Az euró jegyzése reggel hat órakor 384,77 forinton állt az előző este hat órai 384,55 forint után.
Nem véletlenül övezi általános bizalmatlanság a bulinegyedet ellepő kék-sárga színű, EUR HUF feliratú bankfüggetlen ATM-eket. A Tripadvisoron számos példát lehet találni arra, hogyan vágják át a gyanútlan turistákat, akik nem ismerik a helyi valuta árfolyamát és értékét. Ezek a bankautomaták 10-15 százalékkal kedvezőtlenebbül váltanak a bankokhoz vagy utcai pénzváltókhoz képest, és más trükkjük is van: a felvételnél a nagyobb összegek felé terelik az embert.
Nem magyar trükközésről van szó: a gépeket az Euronet Banktechnikai Szolgáltató Kft. üzemelteti, amelynek anyavállalata, az Euronet Worldwide egy kansasi székhelyű, nemzetközi készpénzforgalmi, elektronikus fizetési és tranzakciófeldolgozási szolgáltatást nyújtó vállalat, világszerte 47 ezer ATM-el. Itthon mintegy 500 ATM-je működik, amelyek közül 400-ból lehet eurót is felvenni. Nemcsak Budapesten vagy a turisták által frekventált helyeken - például a reptéren -, hanem kisebb-nagyobb városokban és a határnál is - írja a G7.
Az Euronet ATM-ek valójában nem pénzváltók, hanem DCC, azaz dinamikus valutakonverziós eszközök. Tehát egyfajta kényelmi szolgáltatást nyújtanak, és ezért eltérő szabályozás is vonatkozik rájuk - hívta fel a figyelmet a Magyar Nemzeti Bank. A DCC-nek egyébként már egy ideje nincs jó híre a bankkártyájukat külföldön is tudatosan használók körében, mert elég drágán kell megfizetni azért, hogy megtudjuk, pontosan hány forintot vonnak majd le a számlánkról.
Külföldi vásárlás vagy készpénzfelvétel során ugyanis a helyi valuta - például euró - mellett a rendszer felajánlja az összeg forintban történő levonását is a számlánkról. Az átváltás mindkét esetben megtörténik - nem forintban fizetünk tehát -, de a forint választásakor nagyrészt az ügyfél szempontjából rendkívül kedvezőtlen árfolyamot alkalmaz a rendszer, így szinte minden esetben az adott pillanatban ismeretlen árfolyamot használó eurós levonást érdemes választani. Az EU a DCC-t még a 2009-es pénzforgalmi rendeletben szabályozta, amelyet szinte szó szerint ültettek át a magyar jogrendszerbe - tájékoztatott a jegybank.
E szerint az ügyfelet minden esetben előre kell tájékoztatni az alkalmazott árfolyamról és a költségekről, és jóváhagyását kell adnia a fizetési művelet elindításához, azonban az Euronet ATM-eknél ebben nem is volt hiba: nem titkolják az alkalmazandó árfolyamot és az esetleges jutalékot sem, azonban ezen túl történtek furcsa dolgok a készpénzfelvétel során.
Az Euronet ATM tesztből kiderült: ezekre az automatákra is érvényes a havi két ingyenes készpénzfelvétel. Azonban, ha magyar kártyával a kipróbált 10 automata közül egyik sem ajánlotta fel az eurófelvételi opciót. Egy brit, tehát fontalapú kártya esetán már egészen más volt a helyzet: az automata felajánlotta az eurót is a forint mellett, ezen a ponton tehát már külön kezeli a hazai és a külföldi kibocsátású kártyákat a rendszer.
JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Az Euronet arról tájékoztatott ezzel kapcsolatban, hogy az adott kártya típusától és a kibocsátó bank beállításaitól függ, hogy lehet-e eurót felvenni vele. Külön érdekesség, hogy magyar kártyával próbálkozva lényegesen kisebb összegeket ajánlott fel kivételre az automata (20, 30, 40 ezer és 5, 10, 15 ezer forint) míg a brit kártyánál sokkal magasabbakat (100, 80, 60 ezer és 200, 180, 150, 120 ezer forint.) Ha ekkor a "másik összegre" kattintottunk, akkor a következő képernyőn már valamivel alacsonyabb, 40, 35, 30 ezer és 60, 50, 45 ezer forintot is felajánlott.
A brit kártyát használva - meglátva a képernyőn az egy fontért ajánlott 320 forintos árfolyamot - a felajánlott két opció, az "átváltás elfogadása" és az "átváltás elutasítása" közül az utóbbit választva az ATM mégis elvégezte a tranzakciót. Abban az esetben, ha nem akarjuk elvégezni a tranzakciót, akkor nem a képernyőn kell elutasítani az átváltást, hanem a PIN-paden kell a törlés opciót választani, tehát elvileg lehetséges törölni az egész tranzakciót ezen a ponton is, de a képernyőn ennek nyoma sincs.
5000 forintot felvéve a brit kártyával az átváltást elutasítva az alkalmazott árfolyam a kártyát kibocsátó banké, de ezt nem közölték a képernyőn. Ezzel az opcióval sem járunk feltétlenül jobban: az adott brit bank ugyanis az Euronetnél is 12 forinttal kevesebbet, mindössze 308 forintot adott egy fontért, és 850 forintnak megfelelő összeget levont tranzakciós díjként.
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








