12 °C Budapest

Élesítik a csodafegyvert: sorra világítják át a magyar munkavállalókat

2018. június 26. 05:25

Egyetlen iparágban, így a munkaerő-toborzás területén sincs hiány az újabb és újabb technológiákból. A HR-esek elképesztő eszköztárral rendelkeznek, amely megoldásokra álláskeresőként is fel kell készülni, legalábbis, ha meg akarunk csípni egy igazán jó pozíciót. Mutatjuk a legújabb csodafegyvereket, és azt is, mit gondolnak a munkaerő-toborzásra szakosodott hazai cégek vezetői arról, hol is tart ma az ágazat Magyarországon.

Egyetlen iparágban, így a munkaerő-toborzás területén sincs hiány az újabb és újabb technológiákból. A Deloitte felmérése szerint a vállalatok 72 százaléka tisztában van vele, mekkora potenciál rejtőzik ezekben, mégis kevesebb mint harmaduk áll készen arra, hogy be is vesse őket. Minél több az eszköz, annál fontosabb hangsúlyozni, hogy bármivel is bővíti eszköztárát a HR-osztály,

a legújabb megoldásokra munkaválllóként is fel kell felkészülni, különben labdába sem rúghatunk a munkaerőpiacon!

Konkrétan mire gondolunk? Nos, hogy néhányat említsünk: digitális asszisztensek, alternatív valóság, videó újratöltve - soha nem látott eszközarzenál van manapság a HR-esek kezében, hogy többet és jobban toborozhassanak. Mire használják ezeket pontosan? Döntően két dologra. Az egyik, hogy minél többet megtudjanak a pályázókról a kiválasztás során, sőt, akár jóval előtte is. A másik, hogy a munkájuk robot részét valóban robotokra bízzák, és több energiát fordíthassanak arra, ami igazán fontos: a tehetségek felkutatására.

Valóságos csodafegyverek

"Legyünk őszinték: az állásinterjúk egyik hátránya, hogy a pályázók készségeiről és gyengeségeiről igazából nem valós képet kapunk, csak beszélgetünk. Legalábbis ebben a valóságban. A VR- és AR-technológia azonban nem csak a hardcore gamerek és Pokemon Go-rajongók életébe hozott új korszakot, hanem a toborzásba is" - írja Pénzcentrumnak írt szakértői anyagában Kalocsai Lea. A Codecool lengyelországi és magyarországi értékesítési igazgatója kiemelte:

A virtuális vagy kiterjesztett térben sokkal több lehetőségünk van felmérni, mennyire passzol a jelentkező egy adott munkakörbe vagy vállalati kultúrába.

Mint azt a szakember példaként említette:

  • Jaguar Land Rover például a Gorillaz együttessel közösen fejlesztett egy olyan alkalmazást, amin keresztül a felhasználók kódfejtő feladványok segítségével tesztelhetik a problémamegoldó képességüket. A legjobbak aztán gyorsított eljárásban pályázhatnak a cég több ezer mérnöki és szoftverfejlesztői pozíciójára.
  • A Lloyds Banking Group népszerű frissdiplomás programjaiba évente 20.000 végzős jelentkezik, az IT iránt érdeklődőknek pedig utolsó körben egy szimulált világban kell bizonyítaniuk a rátermettségüket. A brit bankóriás szerint ezzel a módszerrel olyan helyzetekben képesek próbára tenni a jelentkezőket, amikben egy hagyományos elbeszélgetés során képtelenség lenne.

A VR- és AR-újítások a sokat (de mégsem eleget) emlegetett munkáltatóimárka-építésben is fontos szerepet játszanak. A LinkedIn felmérése szerint a virtuális megmérettetést az emberek 96 százaléka kényelmes, pozitív élményként éli meg, ami minden megkérdezett szerint javított a felvételi folyamaton.

Megint csak a robotmunka

A mesterséges intelligenciában és a gépi tanulásban rejlő lehetőségek mindenkit izgalomban tartanak, a HR-vezetőket is. Harmincöt százalékuk szerint az AI elterjedésének lesz a legnagyobb hatása a toborzásra, de a többségük abban is egyetért, hogy

a gépek nem a hatalmat veszik majd át, csak az adminisztrációs és rutinfeladatokat.

