2020. december 4. péntek Borbála, Barbara

Rengeteg magyar rontja ezt el autóvásárláskor: te ne ess ebbe a hibába!


Az autóvásárlás egyik sarkalatos pontja az árkategória. Sokan csak utólag döbbennek rá, rosszul döntöttek, és nem kellett volna kimaxolni a keretet. A rossz döntések további súlyos pénzekbe fájhatnak. Alább mutatjuk, hogy lődd be, milyen autót engedhetsz meg magadanak.

Sosem volt még akkora forgalma a hazai használtautó-piacnak, mint az idei harmadik negyedévben: csaknem 212 900 használt, belföldön regisztrált személyautó cserélt gazdát ebben az időszakban. Ez 1,6 százalékkal haladja meg a korábbi csúcsot, amit 2019 utolsó negyedévében regisztráltak.

Az adatok azt mutatják, hogy a piac az elmúlt hónapokban jórészt kompenzálta a tavaszi járványügyi korlátozások miatt bekövetkező forgalomkiesést. Már június óta rendre magasabb volt a forgalom, mint egy évvel korábban, és ennek köszönhetően az első kilenc hónapban regisztrált adásvételek száma már csak 2 százalékkal marad el a tavalyi rekordév hasonló időszakának szintjétől.

Bár látható, hogy lassan magához tér az autópiac, rengetegen érdeklődnek a kereskedésekben, sokan elhamarkodják a döntést: új, vagy használt autó vásárlásakor szinte mindenki számításba veszi, hogy milyen modellt engedhet meg magának - ám sokan tovább nyújtózkodnak, mint ameddig a takarójuk ér. Ennek az árát később fogják megfizetni. Bár sok kereskedésben azért próbálják a legoptimálisabb megoldást megtalálni, de azért jellemzően még mindig a középút helyett a drágább modellek felé terelik a vásárlókat. Így pedig könnyen komoly teherré válhat a régóta várt új kocsink. Mutatjuk, mi mindennel kell számolnod!

A nulladik lépés az, hogy tisztában legyél az anyagi lehetőségeiddel. Számba kell venni a bevételeket, és a kiadásokat is. Szóval, ha eddig nem állítottál össze családi költségvetést, akkor ideje elkezdeni! Érdemes az 50-30-20-szabályt követni, ami a következőképp áll össze:

  • a fizetésed 50 százalékából fedezd a kötelező kiadásokat, például a lakhatási költségeket,
  • 30 százaléknyi részt költsd el bármire, amire csak szeretnéd - például egy autóra,
  • a fennmaradó 20-at pedig tedd félre.

Fontos, hogy komolyabb anyagi tartalék nélkül inkább bele se vágj az autó-projektbe! Ha nincs annyi pénzed félretéve, hogy 3-6 hónapig kihúzd, ha bármi történik, akkor inkább gyűjtögess még kicsit, mielőtt autót veszel. Főleg, hogy az autó is bármikor elromolhat, ami megint rengeteg pénzbe kerülhet.

Miután átnézted a költségvetést, érdemes azzal is számolni, hogy a kocsit nemcsak meg kell venni, rengeteg más költséggel jár. Érdemes tehát többek között ezekkel a következő járulákos költségekkel számolni:

  • kötlező biztosítást kell kötni, fizetni
  • tankolni kell, parkolást kell fizetni
  • karban kell tartani, a gumiabroncsokat is cserélni kell például

Vásárlás előtt érdemes megnézni egy kgfb-kalkulátorban, hogy nagyjából mennyi lenne a biztosítási díj a kiszemelt autókra. Így pedig tovább szűkítheted a kört.

Ne lődd túl!

Az átlag magyar autóvásárló igényeit nagyjából úgy lehetne összegezni, hogy legyen olcsó, de jó a kocsi, amire nulla forintot kell költeni, de azért lehet mutogatni a haveroknak, szomszédnak, rokonoknak. Sokan ennek érdekében igyekeznek annyira kicentizni a pénzügyi kérdést, amennyire csak lehet, ami felér egy anyagi öngyilkossággal.

Ha összesen kétmillió forintot szánsz autóvásárlásra, abból nem következik egyenesen az, hogy kétmilliós értékhatárig válogathatsz!

