21 °C Budapest
Ez a magyarok kedvenc autója idén: bődületesen sokat vettek belőle

Ez a magyarok kedvenc autója idén: bődületesen sokat vettek belőle

2019. november 12. 05:55

Kiderült, melyek voltak a magyarok kedvenc autói az idei év első 10 hónapjában: nagy meglepetés nincs, két testhosszal vezet a Suzuki, már csak az a kérdés, hogy melyik modelljük lépi át a 10 ezres álomhatárt 2019 végére. A friss forgalomba helyezési adatokból kiderült, hogy viszont hogy októberben messze nem a japán gyártó állította forgalomba a legtöbb új autót hazánkban. Azt is megnéztük, hogy megdőlhet-e a hazai autóeladási rekord az év végére.

Ha ez így megy tovább minden bizonnyal meg fog dőlni a rekord az új autók piacán, nem is kevéssel: már az év első 10 hónapjában bő 11 ezerrel több új kocsi állt forgalomba Magyarországon, mint 2017-ben összesen, és nagyjából egyhavi átlagnyira vagyünk a tavaly egész évben forgalomba állt mennyiségtől. Összességében az első 10 hónap adatait figyelembe véve tavalyhoz képest több mint 10 százalékos a növekedés a Carinfo.hu adatai szerint.

Nagy meglepetésre nem a Suzuki volt a legtöbbet eladó autómárka Magyarországon a múlt hónapban, sőt októberben a magyarok kedvenc autója még a dobogóra sem fért fel. A Datahouse friss összegzése szerint ugyanis a 10. hónapban 1079 modell állt forgalomba, amivel a japán gyártó a negyedik lett - tavaly ilyenkorhoz képest 28 százalékkal csökkentek a forgalomba helyezések, 2017-hez képest pedig több mint 30 százalékos a visszaesés.

A hazai autópiacon egyébként sorra rekordokat döntő gyártónál már a szeptember sem volt túl erős ebben a tekintetben, és akkor még szépen fogalmaztunk. Ugyanis a kilencedik hónapban csak 308 darab (igen, nem elírás) új Suzuki állt forgalomba Magyarországon. A Portfolio akkor meg is kereste a hazai központot, hogy miért esett vissza 4441-ről egy hónap alatt kevesebb mint a tizedére a forgalomba állított Suzukik száma. Válaszukban azt írták, számoltak az eredménnyel, hiszen augusztusban, illetve egész nyáron nagyüzemben adták el és regisztrálták be a szeptemberig forgalomba helyezhető modelljeiket. Szeptemberben pedig a márkakereskedők jobbára az autók átadásával voltak elfoglalva, mintsem az új vevőkkel.

Lecserélnéd a régi verdát? Válassz autóhitelt kalkulátorunkban!

No, de vissza az októberi toplistához, amiből látható, hogy kezd visszatérni az élvonalba a Suzuki is. Ám az első a 10. hónapban a Ford lett 1442 darab forgalomba helyezett kocsival, tőle bő 200 darabbal lemaradva a Skoda lett a második, a Volkswagen pedig 1121 új autóval a harmadik a toplistán. A Toyota az 5. helyre fért fel 909 új forgalomba helyezett járművel.

Ha a tavaly októberi számokhoz viszonyítjuk a mostaniakat, akkor az átlagember számára is elérhető márkák közül nagyot ment a Seat, amely több mint 195 százalékkal tudta növelni az eladásait 2018. októberéhez viszonyítva, de szépen szerepelt a Volkswagen is a 114,3 százalékos növekedésével, és a KIA is majdnem 86 százalékot javult. Érdemes még megemlíteni a Teslát is, amiből 2000 százalékkal több állt forgalomba idén októberben, mint egy évvel korábban. Persze nem kell azt gondolni, hogy a magyarok elkezdték hanyadt-homlok vásárolni Elon Musk autóit, hiszen 1 forgalomba helyezett példányról emelkedett 21-re a szám.

Ha az első 10 hónap adatait nézzük, akkor még az utóbbi gyengécskébb hónapok ellenére is igen tetemes a Suzuki előnye: 10 hónap alatt 21470 autójuk került a magyar utakra, míg a második Ford csak 11784 darabbal büszkélkedhet. De ott lohol a nyomában a harmadik Skoda 10343-al, és a negyedik Opel is 10016 darab forgalomba helyezett gépkocsival.

Összességében a Suzuki piaci részesedése 16 százalékos.

