Trump szerint hagyni kell, hogy Ukrajna és Oroszország egy ideig még harcoljon, mielőtt békét kötnének.
Miközben szárnyal az online kereskedelem, komoly gondokat okoz a munkaerőhiány: már most sincs elég futár, miközben egyre nagyobb a nyomás, hiszen az ünnepi szezon még csak most fog elindulni.
Az online vásárlás hazánkban is évről évre egyre népszerűbb. 2017-ben egy átlagos online vásárló már 11 alkalommal intézte vásárlását webáruházon keresztül. A szektor 18 százalékos növekedése messze meghaladja a hagyományos kiskereskedelem bővülési ütemét, ami természetesen a csomagszámok emelkedésében is megmutatkozik. A gyors fejlődésnek köszönhetően a logisztikai folyamatok lekövetése is egyre nagyobb kihívást jelent, miközben az ünnepi szezon még csak most fog elindulni. Tovább súlyosbítja a helyzetet a futárcégeket is elérő, fokozott munkaerőhiány - derül ki a GKI Digital iparági jelentéséből.
17 millió csomag
Az online kiskereskedelem dinamikus fejlődésének köszönhetően az elmúlt években megugrott a logisztikai szolgáltatók által kézbesített csomagok száma. A GKI Digital friss elemzése szerint a futárcégek tavaly több mint 17 millió rendelés kézbesítésében működtek közre és ez a szám idén is várhatóan 18-20 százalékkal fog emelkedni.
Bár hazánkban is egyre népszerűbbek a logisztikai cégek által üzemeltetett átadópontok, a csomagok jelentős része - mintegy 12 millió - 2016-ban is egyenesen a címzetthez került kiszállításra.
Nyakunkon az ünnepi szezon
A futárcégek számára hagyományosan az ünnepi szezon számít a legfontosabb és egyben legnehezebb időszaknak. Az éves csomagszámaik 30-40 százalékát a karácsonyt megelőző 2-3 hónapban kézbesítik. Ezt az időszakot az elmúlt 3 évben tovább szűkítette - gyakorlatilag mindössze 3-4 hétre - az e-kereskedők által hazánkban is elterjesztett Black Friday (Fekete Péntek).
Az ünnepi szezont indító, november végi péntek reklámozása tavaly már olyan méreteket öltött, hogy vásárlók tömegei tartották vissza októberi, novemberi költéseiket az elcsíphető akciós ajánlatok reményében. Az így koncentrálódó keresletet nem is tudták se a kereskedők, se a logisztikai cégek megfelelő tempóban lekövetni, így szinte mindenhol csúszások, torlódások voltak a kézbesítésben.
Egyre kevesebb a szakember
Miközben a Black Friday iránti érdeklődés idén is óriásinak ígérkezik, ezúttal más problémával is szembe kell néznie a szektornak: az egész országban tapasztalható munkaerőhiány ugyanis a GKI szerint már többek közt az online kiskereskedelmet kiszolgáló logisztikában is megmutatkozik: raktári munkást és futárt is nehéz találni.
Ráadásul az elmúlt hónapokban a munkaerő minősége is sokat romlott. A jelentkezők kevésbé képzettek és gyakorlottak, betanításuk ezért időigényes és költséges, ezt követően pedig nehéz őket megtartani, amit tovább tetéz a minimálbérek tavaszi emelése.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 899 074 forintot 20 éves futamidőre már 6,42 százalékos THM-el, havi 145 468 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,93% a THM, míg a MagNet Banknál 6,87%; az Erste Banknál 6,89%, a Raiffeisen Banknál 7,00%, a K&H Banknál pedig 7,28%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A jó futárt külföldön is megbecsülik
A versenyképes szakemberek hiányának egyik jellemző oka ebben a szektorban is a kivándorlás. Egyre több futár dönt úgy, hogy feladva itthoni állását, inkább a környező - a hazainál sokkal jobb feltételeket nyújtó - országokba megy dolgozni. A helyzet komolyságát jelzi, hogy már nem csak a sofőrök, de az őket közvetlenül foglalkoztató, a helyi csomagkezelésért felelős logisztikai alvállalkozók is sok esetben inkább külföldön, jellemzően Ausztriában keresnek jobb lehetőségeket.
A munkaerő megtartását nehezíti, hogy a hazai tulajdonban lévő futárcégek többségének korlátozottak a béremelési lehetőségei. Az elmúlt években ugyanis az erős verseny miatt csökkentek, vagy legalábbis "befagytak" az internetes vásárlás kézbesítési díjai, miközben 2017-ben már elvártak az olyan extra szolgáltatások, mint például az időablakos szállítás, az 1 napos garantált kézbesítés, vagy épp a kártyás fizetési lehetőség. A megszokott, jól bejáratott díjaknál a kereskedők és a vevők nagy átlaga nem hajlandó, vagy nem tud többet fizetni, miközben a másik oldalon ezek a fejlesztések komoly beruházásokat igényelnek.
Több mindenhez kell érteni
A logisztikai szektorban - mint minden más ágazatban - a jelentkezőknek egyre szerteágazóbb tudásra, kompetenciákra van szüksége. A futároknak a vezetési tudás és a helyismeret mellett napi szinten kell akár nagyobb mennyiségű készpénzt is kezelniük (a hazai tranzakciók 77 százalékaa ugyanis utánvétes). A csomagadminisztrációkhoz és a kártyás tranzakciókhoz pedig miniszámítógépekkel kell gyorsan és hatékonyan bánniuk.
Emellett a futár a vásárlók szemében sokszor a választott kereskedés arca is egyben - még akkor is, ha jogilag a vevő a vásárlás során a kereskedéssel áll szerződéses viszonyban. A futárokat kiszolgáló raktáros és szortírozói feladatkörök kapcsán - bár fontos lenne - egyre kevesebb esetben van a jelentkezőknek targoncakezelői vizsgája és még kevesebben rendelkeznek felhasználói szintű számítógépes ismeretekkel. Ezek hiánya megnehezíti, de legalábbis lassítja és drágítja a munkaerő betanulási idejét, ezért a cégek számára még fájóbb a nagy fluktuáció és elvándorlás.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Vállalkozói álmok: egyre több magyar fiatal vált alkalmazotti létből saját üzletre
OTP Junior Piacralépők: tíz fiatal vállalkozó versenyez 10 millió forintos fejlesztési támogatásért.
-
Brutális hiba, ha egy munkáltató csak a fizetéssel akarja megtartani a dolgozóit: ez ma már kevés
Berta Pétert, a WHC Csoport ügyvezetőjét kérdeztük.
-
Közel 170 háztartási és higiéniai termék lesz olcsóbb ezekben az üzletekben
A PENNY Magyarország által bevezetett árcsökkentés a diszkontlánc vegyi áru választékának csaknem felét érinti.
-
A kozmetikai márkák sikere már nem csak a boltok polcain dől el (+Videó)
A Rossmann Beauty Expo-ra idén több mint 5500-an látogattak el.