Ennek kapcsán Várkonyi Gábor autópiaci szakértő korábban a Pénzcentrumnak arról beszélt, hogy a magyar autóvásárlóra továbbra is jellemző, hogy eggyel nagyobb autót vesz, mint amit meg tud engedni magának:

Alapvetően ott szokott elcsúszni a dolog, hogy sokan azt gondolják: egy mai autó olyan megbízható lesz 8-10 éves korában, mint a 15 évvel ezelőtti modellek. Nem kalkulálnak olyan bonyolultabb javításokkal, amelyeket a modern autókon akkor is el kell végezni, ha az ember nem átverés áldozata lesz, hanem egyszerűen egy-egy drágább rész tönkremegy. Bonyolult autókat vásárolnak az emberek, abba bele sem gondolnak, hogy ezek milyen hosszabb távú költségcsapdákat rejtenek magukban.

Mint fentebb említettük, jellemzően olyan autókat keresnek a vevők, amelyekre keveset kell költeni a megvásárláson kívü. Ilyen használt kocsi viszont nemigen létezik: legalább az olajat és a vezérlést illik lecseréltetni (ha nem láncos motorral szerelt autót veszünk), ami már magában is súlyos tétel.

És akkor még nem mentél el a hivatalba elintézni az adminisztrációt: új forgalmi, új törzskönyv, átírás. Mielőtt elmész ügyintézni, mindenképpen meg kell csináltatnod az eredetiségvizsgálatot, ugyanis ennek az igazolása nélkül nem írják át az autót. Az már alku kérdése, hogy ezt ki fizeti, de általában a vevőt terheli a költség. A vizsgálat ára 17 és 20 ezer forint között mozog, ez függ a gépkocsi motorjának hengerűrtartalmától. A gépjárműátírás díja több tételből tevődik össze: az új törzskönyv, illetve az új forgalmi darabonként hatezer forint, tehát összesen 12. Emellett a vagyonszerzési illetéket is ekkor kell befizetni, ennek díja a gépjármű kora és a teljesítménye alapján számolandó.

Szóval, a lényeg: mindig számolj rá a vételárra legalább 200 ezer forintot, mire mindent elintézel.

Erre figyelj, ha hitelhez nyúlsz

Nem ördögtől való a meglévő pénzedet kiegészíteni egy kölcsönnel, hogy beleférjen a keretbe egy jobb, fiatalabb járgány. Ám itt is nagyon körültekintően kell eljárni. Nem muszáj egyből a lízingre gondolni, egy személyi kölcsön sokszor praktikusabb lehet, hiszen ahhoz nem kell önerő sem.

De nagyon nem mindegy, hogy mennyibe kerül a kölcsön, amit felveszel!

Érdemes szétnézni a lehetőségek között például a Pénzcentrum személyi köcsön kalkulátorában, hogy milyen elérhető ajánlatokból válogathatsz! Érdemes például a a futamidővel is játszani, ám érdemes a visszafizetendő végösszegre is gondolni a törlesztő nagysága mellett.

Címlapkép: Getty Images

MOST ÉRHETI MEG IGAZÁN LAKÁST, HÁZAT VENNI!

Ha tervezed, hogy ingatlant vásárolsz, akkor most jött el a Te időd! Egyrészt azért, mert a lakáspiaci mutatók szerint egyértelműen megtört az elmúlt évek brutális áremelkedése. Jelenleg leginkább stagnálnak az árak, de van, ahol már árcsökkenést is tapasztalhatunk. Mindeközben a finanszírozási költségek még rekord alacsony szinten vannak. Nem hiszed? Nos, a Pénzcentrum megújult lakáshitel-kalkulátora szerint ma 15 millió forintot, 20 éves futamidőre, már 2,74 százalékos THM-el, és havi 81 188 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 3,03% a THM; a Budapest Banknál 3,10%; az MKB Banknál 3,12%; míg az OTP Banknál 3,23%-os THM-mel kalkulálhatunk. Érdemes még megnézni a K&H Bank, az ERSTE Bank, és természetesen a többi magyar hitelintézet konstrukcióját is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Még nincs hozzászólás - Legyél te az első!
Ezt olvastad már?
×

A címlapról ajánljuk

Súlyos problémára világított rá a járvány második hulláma: ideje észbe kapni!
Egyre többen keresnek olyan megoldást, melyben biztonságba érzik saját magukat és a családtagjaikat.


Feliratkozom a hírlevélre!

 

NÉPSZERŰ
FRISS

  Ajánlatunk