Ha a tavalyi számokhoz hasonlítunk, akkor a Suzuki majdnem harmadával több autót adott el, mint 2018. első 10 hónapjában. Szép szám, de messze nem a százalékos arányban a legnagyobb növekedés egy év alatt. Ebben a tekintetben az "átlagember" számára is elérhető márkák közül a DS vitte a prímet, a Citroen nemrégiben piacra dobott leánymodelljeiből idén 39 újat regisztráltak, ami 225 százalékkal több, mint 2018. január és október között. A Mini eladásai 78,85 százalékkal növekedtek tavalyhoz képest, és a Ssangyong is elég szép számokat produkált (+50,64%). A top 10-ből a nyolcadik KIA növekedett a leglátványosabban, 35,19 százalékkal több új autót helyeztek forgalomba idén, mint a tavalyi első 10 hónapban.

A kategóriák között egyértelműen a SUV vezeti az idei eladási listát (is), csak ebből a fajtából 47480 újat állítottak forgalomba, népszerű még az alsó-középkategória is, amiből 35772 darabot vettek a magyarok. A harmadik a kisautó szegmens 18753 darabbal.

Ha modellenkénti toplistát nézzük, akkor kiderül, hogy a top 20 első két helyezettjét a Suzuki adja, a Vitarának már csak 251 forgalomba helyezett modell kell, hogy idén átlépje a 10 ezres darabszámot, de az átlagok alapján az SX4 S-Crossnak is minden esélye megvan erre, bár abból az októberi állás szerint 7931 került forgalomba - a "Mi autónk" egy harmadik modellt is ad a top 20-ba, a Swift a 12. helyen áll 2249 új autóval. A dobogón a harmadik a Skoda Octavia, amiből eddig 5888 fogyott, a negyedik pedig jócskán lemaradva, 3359 darabbal a Dacia Duster.

Íme a teljes top 20-as lista:

  • 1. SUZUKI VITARA - 9749
  • 2. SUZUKI SX4 S-CROSS - 7931
  • 3. SKODA OCTAVIA - 5888
  • 4. DACIA DUSTER - 3359
  • 5. FIAT 500 - 2786
  • 6. KIA CEED - 2670
  • 7. OPEL CORSA - 2518
  • 8. OPEL ASTRA K - 2510
  • 9. RENAULT CLIO - 2505
  • 10. FORD KUGA - 2460
  • 11. FORD FOCUS - 2409
  • 12. SUZUKI SWIFT - 2249
  • 13. TOYOTA COROLLA - 2232
  • 14. VOLKSWAGEN GOLF - 1845
  • 15. DACIA SANDERO - 1784
  • 16. NISSAN QASHQAI  - 1612
  • 17. KIA SPORTAGE - 1482
  • 18. TOYOTA C-HR - 1469
  • 19. RENAULT CAPTUR - 1448
  • 20. TOYOTA YARIS - 1413

Hitelből jön az új kocsi

A piaci szereplők adataiból az is kideült, hogy honnan van pénze a magyaroknak ennyi új autóra: minden kétséget kizáróan a legtöbben hitelhez folyamodnak. A Magyar Lízingszövetség adatai szerint  2019 első háromnegyed évében a finanszírozott összeg megközelítette az 550 milliárd forintot, ami éves szinten 9,3 százalékos növekedést jelent.

A 9,3 százalékos növekedés ugyan elmarad a 2017-ben elért 18 százalékos, valamint a tavalyi 13 százalékos bővüléstől, de megfelel a Lízingszövetség várakozásainak, az év elején ugyanis 10 százalék körüli növekedéssel számoltunk. A magyarországi növekedés pedig bőven felülmúlja az európai lízingpiaci bővülést, ami az első félévben 3,4 százalékos volt

- jelentette ki Nyikos Katalin, a szövetség elnöke.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 15 millió forintot, 20 éves futamidőre, már 6 százalékos THM-el, és havi 106 085 forintos törlesztővel fel lehet venni a Raiffeisen Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,42% a THM; a K&H Banknál 6,43%; az Erste  Banknál 6,67%,  a MagNet Banknál pedig 6,8%; míg az UniCredit Banknál 6,9%-os THM-mel kalkulálhatunk. Érdemes még megnézni a Sopron Bank, a Takarékbank, és természetesen a többi magyar hitelintézet konstrukcióját is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Az idei növekedésben az autó- és kisteherautó-finanszírozás jelentős szerepet kapott: ebben a szegmensben 10 százalékkal közel 198 milliárd forintra nőtt a kihelyezett összeg. A flottafinanszírozás is jól szerepelt, itt a finanszírozott összeg 13 százalékkal közel 66 milliárd forintra nőtt. Tóth Zoltán, a szervezet főtitkára kiemelte, hogy a járműfinanszírozás, azon belül is az autók kiemelkedő szerepét jelzi, hogy a személygépkocsi-, kisteherautó-, és flottafinanszírozás a teljes kihelyezés közel felét adja.

