A kutatók közösségi bejegyzésekből is azonosítottak albínó siklókat – egy fotó akár tudományos felfedezést is érhet.
Javában tart még a tél, sokan döntenek ilyenkor az utazás mellett. Kedvelt célpontok a síelésre alkalmas havas tájak, amelyekből Magyarországon csak elvétve találunk. Fontos azonban tudatosítani, hogy a legtöbb országban eltérő közlekedési szabályozások vannak érvényben: egyes országokban kötelező a téli gumi használata, de sok országban a hólancnak is ott kell lennie a kellékek között, ennek hiányában pedig akár súlyos bírságokat is kiróhatnak ránk. Európai körképünkből kiderül, hogy mely országok teszik kötelezővé a téli gumi és hólánc használatát, illetve milyen egyéb kötelező kellékek meglétét írják elő. A szabályozás a legtöbb ország esetén logikus és egyszerű, találkoztunk azonban egészen abszurd példákkal is.
A téli gumi összetételében és mintázatában is különbözik a nyári gumitól: mintázata mélyebb, ezáltal könnyebben elvezeti a csapadékot, míg lágyabb összetétele lehetővé teszi a hideg időben való tapadást. Sok esetben azonban a téli gumi használata sem elég - néha hólánc szükséges ahhoz, hogy egy-egy behavazott útfelületen egyáltalán haladni tudjunk. A téli gumit érdemes mind a négy abroncsra is feltenni, így érhető el ugyanis igazi hatékonyság.
Magyarországon jelenleg nem kötelező a téli gumi használata, sok országban viszont nincs így. Mi most az Európai Bizottság oldalán összegzett ide vonatkozó, országonkénti szabályozási körképpel bemutatjuk (kiegészítve néhány nem EU-s országgal), hogy mely államok írják elő a téli gumi, hólánc, esetleg egyéb kellékek használatát.
Több ország nem teszi kötelezővé ugyan a használatot, előfordul viszont, hogy egyes útszakaszokon táblával jelölik a használatot. Mindez olyan abszurd helyzetet feltételez, hogy a nem kötelező használat miatt az országon átutazó turista akár nyári gumival is begurulhat az adott ország útjára, majd a kötelező téli gumi használatot jelölő táblánál félreáll, kikapja a csomagtartóból a négy téligumit, lecseréli a nyáriakat, és folytatja az utat. A helyzet természetesen nevetséges, így ezekben az országokban bár nincs előírt kötelező használat, a téli gumi felszerelése kvázi itt is előírt.
Az alábbi lista országonkénti bontásban tartalmazza a használatra vonatkozó előírásokat, valamint egyéb elvárásokat, amelynek az országba való utazáskor meg kell felelnünk. Fontos komolyan venni az előírásokat, mert országonként súlyos, több tízezer forintos büntetésekre számíthatunk, ha nem tartjuk be őket.
Ausztria
Sógoréknál november 1 és április 15 között legalább 4 milliméter mélységű téli gumival közlekedhetünk csak. Hóláncot is használnunk kell, ha ezt táblán szerepeltetik, ezért mindenképp legyen a kellékek között, ha Ausztriába utazunk.
Belgium
A belgák nem teszik kötelezővé sem a hóláncot, sem a téli gumit, tűzoltő készüléknek azonban lennie kell az autóban - természetesen a nálunk is előírt egyéb kellékek mellett.
Bulgária
Bulgáriában nem kötelező a téli gumi, hólánc használatára azonban útjelző táblák kötelezhetnek, november egy és március 31 között emiatt mindenképp kell vinnünk magunkkal. A fényszórók bekapcsolásáról sem feledkezzünk el - ott ez is kötelező, mint ahogy a tűzoltó készülék is.
Csehország
A bohém utakat járva is találhatunk olyan táblákat, amelyek november 1 és március 31 között előírhatják a téli gumi használatát, emellett pedig hóláncot is vinnünk kell magunkkal. A fényszórók használata Csehországban is kötelező napközben is.
Dánia
Dániában sem a hólánc, sem a téli gumi használata nem kötelező. Nem kell tűzoltókészülékbe sem beruháznunk, és még a fényszóró bekapcsolása sem kötelező.
Egyesült Királyság
Hasonló a helyzet a briteknél is: ott sincs szükségünk sem téli gumira, sem hóláncra, így ezekre nincs gondunk - már ha egyáltalán autóval akarunk menni az Egyesült Királyságba.
Észtország
Nem úgy a balti államok - az észteknél december egytől március egyig kötelező a téli gumi, a hólánc azonban nem. A fényszóró bekapcsolása és a tűzoltó készülék azonban itt elengedhetetlen.
Finnország
Északi rokonaink havas tájait járva bizony szükségünk lesz téli gumira (december 1-től március 1-ig). A hólánc nem kötelező, a fényszórók használata azonban igen.
Franciaország
Érdekes szabályozási megoldás, hogy a téli gumi megléte nem, a hóláncé viszont kötelező Franciaországban - ne hagyjuk otthon, ha ide megyünk nyaralni, jár a büntetés a hanyagságért.
Görögország
Talán nem véletlen, hogy a mediterrán éghajlatú Görögországban nem kötelező a téli gumi, a hólánc használata pedig egyenesen tilos. A tűzoltó készüléket viszont ne hagyjuk otthon - bár ha Bulgárián keresztül érkezünk, akkor már eleve ott volt a kocsiban, ugyebár.
Hollandia
A hagyományosan liberális szabályozási környezettel operáló hollandok a közlekedés tekintetében sem szigorúak - sem téli gumira, sem hóláncra nincs szükségünk.
Horvátország
Ha nem csak nyáron, hanem télen is megnéznénk Isztriát vagy Dalmáciát, akkor szerezzünk be téli gumit - november 14 és április 15 között a horvát határt átlépve legyen az autónkon legalább 4 milliméter mélységű téli gumi, vagy ha ez nincs, legyen legalább hólánc nálunk ( a téli gumit nyári gumi és hólánc kombinációjával is ki tudjuk váltani a főbb útvonalakon).
Írország
Ha nem csak Nagy Britanniába, de az ír szigetre is autóval mennénk, nem kell beruháznunk téli gumira vagy hóláncra - a fényszórót viszont kapcsoljuk be.
Lengyelország
A lengyel tájak különösen szépek télen, és még téli gumi sem kell az autóra, ha meg akarjuk látogatni őket. A hólánc használata pedig nem csak nem szükséges, de még tilos is. Tűzoltó készülék viszont kell, akárcsak a fényszóró bekapcsolása is előírt.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Lettország
A letteknél a téli hónapokban csak 3,5 tonnánál nehezebb járművekre kötelező a téli gumi, mint ahogy hólánc sem kell. A fényszóró napközben is kötelező, és a tűzoltó készüléket se dobjuk ki az ablakon a lengyel határt átlépve.
Litvánia
November 10 és március 31 között kötelező a téli gumi, a hólánc azonban nem. A bekapcsolt fényszóró és tűzoltó készülék megléte - akárcsak a szomszédban - itt is kötelező előírt.
Magyarország
Ahogy azt már írtuk is, hazánkban nem kötelező sem a téli gumi, sem a hólánc.
Németország
A németeknél mind a hólánc, mind a téli gumi megléte kötelező - ráadásul a német bírságok a legmagasabbak közé tartoznak, ha ezeknek az előírásoknak nem felelünk meg. Ne felejtsük hát el feltenni a téli gumit és magunkkal vinni a hóláncot, ha Németországba készülünk. Ha megbüntetnek, akár 80 eurós büntetést is fizethetünk.
Norvégia
Norvégiában csak 3,5 tonna felett kötelező a legalább 5 milliméteres mélységű téli gumi használata, a hóláncot azonban otthon hagyhatjuk.
Olaszország
Olaszország rendkívül kétarcú, ami az időjárási viszonyokat illeti: a napfényes tengarpartoktól a síparadicsomokig egészen változó turistacélpontokkal találkozhatunk. Ehhez igazodik a szabályozás is: országosan nem kötelező a téli gumi, de egyes északi régiók útjain tábla jelezheti, ha az adott szakaszon a használat kötelező. S mivel jellemzően Dél-Olaszországba és északon át megyünk, Nápolyba vagy Rómába tartva is érdemes felhelyezni a téli abroncsokat, mert jó eséllyel belefuthatunk egy-egy használatot kötelező szakaszba. Hasonló a szabályozás a hólánc esetén is, a bekapcsolt fényszóró pedig az egész országban kötelező.
Portugália
Portugáliába sem télen megyünk jellemzően, ha mégis, akkor nem kell téli gumival rendelkeznünk, hólánc azonban legyen a kocsiban.
Románia
Az erdélyi táj is télen mutatja meg igazi szépségét. A szabályozás szerint havas, jeges úton kötelező a téli gumi használata. Amennyiben nem akarunk a reggeli hóesést látva a garázsban kereket cserélni, a téli időszakban érdemes téli gumira váltani. Az autóban emellett ott kell lennie a hóláncnak és a tűzoltó készüléknek is, a főutakon pedig kötelező a fényszóró használata.
Spanyolország
Szinten nem egy tipikus téli célpont, de ha esetleg mégis ide látogatnánk, legyen a kocsiban hólánc mellett pótkerék is. Téli gumi ugyanakkor nem kötelező.
Svájc
Talán meglepő, de Svájcban sem kötelező a téli gumi használata, hóláncnak viszont lennie kell a kocsiban. Legyen bekapcsolva a fényszóró is.
Svédország
Svédországban december 1-től március 31-ig kötelező a téli gumi, illetve akkor is, amikor a svéd rendőrség rossz útviszonyokra hivatkozva elrendeli azt. A nappali fényszórókat se felejtsük el, hólánc használata viszont tilos.
Szerbia
Déli szomszédunkban november 1 és április 1 között kötelező a téli gumi használata, valamint rendelkeznünk kell megfelelő mennyiségű hólánccal is.
Szlovákia
A szlovák szabályozás szerint havas útviszonyok mellett kötelező a téli gumi - ne kockáztassunk, ha a Tátrába megyünk, szinte biztosan találkozunk hóval a téli időszakban. A fényszóró is kötelező, a hólánc viszont tilos.
Szlovénia
Szlovénia egy tipikus téli célpont, november 15 és március 15 között ne is menjünk oda, ha nem akarunk téli gumit vásárolni. Ez azonban nem elég, legyen nálunk hólánc, tartalék égő, és a fényszórókat is kapcsoljuk be.
Látható tehát, hogy körültekintőnek kell lenni, ha külföldre megyünk a télen. Egy-egy mulasztás esetén súlyos bírságokba futhatunk bele, de ne ez legyen a legfőbb motiváció a téli gumi használatára, hanem a biztonság.
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








