12 °C Budapest

Ők kaszálnak igazán nagyot a 4-es metrón

2014. március 28. 05:37

Az évtizedek óta tartó kálvária után ma megnyitja kapuit Budapest legújabb metróvonala. A 4-es metró indulása várhatóan nemcsak a fővárosban élők mindennapos közlekedését könnyíti majd meg, hanem jókora lökést is adhat az eddig kevésbé látványosan fejlődő városrészeknek. Az új nyomvonal kiskereskedelmi trendekre gyakorolt hatásait vizsgáltuk.

A 4-es metró története lassan 40 évre nyúlik vissza. Mint ismert, 1972-ben jelölték ki a Dél-Buda-Rákospalota nyomvonalat Budapest új metróalagútjának, összesen 16 állomással. Az első kézzelfogható ígéret azonban csak 1990-ben hangzott el. Demszky Gábor akkor azt mondta, 1996-ig megépülhet a 4-es metró. Ez azonban nem jött össze: a beruházási célokmányt is csak 1997-ben sikerült elfogadnia a Fővárosi Közgyűlésnek. Ráadásul ezután újabb leállás következett; a Medgyessy-kormány és a főváros végül 2003 májusában állapodott meg hivatalosan a beruházás feltételeiről. Majd ismét eltelt újabb néhány év: a 4-es metró alapkövét ugyanis 2006 márciusában tették le; a fúrópajzs pedig csak 2007 áprilisában kezdte meg a munkát az Etele téren. A kisebb-nagyobb csú­szá­sok természetesen ezután sem maradtak el, sőt! De ez már történelem, igen drága történelem: Tarlós István főpolgármester a tavalyi év közepén úgy fogalmazott, a második, Bosnyák téri szakasz nélkül is 425 milliárd forintra nőtt már a 4-es metró költsége.

Mindezek fényében tehát mindenképp üdítő, hogy a több évtizedre nyúló hercehurca után a mai napon megkezdődnek az utasforgalmi tesztek. A Kelenföldi és a Keleti pályaudvart összekötő 7,3 km hosszú első szakaszon 10 állomás fogadja a budapesti tömegközlekedőket. A tervek szerint itt azonban nem ér véget a fejlesztés: a második ütemben pedig várhatóan további négy, majd a harmadik ütemben újabb 2 állomással gyarapodhat majd a budapesti metróhálózat. Arról azonban egyelőre csak találgatni tudunk, mikor kezdik meg a 2. ütem négy állomására, illetve a harmadik ütem további két állomására befutó alagút fejlesztését.

A mai napon debütáló 10 állomás közül talán a legfontosabb - mind infrastrukturális, mind ingatlanpiaci szempontból - a nyomvonal két végpontja, illetve a metrókapcsolattal rendelkező Kálvin téri állomás lehet. A Kelenföld vasútállomás megálló a vonal budai végpontja, az agglomerációból érkezők legfontosabb átszállóhelye, így itt jelentős kiskereskedelmi központ is kialakulhat a fejlesztés kapcsán. Szintén lehetőség nyílhat majd a funkcionális megújulásra a 4-es metróvonal másik végállomásán, a metrókapcsolattal is rendelkező Keleti pályaudvaron, ahol az új nyomvonal építését szintén nagy volumenű felszínrendezési munkák is kísérték. Mivel a 4-es metró két ponton is kapcsolódik a meglévő metróhálózathoz, a javuló kapcsolatrendszer még értékesebbé tehet egyes területeket. Az érintett, központi fekvése miatt potenciálisan igen értékes, de ma inkább lebecsült VIII., IX. és fejlesztett kö­zúti tömegközlekedési kapcsolattal erősítve a X. kerület érintett területeinek bekapcsolása adott esetben többet segíthet a város egészén, mint azt valaha gondoltuk volna. És ugyanez a helyzet a dél-budai régió esetében is, ahonnan a fejlesztés nyomán kényelmesen elérhető távolságba kerül a belváros.

Bérletet vált a 4-es metróra a fővárosi kiskereskedelem is?

A 4-es metró indulása várhatóan tehát nem csak a budapesti lakosok mindennapos közlekedését könnyíti majd meg, a nyomvonal jókora lökést adhat az eddig kevésbé látványosan fejlődő városrészeknek is. Az ingatlanpiaci mutatók javulását ugyanis szinte mindig valamilyen reorganizációs fejlesztési folyamat előzi meg. A 4-es metró esetében ráadásul még nagyobb hangsúlyt kaphat majd a kiskereskedelmi trendek változása, hiszen a fejlesztés jelentősen módosíthatja a helyi vásárlóerő összetételét is. Egészséges piaci környezetben ugyanis a kiskereskedelem előbb-utóbb mindig jól leköveti a terület demográfiai változásait. A kérdés már csak az, hogy elsősorban az infrastrukturális fejlődés, továbbá a funkcionális megújulás, illetve az esztétikusabb környezet következtében mennyire változnak majd meg a régóta bevésődött kiskereskedelmi trendek?

