8 °C Budapest

Itt az igazság a boltok ellen indított háborúról: ez lehet az Aldi, Lidl, Tesco csodafegyvere

2021. február 20. 13:00

A nyílt hadüzenet, amelyet a kormány hirdetett a külföldi tulajdonú boltláncokkal szemben legalább a magyar vásárlók negyedének nem lesz ínyére, ha sikerrel zárul - derült ki a Pénzcentrum friss szavazásának eredményeiből. Mint azt olvasóinktól megtudtuk, a többségnek (70%) az ár és a minőség sokkal fontosabb, mint hogy magyar vagy külföldi tulajdonú-e a bolt, ahol vásárol. Érdekes ellentmondás feszül aközött, hogy a magyar vásárlók szeretnek magyar termelők, gyártók termékeit megvásárolni, de az már nem érdekli őket, hogy magyar vagy külföldi boltlánc polcairól veszik le azokat. 24 százalék pedig kifejezetten kerüli a magyar boltokat.

Nyíltan protekcionista politikát hirdetett meg Lázár János a magyar élelmiszeripar megmentése és feltámasztása érdekében még 2020. december elején. Eddig sem volt titok, hogy a kormány célja hosszú távon az élelmiszer és vegyes kiskereskedelmi vállalkozások terén a magyar többségi tulajdon elérése, viszont a nyílt hadüzenetet a Portfolio Csoport által szervezett Agrárszektor Konferencia 2020 online rendezvényen jelentette be az állami feladatok koordinálásáért felelős kormánybiztos.

A konferencián a kormánybiztos a nemzeti élelmiszeripar megerősítése mellett azt is kihirdette, hogy a kormány jövőbeli tervei között szerepel a külföldi kiskereskedelmi láncok kiszorítása is, amihez nyíltan protekcionista politikát fognak folytatni. A magyar cégek egy emberként üdvözölték Lázár János nyílt hadüzenetét a külföldi kiskerek ellen, amelyre az Országos Kereskedelmi Szövetség -melynek kötelékébe tartozik többek között, de nem kizárólag az ALDI, Lidl, Spar, vagy a Tesco, vagyis az érintett külföldi láncok egy része - szűkszavúan reagált. A Magyar Szakszervezeti Szövetség viszont aggodalmát fejezte ki a bejelentéssel kapcsolatban.

A téma ismét előkerült a február 4-én megtartott Gazdasági Évnyitón, ahol Orbán Viktor miniszterelnök sajnálatát fejezte ki, hogy a 10 évvel ezelőtt kitűzött célok szerint három szektorban (energiaszektor, bankszektor, média) sikerrel növelték a magyar tulajdoni arányt 50 százalék fölé, viszont a negyedik, "bolti, vegyes kiskereskedelem" területen nem sikerült áttörést elérniük, sőt a 2010-es tulajdoni arányokat sem biztos, hogy elérik ebben a szektorban. "Fejtörést okoz mindannyiunknak, ideértve a pénzügyminiszter urat is, de az agrárminisztert is, hogy hogyan lehetne ezen a helyzeten változtatni" - mondta a miniszterelnök.

Egy friss elemzés szerint a külföldi kiskerek kiszorításának a munkavállalókra és vásárlókra is negatív hatással lehet. A Pénzcentrum kíváncsi volt olvasói véleményére: mennyire tartják fontosnak, hogy magyar tulajdonú üzletben vásároljanak, vagy fontosabb-e számukra a minőség és az ár a boltválasztás esetében. Az eredmények magukért beszélnek:

Úgy tűnik, a magyar vásárlók számára a minőség a legfontosabb (39%), de az alacsonyak árak (31%) is nagy súllyal esnek a latba. Ami meglepő eredmény a szavazásban, hogy mindössze 6 százalék számára fontos, hogy ne külföldi, hanem magyar tulajdonú legyen az üzlet, ahol vásárol, viszont 24 százalék kifejezetten kerüli az ilyen üzleteket. Vagyis a válaszadók negyede nem szívesen költi a pénzét ilyen boltokban!

