort. Az online kávévásárlás a környező országokba már kezd begyűrűzni, a magyar piacon ez a trend még nem igazán jellemző, de a terjedés egyértelműen érezhető.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el, havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%, a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Ezekhez ragaszkodunk a legjobban: gyógyszerek, vitaminok és kávé
Bizonyos termékkategóriákról a magas infláció ellenére sem mondunk le - ezek a gyógyszerek, a vitaminok, a megtakarítások, a higiéniai termékek, a kávé, az állateledel, az alapélelmiszerek és a benzin. A kozmetikumok, sportszerek, háztartási és elektronikai cikkekkel kapcsolatos költéseket közepesen érintette az infláció, míg a fogyasztás visszaesése az éttermek, bárok, kultúra, játékok, utazás, alkoholos italok kategóriáknál figyelhető meg a leginkább. A megkérdezettek itt csökkentették vagy szüntették meg kiadásaikat a legnagyobb arányban.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.
A hiánypótló naturális, és letisztult berendezési trendeket kedvelő fotós közösség számára a Nordix már nem ismeretlen.
-
Így választjuk ki a legjobb személyi kölcsönt
A Pénzcentrum és az MBH Bank kutatása a hazai személyi kölcsönök igényléséről.
-
Elárulta a Lidl, milyen akciókkal készül a húsvéti szezonra
A húsvéti időszakban is változatos akciókkal és kedvezményekkel segíti a Lidl a vásárlókat.
-
Cégalapítás online: az eljárás menete lépésről lépésre (x)
Megmutatjuk, mire számíthat, ha vállalkozás indítását tervezi
-
Az ASUS újdonsága a modern munkaélmény új szintjét kínálja (x)
Az ExpertBook B9 OLED új mércét állít az üzleti laptopok számára.
- Ukrán erőműveket támadtak az oroszok, miközben Lavrov a biztonsági garanciákról beszélt
- Fábián László: nem elérhetetlen cél a kétszáz fős magyar csapat a párizsi olimpián
- Félhavi eső szakadt több hazai térségre
- Áprilistól nem vizsgálják, sért-e szankciót Észak-Korea
- Bondár a nyolcaddöntőig jutott Mexikóban
- Ha valamire, hát az eladásokra nem panaszkodhat a Volkswagen