A konkrétumoknál maradva, szakértői írásában Kalocsai Lea is említ példákat: a Textilo például az álláshirdetések szövegének tökélyre csiszolásában - természetesen nem helyesírásilag - nyújt a HR-eseknek segítséget. A webes alkalmazás havonta kb. tízmillió álláshirdetést néz át, elemzi őket, majd megmondja, melyik szót mire cseréljük ki, hogy a miénk biztosan a megfelelő pályázók figyelmét ragadja meg.

A Harver hosszú távon magát az önéletrajzot is feleslegessé teheti: a platform a munkáltatóra szabott online tesztekkel és prediktív elemzéssel képes megjósolni, melyik jelentkező fog nagyobb eséllyel jól teljesíteni egy adott pozícióban vagy vállalati környezetben. A techszektorba toborzók számára a Filtered jelenthet igazi áttörést: a platform automatikusan generált programozási feladatokkal vizsgáztatja helyettünk a junior fejlesztőket.

Sőt, ha már a HR-esek tudják, kiket hívnak be személyes beszélgetésre, akkor is segítségükre lehetnek a modern megoldások. Amy és Andrew, a X.ai "időpontegyeztető botjai" már szervezik is az interjút a jelöltekkel. Mya és Olivia pedig ennél is többet tud: a virtuális asszisztensek természetesnyelv-felismeréssel képesek megválaszolni a pályázók kérdéseit, sőt, tippeket és feedbacket is adnak nekik.

Felvétel indul

Ez a technológia korántsem számít újdonságnak, sokkal inkább az, ahogy használjuk. Az utóbbi időben élő videóinterjú helyett a pályázóknak egyre gyakrabban kell a képernyőn keresztül, automatikusan feltett kérdésekre válaszolniuk. Az automatizált videóinterjú a HR-es és a pályázó számára is egy csomó előnnyel jár. Kezdve például azzal, hogy feleslegessé teszi a sokszor körülményes időpontegyeztetést: az interjúzó bárhol, bármikor elkészítheti a felvételt, az interjúztató pedig bárhol, bármikor megnézheti és értékelheti azt. Arról nem is beszélve, hogy a jelentkezők fele jobban kedveli ezt a megoldást, mint a telefonos interjút

- mondta el Kalocsai Lea, aki persze azt is nyomban hozzá tette, hogy a népes rajongótábor mellett

kritikusai is szép számmal akadnak a technológiának, akik főleg a személytelensége miatt bírálják ezt a fajta interjúztatási módszert.

A szakember mindazonáltal úgy látja, ahol viszont biztosan hatalmas segítséget jelent, azok a tömeges felvételiztetések. Példaként a brit postaszolgálatot említi; a Post Office a pörgős karácsonyi szezon előtt indított toborzási kampányában vetette be a videós előszűrést. A Sonru platformja segítségével két hét alatt több mint ötszáz jelentkezőt hallgattak meg, és összességében mintegy 80 százalékkal csökkentették a kapcsolódó költségeket.

Az ausztrál KPMG szintén a videóra esküszik, különösen a frissen végzettek felvétele során. Susan Ferrier, a vállalat cégtársa szerint "ezek a jelentkezők amúgy is rengeteg időt töltenek különböző videóplatformokon, például Skype-on vagy Snapchaten, ezért sokkal kényelmesebb számukra így interjúzni".

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Akasztják a hóhért?

Le kell szögeznünk, hogy ma még nagyon sok olyan munkakör létezik, ahol az álláskereső nem feltétlenül rendelkezik önéletrajzzal, motivációs levéllel, és ez nem is szükséges. Ilyen például az építőipar is. Itt a klasszikus állásportáloknak még bőven van mozgástere

- válaszolta a Pénzcentrumnak adott interjújában a Workania country menedzsere azon kérdésre, hogy véleménye szerint a digitalizáció, illetve a "Big Data" világában van-e még jövője az állásportáloknak.

Motesicky Tamás szerint persze el kell fogadni, hogy folyamatosak a szektort érintő változások is. Mint fogalmazott, "10 évvel ezelőtt mindenki azt mondta, hogy a videó cv majd átveszi a hagyományos önéletrajz szerepét, aztán persze nem így lett. 5 évvel ezelőtt, amikor bejött Magyarországra a LinkedIn, már mindenki azt találgatta, mikor húzzák le a rolót az állásportálok. Jelenleg a Facebook és a Google építi az állásportáljait, ők jelentik számunkra a legnagyobb kihívást."

