Műszaki hiba miatt több olyan vonat sem közlekedett ma, amire elvileg már nem osztottak jegyvizsgálót.
Június elsejétől több érdekes változás is életbe lépett a magyar vasúti személyszállításban. Eddig például az utasok a pénztárakban azonnal visszakapták az InterCity pótjegy árát, ha késett a vonat. Júniustól azonban az ilyen igényt az ügyfélszolgálatnak kell címezni, és elbírálás után, 30 napon belül fizethet a MÁV-Start. Ráadásul az eddigi 15 helyett 30 perc késés után jár a kártérítés.
Az új üzletszabályzat vonatkozó rendelkezései alapján az utasok számára kedvezőbb átalány-kártérítési rendszer lép életbe: a feláras vonatok késésekor nemcsak a pót- és helyjegy árának, hanem a teljes (pót- és helyjegy árával növelt) menetjegy árának - 30 és 119 perc közötti késés esetén - a késett vonatra eső részének 25 %-a, - a 120 percet elérő vagy azt meghaladó késés esetén pedig az 50 %-a jár vissza az érintett utasok számára a benyújtott igények alapján. A MÁV-START szerint régóta várt, utasbarát módosításként lép életbe ezen visszatérítési rendszer kiterjesztése a bérlettel vagy bérlet jellegű más jeggyel, igazolvánnyal történő utazásokra is. Ennek alapja az ugyanazon viszonylatra érvényes teljes árú - tanuló bérletnél 90%-os mérséklésű - egy útra szóló menetjegy ára.
Miért kedvezőbb, ha nem 15, hanem 30 perc késés után fizetnek?
A MÁV-START Zrt. a Pénzcentrumot úgy tájékoztatta: az utasjogi rendelet életbelépését megelőzően az utasok a 15 percet meghaladó késés esetén csak a pót- és/vagy helyjegy árának visszatérítésére voltak jogosultak, a menetjegy árának 25 illetve 50 %-ára nem. Az utasjogi rendelet életbelépésével a feláras vonatok 30 percet meghaladó késésekor nemcsak a pót- és/vagy helyjegy árának, hanem a teljes (pót- és helyjegy árával növelt) menetjegy árának - 30 és 119 perc közötti késés esetén - a késett vonatra eső részének 25 %-a, - a 120 percet elérő vagy azt meghaladó késés esetén pedig az 50 %-a jár vissza az érintett utasok számára a benyújtott igények alapján. Ez az összeg a megtett kilométer alapján akár több ezer forintos visszatérítést is jelenthet, míg az eddig visszatérített összeg maximum 390 Ft (pótjegy) vagy 520 Forint (pót és helyjegy) volt.
A visszatérítési rendszer június 1-jéig a 15 percet meghaladó késések esetében lépett életbe, így erről készült nyilvántartás, amely szerint a tavalyi év során az összes leközlekedett InterCity vonatok 11,4 %-a késett 15 percen túl.
A nemzetközi forgalomban utazók kártérítésre a vonat legalább 60 perces késése esetén jogosultak, esetükben a kártérítési rendszer a belföldihez hasonló. Az utas az átalány-kártérítési igényét bármely pénztárnál benyújthatja, és az ügyfélszolgálat gondoskodik a jogos igények 30 napon belüli kielégítéséről.
További változás, hogy a hivatkozott jogszabályokkal összhangban a belföldi forgalomban közlekedő, feláras vonatoknál megszűnik a 15 perc késés utáni - eddig a pénztárakban igényelt és kifizetett - visszatérítés. Azaz ezentúl nem lehet odamenni a pénztárhoz, hogy megkapjuk a késés miatti kártérítést, hanem külön kell azt igényelnünk.
Akkor hogyan kapja vissza pénzét az utas?
