19 °C Budapest
senior old pension shopping grocery list

Dübörög az infláció: ezekről a kiadásokról kénytelenek lemondani most a magyarok

2022. július 4. 15:31

Magyarországot is magába foglaló régiós felmérés készült arról, hogyan változnak az emberek fogyasztási szokásai az erősödő inflációs környezet hatására az egyik leggyakrabban vásárolt kategóriában, a fogyasztói csomagolt áruk (CPG) kategóriájában. A kutatás eredményeiből kiderült, hogy a magyarok érzékenysége a legszembetűnőbb, nagyobb arányban állítják le a költekezésüket, mint például a csehek, akik az infláció ellenére is költenek. A szlovákok és a lengyelek szintén inkább a “magyar trendhez” zárkóznak fel. Általánosan mindegyik országra igaznak bizonyult, hogy az éttermi, szórakozási kiadásaikról mondanak le legkönnyebben a fogyasztók, a gyógyszerekhez, vitaminokhoz és a kávéhoz viszont erősen ragaszkodnak.

A kutatást 2022 áprilisában, közel háromezer 18 és 55 év közötti magyar, cseh, lengyel és szlovák fogyasztó megkérdezésével készítette a Kantar, a Publicis Groupe megbízásából. A felmérés 5 CPG kategóriában - édesség, alkoholmentes ital, étel, állateledel és kávé - vizsgálta a vásárlói szokásokat, arra keresve a választ, hogy a magas infláció és az emelkedő kamatlábak nyomán hogyan alakultak át a fogyasztási szokások. 

Rekord infláció és emelkedő kamatok

A kutatás a változás mértékét vizsgálta meg elsőként. 2022 áprilisában az infláció Csehországban volt a legjelentősebb: ott a ráta éves szinten 11,9 százalékra ugrott, míg ez Lengyelországban 10,2%, Szlovákiában 9,6% és Magyarországon ugyanez 8,6 százaléknál járt. A banki kamat átlagok is elszálltak: hazánkban 1 százalékot - 4.4%-ról 5,4%-ra - emelkedtek, míg a cseheknél és a lengyeleknél a növekedés csak 0,8 százalék volt.

A csehek bátrabb költekezők, míg a magyarok óvatosabbak

Érdekes eredményt hozott, hogy melyik nemzet reagált a legérzékenyebben a nehezedő gazdasági hatásokra. A csehek a legstabilabbak: a válaszadók 52 százaléka semmit sem változtatott a vásárlási szokásain és nem is számít rá, hogy változtatni fog rajtuk. A fogyasztási szokások legszembetűnőbb változása a kiadások csökkentése volt, aminek három eltérő módját -  költések megállítása, a kisebb mennyiségek vásárlása és olcsóbb márkákra váltás - figyelte meg a kutatás. A magyar fogyasztók költekezési érzékenységét jól példázza, hogy leginkább ők választották az első módot, vagyis 19 százalékuk befagyasztotta a költéseit (ugyanez a szlovákoknál 17% volt, a lengyeleknél 13%, viszont a cseheknél csak 11%). “Míg a csehek több mint fele idén áprilisig semmit sem változtatott a vásárlási szokásain, addig ez már csak a magyarok alig több mint harmadára igaz. A lengyeleknél és a szlovákoknál ugyan jobb a helyzet, mint Magyarországon, de csupán egy-egy százalékkal“ - emelte ki Major Helga, a Publicis Groupe Hungary médiaigazgatója. A másik két módszer - a kisebb mennyiségű vásárlás és az olcsóbb márkákra áttérés - a lengyeleknél volt a leginkább jellemző (40%), majd a magyaroknál (37%), a szlovákoknál (36%) és végül a cseheknél (30%). Kiadásaik növekedését a leginkább a lengyelek érzékelték (9%), szemben a többiekkel (6-7%). Általános trendként jelent meg, hogy a férfiak nehezebben változtattak vásárlási szokásaikon, mint a nők. A változások kérdésében a magasabb jövedelemmel rendelkező háztartások kevésbé érezték magukat érintettnek, mint az alacsonyabb jövedelműek. Magyarországon a magasabb jövedelműek csoportja a 430 ezer forint felett keresőket jelenti, közülük 44% nyilatkozta, hogy semmit sem változtatott, míg az alacsonyabb jövedelműek a 270 ezer forint alatt keresőket takarja, akik csupán 33%-a nyilatkozott ugyanígy. A korosztály nem volt meghatározó a fogyasztási szokások változásában, egyedül a cseheknél volt némi eltérés, ahol úgy tűnik az idősebb generáció áll stabilabb lábakon, míg a szlovákoknál ez a fiatalabb közönségre igaz.

Kedvencek az online kereskedelemben: kutyakaja és kávé

Az állateledelt vásárlóknál megfigyelhető trend, hogy költéseiket az online térbe terelték, kezdve a csehekkel, akik 35%-a, míg a lengyelek 32%-a, a magyarok és a szlovákok 25%-a számolt be erről. Ugyanez figyelhető meg a kávé vásárlásoknál is: kisebb, 12-16 százalékos arányban és itt a lengyelek vezetik a sort. Az online kávévásárlás a környező országokba már kezd begyűrűzni, a magyar piacon ez a trend még nem igazán jellemző, de a terjedés egyértelműen érezhető.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Ezekhez ragaszkodunk a legjobban: gyógyszerek, vitaminok és kávé

Bizonyos termékkategóriákról a magas infláció ellenére sem mondunk le - ezek a gyógyszerek, a vitaminok, a megtakarítások, a higiéniai termékek, a kávé, az állateledel, az alapélelmiszerek és a benzin. A kozmetikumok, sportszerek, háztartási és elektronikai cikkekkel kapcsolatos költéseket közepesen érintette az infláció, míg a fogyasztás visszaesése az éttermek, bárok, kultúra, játékok, utazás, alkoholos italok kategóriáknál figyelhető meg a leginkább. A megkérdezettek itt csökkentették vagy szüntették meg kiadásaikat a legnagyobb arányban.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
PC BLOGGER & PODCASTER
MEDIA1  |  2024. március 29. 09:26
A lista győztese ugyanaz maradt, mint hosszú évek óta, de a dobogón így is változás történt. Politik...
Holdblog  |  2024. március 29. 06:22
HOLD After Hours. Nyúl helyett pingvinapukák! az ünnepek lagymatagsága helyett, legyen velünk ideges...
Kasza Elliott-tal  |  2024. március 28. 19:32
Nem értem a LEG mozgását. 2021 közepe óta esik az árfolyama, akkor 59,16 USD volt az ATH, most éppen...
Bankmonitor  |  2024. március 28. 11:47
A CSOK Plusznál – ahogy azt a korábbi lakástámogatási elemeknél már megszokhattuk – szám...
Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Újraindul a STRT Holding inkubációs programja, a Launchpad

Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.

Egykor kubai textilmunkásoktól volt hangos, most közösségi finanszírozásból újul meg a patinás budapesti gyárépület (x)

A hiánypótló naturális, és letisztult berendezési trendeket kedvelő fotós közösség számára a Nordix már nem ismeretlen.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. március 29. péntek
Auguszta
13. hét
Március 29.
Nagypéntek
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Itt a Pénzcentrum App!
Clickbait-mentes címek és egyéb extrák a Pénzcentrum mobilapplikációban!
Most nem
Letöltöm