Mindezek ellenére még mindig itt vagyunk! Ráadásul az állásportáloknak - főként a piacvezetőknek - nemhogy csökkent volna a szerepe, hanem erősödött. Persze nem dőlhetünk hátra, folyamatos innovációra van szükség. Mi is használjuk a közösségi felületeket, a big datára alapuló ajánlásokat, illetve próbálkozunk új, innovatív megoldásokat is hozni, legyen az egy virtuális állásbörze, ami újdonság a hazai piacon

- mondta Motesicky Tamás.

Ezzel a Monster Magyarország Kft. operatív vezetője is egyet ért, sőt, Tóth Tamara szerint nagyobb szükség van toborzási szolgáltatókra, mint valaha. Mint arról a Pénzcentrumnak adott inerjújában beszámolt, "a HR és a recruitment vagy toborzás-kiválasztás egyre inkább elválik egymástól. Korábban elmuzsikáltak egymás mellett, de ezek most már inkább párhuzamosan futó folyamatok, területek."

Nem gondolom, hogy egy közepes méretű cégnek, ahol felvesznek egy évben 15-25 kollegát, vagy még ennél is kevesebb új munkavállalót, feltétlenül kell, hogy legyen in house tudása és kapacitása arra, hogy ezeket az adatokat hatékonyan tudja elemezni és hogy kifizesse azokat a szakembereket és eszközöket, akik ezzel hatékonyan tudnak dolgozni

- fogalmazott. Hozzátette: "Egyre inkább el fog a toborzás menni a szolgáltatás irányába, ahol a cégek megveszik a szolgáltatást, amikor igényük van rá, és egy fix költségből egy változó költséget csinálnak úgy, hogy optimális esetben magasabb szintű szolgáltatást kapnak. Ezekre az összetettebb igényekre kell az állásportáloknak is reagálniuk, ahogyan tesszük azt folyamatosan mi is, már nem csak állásportálként, hanem komplex toborzási szolgáltatóként."

Lukács Zsolt, a vezető-kiválasztásra szakosodott Telkes Consulting Kft. ügyvezetője szerint viszont a piaci szereplők döntő többsége ma még nem ismerte fel azt, hogy már az "új világ" piaci elvárásai mentén kellene toborozni, sokaknál még mindig a régi mechanizmusok működnek. Mint azt a Pénzcentrumnak adott interjújában elárulta, "Közép-Európában ennek az elemi átalakulásnak még a híre sem nagyon terjedt el."

A digitalizáció persze már itt van, egyre többen dolgoznak a "Big Data"-val, de ezt egyelőre a kényszer szüli és a régi mechanizmusok uralják.

- osztotta meg tapasztalatait Lukács Zsolt.

Ezért Lukács véleménye szerint a következő rövid időben az ügynökségek munkájának az lesz a kulcsfeladata, hogy megtalálják a lehetséges jelöltek közül azt, aki az új típusú képességek közül inkább többel, mint kevesebbel rendelkezik. Mint mondta, ők lehetnek azok, akik nagyobb valószínűséggel tudják majd megugrani a modern elvárásokat.

Van persze olyan is, ami nem változik: a mi munkánknak mindig nagyon fontos eleme volt a kulturális illeszkedés, hogy az adott cégbe, az adott méretbe, az adott kultúrába milyen típusú ember működik igazán jól

- szögezte le Lukács Zsolt.

NEKED AJÁNLJUK
HR BLOGGER
hrdoktor  |  2024.04.18 06:25
Hazánkban körülbelül 3,5 millió ember küzd visszérbetegséggel, ami kezeletlenül lábszárfekélyhez, ak...
coachco  |  2024.04.16 16:42
Nekem a csend! A csendre való vágyakozás maga! [...] Bővebben!
perfekt  |  2024.04.10 14:41
Az utazási költségtérítési támogatásról a Kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi L...
laskainelli  |  2024.03.26 12:00
A házasság egy olyan szövetséget jelentene, amelynek mélysége biztonságot és figyelmet biztosít a fe...
vezetoi-coaching  |  2024.02.12 22:30
Gondoltam, ezt elmesélem már. Gyakorlatilag kétszer megnéztem…:-))) Életemben először... Ki tudja, a...
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 20. szombat
Tivadar
16. hét
Április 20.
Cirkuszok világnapja
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem