A 2025 májusi adatok alapján az ingatlanpiac lendülete megtorpant, az év eleji élénk kezdést követően második hónapja folytatódik a kereslet visszaesése.
A karantén nem csak az életvitelünket forgatta fel gyökeresen, de a költési szokásainkat is alaposan megváltoztatta. Ha hihetünk a felméréseknek, szinte el is felejtettük a készpénzt és a szükséges eszközök egy jelentős részét az interneten keresztül szerezzük be. Van azonban, amire a szokásos összeg többszörösét költjük, mint a veszélyhelyzet kihirdetése előtt.
Nem túlzás azt állítani, hogy sokuk élete gyökeresen megváltozott az elmúlt pár hét leforgása alatt: a koronavírus-járvány felforgatta a világunkat, és drasztikusan megváltoztatta utazási szokásainkat, munkahelyeinket, családi és emberi kapcsolatainkat, a költéseinkről nem is beszélve!
Gondoljunk csak a februári, márciusi pánikvásárlásokra, vagy az azutáni pangásra, a webáruházak, online boltok felfutására - egy biztos, alapvetően megváltoztak pénzköltési szokásaink, mást vásárolunk és máshogyan. Egyrész bizonyos hogy az otthonmaradással sok pénzt megspórolhatunk, ugyanakkor vannak sokan, akik egyből el is költik azt, például, hogy oldják a stresszt:
Stresszköltés
A jelenlegi pandémiás helyzetről sok mindent el lehet mondani, de azt hogy megnyugtató, békés időszak lenne, azt nem. A tartós szorongás, a stressz mindenkiből más-más viselkedési formákat hoz elő, van, aki az alkoholhoz nyúl, van aki többet eszik, és vannak, akik a vásárlásba menekülnek. A Credit Karma nemrégiben az amerikai lakosság körében végzett felmérése szerint a válaszadók 35 százaléka impulzusvásárolt már a stressz kezelésére a járvány alatt. Nekik közel a fele hetente legalább egyszer költ feleslegesen, csak azért, hogy jobban érezze magát, 17 százalékuk pedig naponta végzi ezt - számol be a Huffpost.com.
Szórakozás - most másképp
Noha szinte most semmit nem költünk bárokban, és mozikban, ugyanakkor feltehetően többet költünk olyan ("eszképista") dolgokra, melyek segítenek elfelejteni a valóságot. Ilyen például a filmnézés, a fizetett tartalmak, vagy pedig az online játékok.
Mindent otthonról pár kattintással
A járvány itthon is az online szektor gyors növekedését hozta el. Bizonyos kategóriák kereslete kifejezetten a járvány-helyzet miatt lendült fel (élelmiszerek, tisztítószerek, vitaminok, gyógyszerek és egyéb FMCG termékek), míg más kategóriákban a digitális oktatás, távmunka okozott megnövekedett keresletet (műszaki cikkek, laptopok, számítástechnikai kiegészítők) - olvasható a GKI Digital online kiskereskedelmi gyorsjelentésében.
Ahogy teltek a hetek, sorra jelentek meg újabb és újabb igények: az otthonléthez kapcsolódó bútorok, kényelmes ruházat, lakásfelújításhoz, kertrendezéshez szükséges eszközök, valamint sportszerek forgalma nőtt meg.
Ezt vesszük
A terület, ahol szokatlanul magas volt a forgalom a gyógyszerek, illetve gyógyászati termékek voltak, ott tavaly márciushoz képest majdnem 50 sázalékos volt a növekedés - derült ki a márciusi kiskereskedelmi statisztikákból, melyeket múlt csütörtökön közölt a KSH.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 899 074 forintot 20 éves futamidőre már 6,42 százalékos THM-el, havi 145 468 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,93% a THM, míg a MagNet Banknál 6,87%; az Erste Banknál 6,89%, a Raiffeisen Banknál 7,00%, a K&H Banknál pedig 7,28%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A március nagy vesztese az üzemanyagforgalom volt, egyrészt az árak zuhanása, másrészt a kijárási korlátozások miatt, és érdekesség, hogy a szokásosnál sokkal nagyobb volt a tojásforgalom
Érintésmentesen
Arról, hogy a koronívírus életben marad-e a készpénzen, és ha igen, mennyi ideig, rengeteg egymásnak ellentmondó hírt is olvashattunk. Talán ennek is köszönhető, hogy az egész világon, így Magyarországon is megnőtt a kártyák, és főleg az érintésmentes vásárlások száma is.
Egy friss, globális fogyasztói felmérés szerint, amelyet a Mastercard 19 országban végzett, a vásárlók 79 százaléka az érintésmentes fizetést választja, legfontosabb motivációként a biztonságot és a tisztaságot említve. Világszerte a megkérdezettek közel fele (46%) olyan kártyára váltott a fizetéseknél, ami alkalmas az érintésmentes fizetésre. Ez az arány a 35 év alattiaknál 52%.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Berobbant a grillszezon: mutatjuk, mik lesznek az idei újdonságok
Egzotikus ízek is megjelentek a PENNY kínálatában.


