Sokan, akik eddig bizonytalanok voltak, így inkább visszatérhetnek a benzines vagy dízel autókhoz.
Újból aktívan toboroznak a hazai cégek a harmadik negyedévre. A következő három hónapban a munkáltatóknak újra közel harmada tervez létszámbővítést. Az ország különböző régióit vizsgálva azonban jelentős eltérések tapasztalhatók.
2023 harmadik negyedévében a hazai munkáltatók 31 százaléka tervezi bővíteni jelenlegi munkaerő-keretét, miközben csökkentést 18 százalékuk tervez. Az álláskeresők ebben az időszakban főként az IT, a logisztika és autóipar, illetve az energetika és közmű szegmensekben számíthatnak élénk munkaerőkeresletre, ugyanakkor az alapanyag- és feldolgozóipar ebben az időszakban számottevő plusz munkaerő felvételével nem számol – derül ki a Manpower Magyarország ma közzétett Munkaerőpiaci Előrejelzéséből.
A negyedéves felmérést a világ 41 országában, nagyjából 39 ezer munkáltató körében folytatták le, melynek keretében Magyarországon a munkáltatók 511 fős reprezentatív mintájában szereplőket kérdezték meg második negyedéves munkaerő-felvételi szándékaikról. A munkáltatói válaszokból származtatott, szezonálisan kiigazított Nettó Foglalkoztatási Mutató (NFM) 12 százalékos átlagos értéket ért el, ami 10 százalékponttal magasabb az előző negyedéves értékénél, ezzel pedig pontosan az egy évvel korábbi szintre kapaszkodott vissza.
A 12 százalékos létszámbővítési mutató egy olyan országos átlag, amelytől az egyes szektorokat vizsgálva jelentős eltérések tapasztalhatók. A legnagyobb felfutást az IT (NFM: +25%), a logisztika és autóipar (+18%), valamint az energia és közmű (+17%), szektorokban várják. A legkisebb mértékű bővülésben a kommunikációs szolgáltatások (+9%), az egészségügy és élettudományok (+8%), illetve az alapanyag- és feldolgozóipar (+4%) területén működő vállalatok, szervezetek bíznak.
„A várakozások szerint jócskán maga mögött hagyja az év első felében tapasztalható időszakos mélypontot a hazai munkaerőpiac, hiszen a következő három hónapban a munkáltatóknak újra közel harmada tervez létszámbővítést – mondta Fehér Tamás, a Manpower Magyarország és Horvátország ügyvezető igazgatója, majd hozzátette: "Nem meglepő, hogy (az iparágban bejelentett beruházási hullám hatására) az autóiparban ismét jelentős mértékű munkaerő-szükséglet mutatkozik. Ugyanakkor elgondolkodtató, hogy a feldolgozóipar továbbra is stagnálás közeli állapotban maradhat.”
Az ország régióit vizsgálva szintén jelentős eltérések tapasztalhatók. A legszélesebb körben Közép-Magyarországon (NFM: +22%), az Észak-Alföldön (+22%) és Budapesten (+19%) várnak létszámbővülést, ugyanakkor Nyugat- (-7%) és Közép-Dunántúlon (-9%) jóval több elbocsátásra, mint munkaerő-felvételre számítanak. A Dél-Alföldön a várakozások az országos átlag közelében alakulnak, miközben Észak-Magyarországon és Dél-Dunántúlon sem számottevő növekedés, sem csökkenés nem lesz a várakozások szerint. A korábbi negyedévekben a nagyobb cégek jóval optimistább kilátásokkal rendelkeztek, a következő negyedéves időszakra vonatkozóan azonban nincsen szignifikáns eltérés cégméret szerint: valamennyi méretkategória értékei a 12%-os átlag körül alakulnak.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Az előző negyedévhez képest tovább javultak a munkaerőpiaci kilátások nemzetközi szinten is. A mutatószám igen magas, 28 százalékos szinten áll, ami 5 százalékpontos növekedést mutat. Nettó létszámleépítést a vizsgált 41 ország egyikében sem várnak. Európában a legszélesebb körben Hollandiában (NFM: 39%), az Egyesült Királyságban (+29%) és Németországban (+28%) terveznek munkaerő-bővülést. Az Európán kívüli régiókat tekintve jelenleg Ausztráliában, valamint Közép- és Észak-Amerikában a legnagyobb az optimizmus a foglalkoztatás terén.
A felmérés változó összeállítású részében ezúttal arra kérdeztek rá, hogy a cégek hoztak-e már létre olyan pozíciókat, amelyek környezetbarát termékeket vagy szolgáltatásokat állítanak elő. E zöld pozícióknak (green jobs) nevezett álláshelyeket betöltő munkatársakra egyre gyakrabban szoktak zöld galléros alkalmazottakként is hivatkozni. A válaszadó cégek 18 százaléka rendelkezik kiforrott, működő stratégiával ezen a területen, 17 százalék már tett ilyen irányú lépéseket, és további 31 százaléknál legalább tervszinten felmerült ez a lehetőség.
A legnagyobb előrelépést ezen a területen az energia és közmű szegmens tette meg, itt a cégek 31 százalékának van már kidolgozott stratégiája a zöld állások betöltését illetően. A kommunikációs szolgáltatásokat végző cégek 22 százaléka, míg az IT, a pénzügy és ingatlan területeken a válaszadók 20-20 százaléka tart ugyanebben az előrehaladott fázisban.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








