A nyári hónapokban igen gyakori a viharos időjárás, a jégeső és a villámlás. Ezek mind-mind olyan események, amelyek kisebb-nagyobb károkat okozhatnak egy család életében. Ezek közül sokan rendelkeznek lakásbiztosítással, azonban nem mindenki van tisztában azzal, hogy kihez forduljon, ha kár érte.
A nyári hónapokban igen gyakori a viharos időjárás, a jégeső és a villámlás. Ezek mind-mind olyan események, amelyek kisebb-nagyobb károkat okozhatnak egy család életében. Ezek közül sokan rendelkeznek lakásbiztosítással, azonban nem mindenki van tisztában azzal, hogy kihez forduljon, ha kár érte.
Akinek van, és akinek nincs
Nyugat-Európához, de némely közép-európai országhoz (CZ,SK) képest is hazánkban jóval kevesebben rendelkeznek lakásbiztosítással. Bár a szerződések száma töretlenül növekszik 1997 óta és már meghaladja a 2,8 millió darabot, ez azonban még mindig csak kb. 70 százaléka a lakóingatlanoknak és ez még messze van az optimálisnak tekinthető kb. 3,2 milliós állománytól.
A magyarországi lakások egyharmada semmilyen lakásbiztosítással nem rendelkezik, ugyanakkor a 2005 végén regisztrált 2,88 millió darab lakásbiztosítási szerződés 90 ezerrel haladta meg az egy évvel korábbi 2,79 milliót. A növekedésben lényeges szerepe van a hitelből történő ingatlanvásárlásnak, ebben az esetben ugyanis feltétel a lakásbiztosítás megkötése. De vélhetően az öngondoskodás és az emelkedő életszínvonal növekedése is pozitív hatással van a biztosítási állomány növekedésére.
A piacon azonban nagymértékben jel van az alulbiztosítottság, ami azt jelenti, hogy a szerződő felek, csak a fizetendő díj nagyságát tartják szem előtt és nem törődnek olyan dolgokkal, mint a megfelelő fedezet választása.
Károk számokban
Kiss Attiláné, a Generali-Providencia vagyon-gépjármű kárrendezési osztály vezetője, elmondta, hogy 2006-ban ez idáig az időjárással összefüggésben összesen 10 830 kárügyet jelentettek be az ügyfelek, a kárráfordítás meghaladja az 1,2 milliárd Ft-ot. Ebből június hónapban 3 300 felhőszakadás, vihar, jégverés és villámcsapás által okozott káresemény történt, melyek összege eléri a 430 millió Ft-ot.
Piaci körkérdésünkből kiderült, hogy a többi társaságnál i hasonló nagyságrendben kellett károkat kifizetni.
Az Allianz Hungária lakásbiztosítási kárstatisztikájából Török Miklós, a lakosságivagyon-biztosításokért felelős ügyvezetőigazgató-helyettes emelte ki a jellemző trendeket. Az adatokból kiderül, hogy a természeti csapások (vihar, villámcsapás, felhőszakadás, jégverés, árvíz stb.) egyre több kárt okoznak a hazai ügyfeleknek.
Évenként, a társasághoz bejelentett összes lakás- és lakóközösségi kárból az elemi károk darabszáma több mint 30 százalékot tesz ki és az elmúlt három év során összességében 16 százalékkal emelkedett. Tavaly már jelentős mértékben meghaladta a 30 ezret, a kifizetett károk összege pedig az 1 milliárd forintot. Az eddigi tendenciákat figyelembe véve a károk értéke csak az Allianz Hungáriánál várhatóan évente legalább 100 milliós nagyságrendben fog növekedni.
Az egyre gyakrabban előforduló és egyre intenzívebb esőzések következtében több mint három és félszeresére(!) nőtt a felhőszakadáskárok darabszáma, és 50 százaléknál nagyobb mértékben nőtt a beázások által okozott kár.
Darabszámát tekintve az évről-évre leginkább szaporodó felhőszakadás károk után a második leggyakoribb kár a "vihar", valamint emelkedő tendenciát mutatnak a villámkárok és a villám másodlagos hatása (indukció) miatt bekövetkező káresemények is.
Az elmúlt évek változásait tekintve a legnagyobb számszerű növekedés az árvízkárokban tapasztalható, ahol az elmúlt három évben mintegy ötszörösére nőt a bejelentések száma.
Az elemi károk darabszámának emelkedése mellett a kárkifizetés is egyre inkább növekvő tendenciát mutat. Ezt tükrözi, hogy a 16 százalékos darabszám növekedés mellett a 2003-2005. évi időszakban összességében közel 34 százalékkal(!) emelkedett az elemi károkra fordított kártérítés mértéke.
A viharkárok jellemzően a nyári időszakban (május-augusztus) következnek be. Az év eleji időszakban a darabszám kis mértékben egyenletes ütemben emelkedik, majd május-júniustól e tendencia megszakad és robbanásszerűen megnő a káresemények száma. Szeptembertől kezdődően ismét (a tavaszi ütemhez hasonlóan) csökken a darabszám, egészen az év végéig. Az említett tendenciát évente más-más helyen töri meg egy vagy több váratlan, gyors lefolyású, de szokatlanul heves természeti csapás, melynek következtében tömegesen érkeznek kárbejelentések társaságunkhoz.
Kárbejelentés
A biztosítók, a különösen veszélyes nyári időszakban fokozottan, felkészülnek az ügyfelek "rohamára".
A kárbejelentés történhet, telefonon, Interneten, ügyfélszolgálatokon keresztül. Azonban minden esetben jó, ha velünk van a szerződésszámunk. A kisebb károk esetében a kárügyintéző is kiutalhatja kárösszeget, illetve egy egyszerű üvegkár esetében (10 ezer forint alatti) elég, ha a számát nyújtjuk be a biztosítóhoz. Nagyobb értékű eseményeknél azonban egy kárszakértő is megtekinti helyszínt, ez a bejelentést követően néhány napon belül megtörténik. Villámkárok esetében a megrongálódott műszaki cikkről szakvéleményt kell kérni egy szervizben, valamint a vélemény áráról is jó, ha kérünk számlát a saját nevünkre (ezt is megtéríti a biztosító).
Ugyanakkor tény, hogy amikor tömegesen érkeznek a kárbejelentések, a kárfelméréseket nem "érkezési sorrendben" végzik a szakértők: ilyenkor a szemle szempontjából előnyben részesítik azokat az eseteket (például a beszakadt tetőket), amelyekben a gyors helyreállítás nélkül az újabb várható viharok nyomán további súlyos károk érnék a tulajdonosokat.
Az egyszerű, kisebb összegű károk lezárása néhány napot vesz igénybe, míg a nagyobb, időigényesebb károk rendezési ideje átlagosan 15 nap körüli a piacon.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.
-
De'Longhi Rivelia automata kávégép lenyűgözte a piacot a három International Forum Design Awards (IF) Díj elnyerésével (x)
2024. március 1-jén a De’Longhi, a világszerte elismert vezető háztartási termékeket gyártó vállalat, büszkén mutatta be legújabb innovációját, a Rivelia teljesen automata kávégépet.
- Major Veronika az olimpiai kvótaszerzés után: "Nehéz megszólalni"
- Ez történik, ha a mesterséges intelligenciára bízzák egy romantikus film elkészítését
- Ukrán műholdas tévéket állított le egy orosz támadás, az egyiknél az adást is lecserélték
- Exit poll: a HDZ nyert Horvátországban, de nem tud önállóan kormányt alakítani
- Új német kezdeményezés Ukrajna légvédelmének támogatására
- Búcsúzni kényszerült az épp csak visszatérő Nadal