Az új céges autók és a kishaszongépjárművek voltak a növekedés fő motorjai eddig idén. A finanszírozott összeg 70 százalékát a céges lízingkonstrukciók adták ebben a szegmensben

- tette hozzá. Noha a magánszemélyek részére történő autó-értékesítés és autófinanszírozás az idén megtorpanni látszik, a Magyar Lízingszövetség várakozásai szerint a nagycsaládosok számára elindult program további lökést adhat ennek. Fontos azonban, hogy az utolsó negyedév autófinanszírozási eredményeit jelentősen befolyásolhatják a károsanyag-kibocsátási előírások változása miatti esetlegesen fellépő piaci zavarok.

De nem csak a lízing a megoldás: egy személyi kölcsön is ideális lehet, hiszen - a lízinggel ellentétben - nem kell önerőt betenned. Ha hitelre veszel autót, a legfontosabb kérdések egyike, hogy mennyibe kerül a kölcsön, amit felveszel. A példa kedvéért megnéztük a Pénzcentrum személyi köcsön kalkulátorával, hogy milyen elérhető ajánlatokból válogathatsz, ha 5 000 000 forintos kölcsönre van szükséged.

Nos, a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján - 5 millió forintos hitelösszeg, és 84 hónapos futamidő esetént - az egyik legjobb konstrukciót a CIB Bank nyújtja, 77 627 forintos törlesztőt ígér a 8,17%-os THM. De nem sokkal marad el ettől az Erste Bank ajánlata sem, ahol 77 906 forintos törlesztővel számolhatunk havonta. Emellett érdemes még megemlíteni a Budapest Bank, az MKB Bank, valamint a Raiffeisen Bank konstrukcióit is.

Most kell lépni, ha olcsón akarsz venni

Ahogyan a Lízingszövetség közleménye is kitért rá, januártól gyökeresen át fog alakulni az európai autópiac az új környezetvédelmi irányelvek miatt. A Pénzcentrumnak korábban nyilatkozó autópiaci szakértő, Várkonyi Gábor is arról beszélt, 2020-tól nem a vásrlói igények fogják alakítani a kínálatot, hanem a büntetések elkerülése. Gyakorlatilag minden autómárka többszörösen felül fogja vizsgálni a palettát, és bizonyos modelleket nem fog, vagy nem olyan mennyiségben fog kínálni a piacon, mint a szabályozás életbe lépése előtt - az új EU-s előírás szerint a gépjárművek CO-kibocsátása nem lehet több átlagosan 95 gramm per kilométernél.

Amikor jövőre érvénybe lép az EU-s kvóta, és lényegesen megdrágulnak az új autók, akkor az emberek inkább a használtpiac felé fordulnak, vagy maradnak az autóikban.

Aki új autót akarna venni az elkövetkező 1-2 évben, annak nincs sok ideje hezitálni: a szakember szerint csak

az év végéig tart a "kegyelmi állapot", januártól keményen meg fognak drágulni az új autók.

A kicsi, olcsó, egyszerű modellek el fognak tűnni a kínálatból, így pedig pont, hogy az árérzékenyebb vásárlócsoportot érinthetnek fájdalmasan az EU-s szabályok - hiszen a fenti modellekbe nagyon drága lenne beszerelni a kvóta betartásához szükséges technológiát.

Aki belépő modellt szeretne venni valamiből, vagy olcsó 4-5 millió forintos új autót, arra elég sötét jövő vár, ha nem tudja ezt elintézni az elkövetkezendő pár hónapban

- vélte a szakember.

NEKED AJÁNLJUK
Sok szülő így rontja el a gyerek fejlesztését: nem lehet elég korán kezdeni

Szinte semmi sem fejleszti olyan gyorsan és hatékonyan a legkisebbek agyát, mint a társasjáték.

Ennyibe kerül manapság egy luxus mobilház: ez lehet a lakásválság megoldása? + videó

Drágulnak az ingatlanok, emelkednek a hitelkamatok: ez pedig szinte egyenes út a lakhatási válsághoz. Nálunk is működhet az, ahogy az USA-ban megoldották?

Ilyen még nemigen volt itthon: itt a bejelentés, elindult a magyar Kickstarter

A Kickstarternek és az Indiegogonak hála a közösségi finanszírozási forma évek óta világszerte népszerű és most megérkezett Magyarországra is, a Brancs formájában

Milliókat bukhat, aki így indít vállalkozást: jól meg kell gondolni, a KATA sem jó mindenre

Sokan alábecsülik, mennyire lényeges alaposan átgondolni, milyen vállalkozási és azzal együtt adózási formát válasszanak induló cégük számára.

NAPTÁR
Tovább
2022. május 23. hétfő
Dezső
21. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
Külföldi piacra lépés 2022
Ingyenes online konferencia hazai kkv-nak!
EZT OLVASTAD MÁR?