Az OTP Bank felhívta a figyelmet arra, hogy az ünnepi időszakban az adathalászok különösen aktívak.
A koronavírus járvány rengeteg hiányosságra világított rá az egészségügyi munkaerőhiánytól kezdve, az otthoni munkavégzést megnehezítő tényezőkön át, az online szolgáltatások szegényességén keresztül egészen a digitális kompetenciák elégtelenségéig. Nem csak a digitális oktatást, hanem a az online térben való boldogulást általánosságban nehezítette meg, hogy hiányoznak ezek a készségek - és nem csak az idősebb korosztályban. A magyar fiatalok digitális kompetenciát tekintve sereghajtók az EU-ban: náluk csak az olasz, török, bolgár és román fiatalok készségei hiányosabbak.
Az Eurostat friss statisztikája szerint a magyar 16-24 év közötti fiatalok igencsak le vannak maradva digitális készségeket tekintve Európa más országaihoz viszonyítva. Az Európai Unióban az ehhez a korosztályhoz tartozó fiatalok 80 százalékának van átlagosan alapvető (basic), vagy annál jobb digitális tudása, amely ahhoz szükséges, hogy elboldoguljon a 21. században. Ahhoz viszont elengedhetetlen, hogy egy világjárvány esetén sikeresen vegye a digitális tanrend kihívásait.
A legjobban teljesítő országokban ez az arány 90 százalék felett van: a horvát fiatalok 97 százaléka, az izlandi és norvég fiatalok 96 százaléka, az észtek, litvánok, hollandok, svájciak 93 százaléka, a görögök és angolok 92 és a cseh fiatalok 91 százaléka rendelkezik az alapvető digitális kompetenciákkal. Ettől kevéssel marad el Ausztria és Finnország (89-89%), valamint Portugália is (88%).
Magyarország az egyik legrosszabb azon fiatalok aránya, akiknek nincsenek meg még az alapkészségeik sem, hogy elboldoguljanak a digitális eszközökkel: mindössze a fiatalok 68 százalékának nem jelent ez problémát. Ennél csak az olaszoknál (65%), törököknél (61%), bolgároknál (58%) és románoknál (56%) rosszabb a helyzet:
Az sem mondható el, hogy ebben Magyarország a fejlődés útján van: hogyha megvizsgáljuk a korábbi évek adatait, azt látjuk, hogy 2015-ben még a magyar fiatalok 78 százaléka volt birtokában az alapvető digitális tudásnak, 2019-re ez az arány 10 százalékponttal esett vissza. A velünk szomszédos országokban Ausztriában, Szlovákiában és Szerbiában is esett a digitális készséggel rendelkezők aránya, a románoknál és horvátoknák viszont nőtt az elmúlt két év során:
A járvány alatt felértékelődött a digitális tudás
Egy friss kutatás szerint a pandémia hatására a magyar lakosság körében felértékelődött az összefogás, a tettrekészség és az egymás iránti szolidaritás szerepe: a válaszadók 77 százaléka szerint sok fellépő probléma megoldására közösen, összefogva találtak megoldást és 76 százalékuk sokat tanult ebből a nehéz időszakból. Mindebben pedig óriási szerepe volt az internetnek:
A digitális megoldások teremtette lehetőségek eddig nem látott empátiát hoztak elő az emberekből. A kutatásban részt vevők 85 százaléka szerint a fiataloknak, azaz a digitális tudás legfőbb birtokosainak, a családon belül is nagy szerepük volt abban, hogy mindenki jól boldoguljon a digitális eszközökkel és háromnegyedük szerint sok fiatal az internet segítségével hasznos dolgokat tett és segített másoknak.
A hátrányos helyzetűek digitális készségekben is hátrányban vannak
A koronavírus járvány nem ugyanúgy érintette a magyar társadalom, így a magyar fiatalok egyes rétegeit sem. A Pénzcentrum L. Ritók Nórával, a hátrányos helyzetű gyerekek és mélyszegénységben élő családok segítésével, támogatásával foglalkozó Igazgyöngy Alapítvány vezetőjével készült interjújában szóba került, hogy hiába vannak meg elviekben majdnem minden magyar családban a digitális oktatás kivitelezéséhez szükséges eszközök (jellemzően okostelefonok), ha nincs meg a tudás, amellyel ezeket oktatási, tanulási célokra lehet használni.
- mondta el a szakember. Így a hátrányos helyzetben lévők nem csak a digitális eszközöket, vagy az otthontanuláshoz szükséges teret és nyugalmat nélkülözték - a lakhatási szegénység miatt - a digitális oktatás alatt, hanem a fiataloknak az oktatásba való bekapcsolódáshoz, tanuláshoz a készségeik sem voltak meg.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
- mondta el L. Ritók Nóra korábban, és figyelembe véve a fenti adatokat - bár azok a 16 és 24 év közötti fiatalokra vonatkoznak - igaz lehet, hogy a gyerekek nagy arányban esélytelenek voltak, hogy rész vegyenek a pandémia okán bevezetett online oktatásban.
Nem csak a 20 éveseké a digitális világ
Az, hogy a fiatalok mennyire vannak lemaradva digitális kompetenciákat tekintve, láthatóan nem nő automatikusan évről évre, ahogy a Z generáció, illetve az őket követő alfák - vagy digitális gyerekeknek is nevezettek - generációja egyre idősebb lesz. Szakértők szerint nem feltétlenül igaz az a vélekedés, miszerint minél fiatalabb valaki, annál eredményesebben használja a digitális eszközöket:
- mondta el a Pénzcentrumnak korábban Váczi Dorka pedagógus, az Újpedagógia trénere, aki úgy vélekedik, ezek a kompetenciák fejleszthetők felnőtt korban is, de nagyon fontos, hogy az oktatás már alapfokon is fókuszba helyezze a digitális írástudást, ami nem állhat meg az informatikaóráknál.
A Nemzeti Alaptantervnek szeptembertől része lesz egy digitális kultúra elnevezésű tantárgy is, melynek célja "olyan naprakész ismeretek és készségek átadása és kialakítása, amelyek a tanulót az információs társadalom sikeres és hasznos tagjává teszik. A tantárgy keretében fontos szerepet kap az algoritmizálás és kódolás, mivel elősegíti az olyan kompetenciák fejlesztését, mint a problémák digitális környezetben történő megoldása, a kreativitás, az együttműködés és a logikus gondolkodás."
A tárgyat már 3. osztálytól bevezetik és végigkíséri a tanulókat a középiskola végéig. Valódi előrelépés viszont akkor következne be, ha a digitális készségek főszerepet kapnának az oktatásban - ehhez viszont nem csak a diákokat, a pedagógusokat is szükséges lenne képezni.
A pandémia rávilágított, hogy sem a tanulók, sem a tanárok nem voltak felkészülve a digitális oktatásra - a szükséghelyzet megszülte a maga szükségmegoldásait, azonban ha hosszú távon kellene berendezkedni arra, hogy az oktatás részben vagy egészben digitálisan folyjon - ahhoz sokkal több kell, mint azok a digitális tudásmorzsák, amiket sikerült a fiatal és idősebb generációnak a járvány alatt kényszerből elsajátítani.
Tavaszi szünet 2026: mikor lesz és meddig tart a húsvéti szünet? Itt az összes iskolai szünet dátuma
Mikor lesz pontosan a tavaszi szünet, mikor lesz a húsvét 2026-ban? Mutatjuk, hogyan alakul a további iskolai szünetek rendje a 2025/2026-os tanév során.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








