2500 munkahely létesül 2018-ig a magyar városban.
Aggasztó hírek szivárogtak ki a magyarországi autógyárakról
Megszorításokra kényszerül a BMW és a Daimler és emiatt csökkentenie kell a Magyarországon tervezett termelés bővítését - olvasható a neves német üzleti lap, a Handelsblatt vasárnapi cikkében, amely a német autóipar előtt álló nem túl rózsás kilátásokkal foglalkozik és megállapítja: az új környezetben az autógyártóknak ki kell igazítaniuk beruházásaikat. És a magyarországi üzemeik lehetnek az első áldozatai ennek a folyamatnak - számol be a Portfolio.
A magyar gazdaság középtávú kilátásait is meghatározó értesülések szivárogtak ki vasárnap a Handelsblatt hasábjain. A cikk konkrétan a német BMW és Daimler autógyártók előtt álló rendkívül nehéz időszakot és annak várható következményeit vázolja fel, ezek pedig érintik a kecskeméti gyáregységet és a Debrecenbe tervezett üzemet is a lap szerint. Olyannyira, hogy a terjedelmes cikk nagy része a magyarországi gyárak jövőjével foglalkozik részletesen.
Újratervez a BMW?
2018 nyarán Debrecen helyi politikusai alig hitték el, mekkora szerencse érte őket. A BMW ugyanis akkor jelentette be, hogy egymilliárd eurós megaberuházás keretében új üzemet épít a város határában. A kilátások kedvezőek voltak akkor - kezdődik a cikk egy visszaemlékezéssel. Akkoriban a bajor autógyártó a globális kereslet felfutásával indokolta az új gyár felépítését és éves szinten 150 ezer darabos modellszámot említettek.
Az alapkő letétele a debreceni gyár kapcsán az idei évre várható, azonban ezen kívül még semmi nem dőlt el. Azóta ugyanis a gyár két profitwarningon van túl, valamint az értékesítések is esnek, és ezek a fejlemények korrekciót jelezhetnek előre a tervekben.
Intenzív tárgyalások folytak a háttérben a debreceni üzem felépítésének jövőjéről - fogalmaz a cikk. Miközben Oliver Zipse termelési igazgató továbbra is reményét fejezte ki a termelés bővítése iránt az alacsony költséggel bíró helyszínen, Nicolas Peter pénzügyi igazgató már egyértelműen utalt a társaság már jelenleg is feszült pénzügyi helyzetére és az egyre jobban kiépülő túlzott kapacitások veszélyére. Ennek oka, hogy 2018 ősze óta a piacok a vártnál rosszabbul teljesítenek, a költségek feletti kontroll pedig gyengülhet.
Minden követ megmozgatunk, nincsenek tabutémák- jelezte múlt héten a lap szerint - Harald Krüger, a BMW vezérigazgatója.
A Mercedes már meg is hozta a döntését
Miközben a BMW elemzi és értékeli a helyzetet, addig a versenytárs Mercedes már most is egy lépéssel előrébb jár - olvasható a Handelsblatt cikkében.
A Daimler vezetői ugyanis megállították a kecskeméti gyár bővítését. Az igazgatótanács állásfoglalása szerint a második üzem üzembehelyezését legalább egy évvel elhalasztották - írja a német lap a csoportból származó információi alapján.
A cikk arról is megemlékezik, hogy a német prémium autógyártók nagy terveket szövögettek, főleg Magyarországon, így az Audi Győrben, a Mercedes Kecskeméten, tavaly óta pedig a BMW Debrecenben.
A Mercedes tavaly nyáron jelentette be, hogy egy második üzem felépítésén dolgozik, amelyben az lett volna az igazán trükkös, hogy a gyártósorokról párhuzamosan gördülnének le a kompakt és szedán modellek, az elektromos autók, valamint az első- és hátsókerék meghajtású modellek. A Full Flex gyár fejlesztésébe 1 milliárd eurót tesz a gyártó, és a tervek szerint az évtized elejére elkészült volna, azonban most minden tovább tarthat, a bővítést lelassult. A bevételcélok érdekében azonban a Daimler még szorosabban akarja fogni a tőkét, az első negyedévben elégetett 2 milliárd eurót. A személygépkocsik esetében a profitmarzs 9%-ról 6%-ra esett. Most próbálják menteni a helyzetet - írja a német lap.
Wilfried Porth igazgatótanács-tag és a társaság HR-igazgatója egy interjúban arról beszélt, hogy minden erejükkel azon dolgoznak, hogyan javíthatják a cég hatékonyságát, átnézik a stratégiát, a portfóliót, a folyamatokat és a szolgáltatásokat. Porth egyelőre kizárta az általános létszámstop lehetőségét, azonban beismerte, hogy vannak olyan területek, ahová már most nem vesznek fel új embert.