"Bár vélhetően minden állomás közvetlen környezetében megjelennek majd a kisebb boltok, szolgáltató intézmények, ugyanakkor a 4-es metró által érintett területek közül nem egy már ma is jól bejáratott kiskereskedelmi szempontból, így nem nagyon számítunk a kiskereskedelmi trendek jelentős változására a beruházás kapcsán" - mondja Szabó Viktória. A Cushman&Wakefield kiskereskedelmi üzletágvezetője szerint ugyanakkor néhány központi helyen fekvő állomásra, illetve azok környezetére középtávon lesz majd érdemes figyelni. Mint mondja, ilyen terület lehet például a nyomvonal dél-budai végállomása, ahova a Futureal hatalmas szolgáltató és kereskedelmi központot álmodott meg.

Tatár Tibor, a Futureal Development Zrt. vezérigazgatója a fejlesztéssel kapcsolatban a Portfolio.hu megkeresésére korábban úgy fogalmazott: az Etele City Center indítását reálisan idén tavasszal döntjük el, mivel 2013 második felében a kiskereskedelmi fogyasztás végre elkezdett bővülni. A projekt indításához meg kell várnunk, hogy a bérlők is optimisták legyenek. Azt remélem, hogy ez a tendencia folytatódik 2014-ben is, és ha a kiskereskedők azt látják, hogy megfordult a trend Magyarországon is, akkor el lehet kezdeni a projektet."

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Szabó Viktória szerint ugyanakkor néhány kivételtől eltekintve - ilyen az Etele téri fejlesztés; illetve korábban terítéken volt az Echo Investment multifunkcionális fejlesztése a Bosnyák téren - gigafejlesztésekre a jelenlegi piaci környezetben nem nagyon kell számítani a közeljövőben. "Bár néhány kisebb fejlesztés zöld utat kaphat középtávon is; a nagyobb beruházások létjogosultsága - összhangban a 4-es metró további ütemeivel és a piaci környezet változásával - a jövő zenéje lesz.

A 4-es metró közelgő átadása bár szükséges, ugyanakkor korántsem elégséges feltétele annak, hogy új bevásárlóközpontok épüljenek Budapesten - véli Berendi András. A Roland Divatház Zrt. vezérigazgatója szerint ehhez - azon túl, hogy jelenleg még törvényi mentességet is kell, hogy élvezzen egy beruházó (a jelenlegi állás szerint a plázastopot 2012. január elsejétől 2014. december 31-ig tartják fenn, a tilalom eltörlésére az Országgyűlésnek van hatásköre) - elsődlegesen a kiskereskedelmi forgalom jelentős bővülésére van szükség. Mint mondja, ennek első előjele az lesz, hogy kifutnak a manapság sok központban elszaporodott ún. pop-up store-ok, s helyükre új, fizetőképes bérlők jönnek. "Véleményem szerint csak ezután lehet új fejlesztésekről beszélni. A jelenlegi piaci állapotokat figyelembe véve viszont mindenképp bátor dolognak tartom új, nagyszabású fejlesztésben gondolkodni. A végállomások mint új kiskereskedelmi helyszínek ebből a szempontból némileg kivételt képeznek. A 4-es metró végállomásait illetően azonban mindenképp szükség lesz majd előzetes piackutatásra is, hiszen a vásárlóerő összetétele jelentősen behatárolja a friss beruházásokat" - összegzi Berendi András.

Szabó Viktória véleménye szerint kiskereskedelmi szempontból ugyanakkor sokkal érdekesebb kérdés, hogy mi lesz az utóbbi évtizedekben épült bevásárlóközpontok sorsa. A dél-budai régió közvetlen bekapcsolása a már bejáratott, jól működő üzletközpontok felé ugyanis a periférián lévő központok helyzetét nehezítheti majd meg hosszabb távon.

 

NEKED AJÁNLJUK
Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Újraindul a STRT Holding inkubációs programja, a Launchpad

Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 16. kedd
Csongor
16. hét
Április 16.
A hang világnapja
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum Retail Day 2024
Magyarország legfontosabb kiskereskedelmi rendezvénye - Inspiráló előadók, izgalmas előadások, gyakorlati tudás.
Most nem