Nem a magyar tulajdon a fontos, hanem a magyar termék

Bár a koronavírus-járvány is gyökeresen átalakította a magyarok vásárlási szokásait, szemléletét, már évek óta zajlik az a trend, hogy egyre jobban figyelnek a fenntarthatóságra. Ennek egyik alappillére pedig az, hogy helyi termelőktől vásároljanak, így csökkentve a szállítás során keletkező környezetterhelést. De már csak logikai alapon is sokan döntenek úgy: inkább veszik az almát, amit a szomszéd megyében termelnek, mint amit külföldről utaztatnak ide.

Decemberben publikálta a magyarok ökotudatosságát felmérő kutatását a magyar ásványvízgyártó, amelyből az derült ki: saját bevallása szerint a lakosság 77 százaléka szétválogatva gyűjti hulladékot, és ha valami elromlik, akkor kétharmaduk szívesebben gondolkodik javításban, mintsem rögtön egy új vásárlásában. Dobogós helyen áll még a hazai termékek előnyben részesítése is arra hivatkozva, hogy ezzel kisebb lesz a szállítás okozta környezetszennyezés mértéke (69%).

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

A fenttarthatóság pedig nem csak a vásárlóknak fontos, hanem a boltláncoknak is. Az elmúlt években sorra jelentették be, hogy növelik a magyar termékeik arányát a kínálatukban - ezt teszik egyrészt azért, hogy kiszolgálják a vásárlói igényeket, hogy fenntarthatóbb legyen a működésük és a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) folyamatosan egyeztet a kiskereskedelmi áruházláncokkal a magyar beszállítók arányának növeléséről.

A magyar termékek arányának növeléséről a kamara októberig a Spar, a Penny, az Auchan, a Lidl, a Tesco és legutóbb az Aldi képviselőivel egyeztetett, és elvileg ezután a CBA, a Coop és a Real üzlethálózat illetékeseivel folytatott egyeztetések következtek, következnek. A kamara azt szeretné elérni, hogy a magyarországi üzletek polcain elsősorban azok a friss, vagy feldolgozott élelmiszerek legyenek megtalálhatóak, amelyekből a magyar élelmiszer-gazdaság szereplői megfelelő mennyiséget és minőséget állítanak elő.

Tapasztalatok szerint a magyar fogyasztók keresik a magyar termékeket a boltokban, a magyar termelők pedig képesek magas színvonalon, folyamatosan jó minőségben zöldséget és gyümölcsöt termelni, igényes, friss áruval ellátni a piacot, megfelelve a magas követelményeknek

- közölte az agrárkamara. Ezek alapján, és a szavazás eredményei szerint a magyar vásárlók számára fontos, hogy magyar termékeket tudjanak vásárolni, 70 százalékuknak azonban mindegy, milyen tulajdonú az üzlet, ahol ezt megveszik. Fontosabb számukra a minőség, és az ár.

Főnixként támadhatnak fel a falusi kisboltok

Mindeközben 60-70 millió forintot is kaphatnak azok a vállalkozások, amelyek a kistelepüléseken működtetnek kisboltokat, vagy azokon a helyeken, ahol nincs, újat nyitnak. A Magyar Falu Program keretében 2000 fő alatti településeken dolgozó vállalkozókat támogatják. A pályázaton indulni szándékozó vállalkozók azt mondják, hogy a 75 százalékos támogatás sokat lendíthet az induláson - hangzott el az ATV híradójában.

Lehet pályázni ingatlanvásárlásra és korszerűsítésre, de eszközök beszerzésére is, valamint működési és bértámogatásra.

A pályázaton egyelőre csak a kétezernél kisebb lélekszámú településeken működő boltok indulhatnak. A nagyobb települések szélein működő kisboltok egyelőre nem kaphatnak támogatást. Egyre többen szeretnének a peremterületeken is hasonló segítséget kapni, ezért már vizsgálják azt, hogy miként bővíthetik az érintettek körét. Jelenleg 45 milliárd forintos keretet biztosít a kormány a támogatásra.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 24. szerda
György
17. hét
Április 24.
A rendőrség napja
Április 24.
Zajvédelmi világnap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Itt a Pénzcentrum App!
Clickbait-mentes címek és egyéb extrák a Pénzcentrum mobilapplikációban!
Most nem
Letöltöm