JÓL JÖNNE 2 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 millió forintot igényelnél, 60 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 42 034 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 9,96%), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 42 083 forintos törlesztőt (THM 10,01%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
A Daimler kutatás-fejlesztési ráfordításai 2014 óta felrobbantak, a korábbi 8 milliárd euró helyett most már évente 14 milliárd eurót fordít erre a célra. És ezt most priorizálják. Az elektromost mobilitásra és önvezető autózásra szánt kiadások csúcson vannak, de közben a korábbi zászlóshajó projektek, mint a kecskeméti gyár, parkolópályára kerültek. Úgy építeni fel plusz kapacitásokat, hogy közben a kereslet nem ebbe az irányba mutat, kontraproduktív lenne, főleg annak fényében, hogy az erre költött összegeknek máshol is meglenne a helyük - spekulál a Handelsblatt.
Fordulópontnál a német autóipar
Az autógyártók hivatalosan nem kívánták kommentálni a lap "fékezési manővereket" tartalmazó információit. Az új termelési egységek esetleges elhalasztása azonban fordulópontot jelez: több mint egy évtizeden át tartó bővülés után az amerikai és az európai piacok is telítődtek.
A vészjelzéseket most már nem lehet lesöpörni az asztalról. Ugyan a BMW meg tudta őrizni az eladások stabilitását idén, a Mercedes és az Audi a több milliárd euró értékű új modelloffenzíva ellenére sem tudta növelni eladásait. A Mercedes értékesítései például áprilisban az egy évvel ezelőtti adatokhoz képest 4,5 százalékkal alacsonyabbak, az Audinál ugyanez a szám 13 százalék.
A Mercedeshez hasonlóan a BMW-nél is minden beruházás ellenőrzés alatt áll, 2022-ig 12 milliárd eurót tervez spórolni a vállalat.
Közben az európai értékesítések nem túl biztatóak és akkor még nem is beszéltünk az Egyesült Államok által kilátásba helyezett, európai autógyártókra vonatkozó importvámokról és azok rendkívül súlyos hatásairól.
A BMW és a Daimler is azzal számol ugyanakkor, hogy az USA elhalasztja a büntetővám kivetését az európai autók esetében, azonban a BMW már most át akarja gondolni a 3-as sorozat USA-ba történő exportálását. Ez pedig azzal fenyeget, hogy a német gyártók amerikai piacokat veszítenek, és ennek fényében a gyártókapacitás addicionális létrehozása Magyarországon csak súlyosbítaná a problémát - írja a cikk.
A német autóipar jelenleg a második félévi fordulatban bízik, egyes szakértők azonban szkeptikusak az üzleti hangulat fordulásával kapcsolatban. Az Evercore ISI elemzői nem látnak ugyanis erősödő felvevőpiacokat. Az autókra vonatkozó importvámok kilátásba helyezése, a szigorúbb

Itt vannak a kutasok követelései: ezt a 3 dolgot kérik Orbántól a benzinárstop meghosszabbítása után
Három dolgot követel a kormánytól a Független Benzinkutak Szövetsége az árstop meghosszabbítása után - mondta az elnök a Pénzcentrumnak.
A magyar piacon is megjelennek az enyhén alkoholos, gyümölcsös italok, egy felmérésből pedig kiderült, hogy a fiatalok különösen nyitottak ezekre az alkoholos frissítőkre.
Sokan gondolják, hogy teljesen tudatosan szervezik a pénzügyeiket, és nem értik, hogy hova folyik a pénzük a hónap végére.
Csak úgy, mint a többi technikai vívmányt, úgy a 3D nyomtatót is ajánlják szakértők a gyerekeknek is, hiszen rengeteget tanulhatnak, miközben alkotnak.
Nem járunk az élen abban, hogy elegendő zöldséget és gyümölcsöt együnk. A napi közel fél kiló gyümölcsöt és zöldséget pedig egyre nehezebb beszerezni.
-
Erre figyeljünk, ha idén a lakásfelújítás lesz a nyaralásunk
Ma már nem csak az otthonunk, gyakran a munkahelyünk is a lakás.
-
Egyre több cégtulajdonos ébred rá az intézményi tőkebefektetés előnyeire
A banki hitelezésen túl is van élet.
-
Egzotikus kalandok a nyárra: Afrika-kutató celeb, géporrszarvúk és rejtői fordulatok az év képregényének választott Kittenberger sorozatban (x)
Izgalmas, a valóságot a gőzgépek által inspirált retrofuturisztikus steampunk világával összekötő fiktív utazás, Kittenberger Kálmán kalandjai nyomán.
- Rég szerepelt ennyire gyatrán az európai okostelefon-piac
- Jó szezonnak néz elébe az egyik nagy kedvenc gyümölcsünk
- Újabb területen jelentkezik a chiphiány
- Frappáns megoldás az e-autók egyre súlyosbodó töltőhiányára
- Kiderült, mennyi rendszám áll most rendelkezésre
- Valósággá vált a munkahelyi ingázás repülő autóval – videó
Külföldi piacra lépés 2022
Tiszaújváros – Kelet-magyarországi Gazdasági Fórum 2022