Vonatkésés esetén az érkezési állomás ügyeletes alkalmazottja vagy a késett vonat jegyvizsgálója igazolja a késés tényét és időtartamát. Ha az utas menetjegyét a késett vonaton kezelték, akkor még erre sincs szükség. Az átalány-kártérítésre (visszatérítésre) vonatkozó igényt az utas a vasúttársaság bármely szervezeti egységénél bejelentheti; a vasúttársaság szervezeti egységei az igényt az annak elbírálására jogosult illetékes szervezeti egységhez továbbítják.
Az utasnak az adatait és elérhetőségeit tartalmazó igényéhez csatolnia kell eredeti menetjegyét, pót- és helyjegyét, helyjegyét vagy pótjegyét. Az utas részére a vasúti társaság az igény benyújtásáról és a menetjegy, pót- és helyjegy, helyjegy vagy pótjegy átvételéről igazolást ad ki, mely igazolást az utas az eredeti jegyek benyújtása helyett csatolhat a későbbi esetleges kártérítési igényéhez.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
A késés miatti kártérítés az ügyfélszolgálat elbírálását követően postai úton, banki átutalással vagy az igény beadásakor az űrlapon kiválasztott állomáson, készpénzben kapható vissza. Az összeg átvehető utazási utalvány formájában is.
A MÁV-Start Zrt. lapunknak ezt azzal indokolta, hogy a pénztárosok alapvető feladata a menetjegyekkel történő kiszolgálás, és a késések miatti visszatérítésekből adódó igénybevételük - a tapasztalatok szerint - hosszabb sorbanállást eredményezett, ami konfliktushoz vezetett a jegyet váltani szándékozó és a vonatukra siető utasok körében. A visszatérítésekre vonatkozó igényeket az utasok a vasúttársaság bármely szervezeti egységénél bejelenthetik, csak az elbírálás történik az ügyfélszolgálatokon.
Változás a retúr jegyeknél
2010. június 1-jétől a 100 km feletti távolságra váltott menettérti menetjegyek érvénytartama az érvényesség első napját követő egy hónapról a 14. nap 24 órájára változik. A korábban megvásárolt menetjegyek érvénytartamát ez nem érinti. Az új üzletszabályzat meghatározza a csatlakozás és a csatlakozásmulasztás fogalmát. Eszerint két vonat akkor tekinthető csatlakozónak, ha a menetrendben feltüntetett érkezési, illetve indulási időpontjaik alapján az átszállás közöttük lehetséges, Budapesti fejpályaudvaron pedig csak akkor, ha a menetrend szerinti érkezési, illetve indulási időpontjaik között legalább 30 perc van.
Tovább bővülnek az új üzletszabályzatban a fogyatékkal élők jogosultságai: belföldi forgalomban az első jegyvizsgálatkor a vonaton pótdíj megfizetése nélkül válthat menetjegyet a kísérő nélküli, fogyatékkal élő vagy csökkent mozgásképességű utas.
Hamarosan már nem csak a szupergazdagok kiváltsága lesz: ennyibe kerül egy jegy a fapados űrutazásra
A HALO Space tervei szerint 2026-tól kezdődően kereskedelmi repüléseket indít a világűrbe.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
-
De'Longhi Rivelia automata kávégép lenyűgözte a piacot a három International Forum Design Awards (IF) Díj elnyerésével (x)
2024. március 1-jén a De’Longhi, a világszerte elismert vezető háztartási termékeket gyártó vállalat, büszkén mutatta be legújabb innovációját, a Rivelia teljesen automata kávégépet.
- Támadás ért egy iraki katonai bázist - Izraelt gyanítják az akció mögött
- Újabb veszélyes fegyverkísérleteket hajtott végre Észak-Korea
- Sikeres küldetés után tér haza a német flotta legjobb hadihajója - videó
- Dohányosokat kérdeztek, érdekes dologok derültek ki
- Golovin Vlagyimir: több fontos területen is nagyot fejlődött a női kéziválogatott
- Az újságírókat sem kíméli az ukrajnai háború