A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 323,1 pontos, 0,36 százalékos csökkenéssel, 89 971,53 ponton zárt pénteken.

A német autipar, amely évtizedeken át az ország gazdasági erejének szimbóluma volt, komoly kihívásokkal néz szembe. A Volkswagen, a Mercedes-Benz és a BMW, amelyek egykor innovációjukról és precíz mérnöki munkájukról voltak híresek, most küzdenek a piaci részesedésük megtartásáért és a nyereségességük fenntartásáért. Az iparág problémái között szerepel a csökkenő termelés, az elektromos autókra való átállás nehézségei, a magas németországi működési költségek, valamint a kínai és más külföldi versenytársak erősödő jelenléte - írta meg a BBC.
A német autógyár jelentősége jól látható Wolfsburg példáján, ahol a Volkswagen gyár dominálja a várost. A 6,5 négyzetkilométeres komplexum mintegy 60 000 embert foglalkoztat a 125 000 fős városból. Dieter Landenberger, a VW-konszern házi történésze szerint "Wolfsburg és a Volkswagen - ez egyfajta szinonimája".
Az iparág azonban komoly gondokkal küzd. A németországi autógyárak kapacitásuk alatt működnek, a termelés jelentősen visszaesett. A Németországban gyártott autók száma a 2017-es 5,65 millióról 2023-ra 4,1 millióra csökkent. Az eladások is csökkentek: a VW eladásai 10,7 millióról 9,2 millióra, a BMW-é 2,46 millióról 2,25 millióra, a Mercedes-Benzé pedig 2,3 millióról 2,04 millióra estek vissza 2017 és 2023 között.
Az elektromos autókra való átállás hatalmas beruházásokat igényelt, de a piac nem nőtt olyan gyorsan, mint várták. Simon Shütz, a német autóipari szövetség (VDA) szóvivője szerint: "Nagyon sok válság van, a válságok egész világa. Amikor az egyik válságnak vége, máris jön a következő."
A németországi magas működési költségek is komoly problémát jelentenek. A német autóiparban az átlagos havi alapbér 2023-ban körülbelül 5300 euró volt, szemben a német gazdaság egészében jellemző 4300 euróval. Az energiaárak is magasak: "Az energiaárak itt háromszor-ötször magasabbak, mint az Egyesült Államokban vagy Kínában - sokkal magasabbak, mint fő versenytársainknál" - mondja Schütz.
A kínai piac, amely korábban a növekedés fontos forrása volt, szintén kihívásokat jelent. A német márkák eladásai és piaci részesedése csökkent Kínában, miközben a helyi márkák erősödnek, különösen az elektromos autók piacán.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
A német autógyártók most költségcsökkentési intézkedéseket vezetnek be és átszervezik működésüket. A VW például bejelentette, hogy az évtized végéig több mint 35 000 munkahelyet szüntet meg, bár "szociálisan felelős módon".
Az iparág jövője bizonytalan. Dr. Ferdinand Dudenhöffer, a Center for Automotive Research vezetője szerint: "Németország problémája az, hogy nem vagyunk versenyképesek. Nemcsak a költségek tekintetében, hanem az új technológiák tekintetében is, amelyek a jövőben a világot fogják működtetni".
Mások optimistábbak. Simon Schütz szerint az iparág fellendülhet, de ehhez kormányzati támogatásra van szükség. "Az autóparunk világelső lesz, ebben biztos vagyok" - mondja. "A kérdés az, hogy hol lesznek a jövőben a munkahelyek. Németországban lesznek, mert itt tudunk autókat gyártani, vagy a vállalataink máshová mennek?"

Teszten Európa kedvenc Toyotája: letaszíthatja a trónról a Vitarát Magyarországon az új Yaris Cross?
Alaposan leteszteltük Európa kedvenc Toyotáját, a megújult Yaris Crosst. A legendás kisautó SUV-osított változata a gyártó legfejlettebb hibridhajtását kínálja.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Még idén elérheti a százmilliárdos álomhatárt ez a magyar étrend-kiegészítő gyártó
Lévai Bálintot, a BioTechUSA vezérigazgatóját és társtulajdonosát kérdeztük.
-
Kiváló minőség a tányérodon – KMÉ-védjegyes termékek a Mecsek Baromfi Kft.-től (x)
A Mecsek Baromfi Kft. friss csirkehúsai elnyerték a KMÉ-védjegyet, amely biztosítja a vásárlók számára a valóban kiemelkedő minőséget.
-
A magyar befektetők fele nagy lehetőséget szalaszt el (x)
Egyre nagyobb az érdeklődés a TBSZ iránt, a befektetők többsége viszont még mindig nem használja ki ennek az adóhatékony befektetési módnak az előnyeit.
Green Transition & ESG 2025
AI in Business 2025
Biztosítás 2025


