Így szívjuk meg mindannyian a benzin drágulását

2011. március 17. 04:44

Gyomorgörcs és mély sóhajok közt elsuttogott mondat - hogy fogjuk ezt kifizetni - jellemzi a lakosság érzéseit a folyamatosan emelkedő benzinárak kapcsán. Utoljára múlt hét szerdán emelte a MOL a benzin és a gázolaj nagykereskedelmi listaárát, 5-5 forinttal és e hét pénteken további 5 forinttal emelkedik a gázolaj ára. Elemzők már kilátásba helyezték a 400, pesszimistább jóslatok szerint az 500 forintos üzemanyagárat is. Az egyre inkább egekbe szökő üzemanyagárak hatására rengeteg ember hagyja otthon autóját, azonban kérdéses, hogy az üzemanyagárakra érzékeny ágazatok, mint például a tömegközlekedés vagy a taxis cégek meddig képesek áremelés nélkül nyújtani szolgáltatásukat.

A 400 forint körüli benzinár idén tovább rontotta az autósok kedvét. A Magyar Ásványolaj Szövetség legfrissebb adatai szerint a 2011 januári üzemanyag-fogyasztás mintegy 21%-os csökkenést mutatott 2009 hasonló időszakához képest. Wilde György, a szövetség főtitkára szerint az év hátralévő részében az üzemanyag-fogyasztás visszaesésére továbbra is számítani kell, ami még inkább csökkenti majd a hazai autósok által megtett átlagos kilométerek számát.

Miközben az autósok egyre inkább döntenek úgy, hogy inkább otthon hagyják autóikat, az utazási hajlandóság aligha csökken, hiszen el kell jutni a munkahelyekre, a bevásárlást ugyanúgy el kell intézni, mint eddig és egyéb teendőinkhez is igénybe kell vennünk a különböző szolgáltatásokat. Így egyre nagyobb szerep juthat a különböző szolgáltatókra. A kérdés csak az, hogy ezen vállalkozások, még a növekvő utasszám mellett is, meddig tudják áremelés nélkül elviselni a folyamatosan csúcsokat döntő üzemanyagárakat.

 


A magas üzemanyagár szinte az összes taxist sokkolja - tudtuk meg Dani Zoltántól, a Taxi Fuvarszervező Társaságok Szövetségének elnökétől. Tapasztalatai szerint a taxisok még megélni is nehezen tudnak, nemhogy kitermelni egy új autó árát. Az elnök elmondása szerint a mintegy 11 évvel ezelőtt az önkormányzat által meghatározott maximált ár, amit 240 forint/km-ben (nappal) állapítottak meg, ami fölé a jogszabály szerint nem lehet menni, aligha tartható fenn huzamosabb ideig. Éppen ezért már dolgoznak a törvény módosításán. A szövetség elképzelései szerint a megfelelő hatósági ár valahol 320-400 forint körüli meghatározása lenne reális. Természetesen az árat nagy valószínűséggel a kereslet és kínálat függvényében kell meghatározni - fűzi hozzá Dani. A szövetség tervei szerint áprilisra várható fejlemény a törvény módosítása ügyében.

 

Üzemanyagárak március közepén (Fotó: Pénzcentrum.hu)


A magas üzemanyagárak hatására egyértelmű forgalomcsökkenés figyelhető meg a piacon, melyet a Budapest Taxi is kénytelen elszenvedni - mondja Dióslaki Gábor, a társaság cégvezetője. Nem meglepő ez, hiszen az üzemanyag az egyik legjelentősebb költségtétele a szolgáltatásnak. Természetesen ez hatékonysági kérdés is, de jellemzően 20-30 százalék költséghányadot tesz ki a teljes működésből. Dióslaki véleménye szerint már a 400 forint környéki benzinár is határeset a nyereséges működéshez.

8-10 piaci szereplő versenyzik, különböző árszegmensekben a piacon. Csak abban az esetben hajtható végre áremelés, amennyiben a legolcsóbb tarifával dolgozó szereplőknél - ez jellemzően 140-150 forint körül van - elszakad a cérna és ők az emelés mellett döntenek - mondja Dióslaki. Kérdésünkre, hogy miként lehetnek ezek az igen alacsony tarifával dolgozó vállalatok fenntarthatóak Dióslaki a következőket mondta: "Álláspontom szerint ilyen alacsony áron csak abban az esetben tudnak működni ezen vállalkozások, ha jogtalan versenyelőnyhöz jutnak, itt elsősorban adócsalás húzódhat meg a háttérben. A kérdés csak az, hogy mikor szúr szemet az adóhivatalnak a jogsértés."

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Bár méretükből adódóan a Volán autóbuszai a kutakon elérhető árnál jóval olcsóbban, nagykereskedelmi árakon tankolnak, de minden bizonnyal hatalmas érvágás számukra is a gázolaj árának folyamatos emelkedése.

A gázolaj árának állandó emelkedése egyre nehezebb kihívást jelent - mondja Lepp László, a Volán Egyesülés műszaki-fejlesztési igazgatója. Az egyre egekbe szökő üzemanyagár jelentős költségnövekedést jelent a társaság számára is, hiszen körülbelül 25-30 százalék költségtételt tesz ki a teljes működésből. Lepp szerint kicsit ugyan enyhíti a fájdalmat hogy január 1-től a Volán társaságok 6,5 forintnyi jövedéki adót is visszaigényelhetnek az üzemanyagárból, de nem oldja meg a fejük felett tornyosuló problémát.

Kérdésünkre, miszerint várható-e a társaságnál emelés a jegyek illetve bérletek árában a műszaki-fejlesztési igazgató kitérő választ adott: "Az üzemanyagárak folyamatos emelkedése nem hozza feltétlenül magával a bérletek illetve jegyek árának emelését, ugyanis ez gazdaságpolitikai kérdés." Feltételezhetően azonban az állam sem tudja garantálni az árak szinten tartását. Amennyiben a költségnövekedés már eléri azt a pontot, ahol már nem fenntartható az üzemeltetés, akkor minden bizonnyal bekövetkezhet az áremelés.

A BKV Zrt. megkeresésünkre lapzártánkig nem reagált, pedig vélhetően nagy érvágást okoz az üzemanyag folyamatos emelkedése a fővárosi közlekedési vállalatnak is, főként, hogy a társaság buszparkja nem éppen az üzemanyag-takarékosságáról híres. Az sem mellékes, hogy a társaság köztudottan állandó anyagi gondokkal küszködik. Budapest polgármestere, Tarlós István nemrég bejelentette, hogy az állam várhatóan átvállalja a BKV 77 milliárd forintos adósságát, és e mellett 19 milliárd forintos közvetlen támogatást is kifizet a társaságnak. Természetesen az üzemanyag ára hatással lehet a jegyek illetve bérletek árára is, így amennyiben beérkezik szerkesztőségünkbe a társaság közleménye azt azonnal megosztjuk olvasóinkkal.

 

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 23. kedd
Béla
17. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem