Próbák és ünnepi készülődés – a Jászai Mari-díjas színész-rendezőnek most Szombathely lett a második otthona. A sűrű menetrend közepette még a karácsonyfa-beszerzést is itt intézte.
Miért döntött pár évvel ezelőtt egy többszörös világkupa-, és olimpiai aranyérmes séf úgy, hogy kiszáll a vendéglátóipar sokszor idegtépő mókuskerekéből, és egy mesés fekvésű nógrádi kis faluban kézműves sajtokat gyárt? Urbán Tibort, a Tolbán Sajtmanufaktúra tulajdonosát arra kértük, ossza meg történetét a HellóVidék olvasóival.
Erdőkürt egy néhány száz lelkes kis falu Nógrád és Pest megye határán, a Cserhátalja dombos vidékének egyik völgyében megbúvó csendes, jó levegőjű település. Ide költözött néhány éve, és itt alapított családot a nemzetközi konyhaművészeti versenyek talán legsikeresebb magyar mesterszakácsa. Urbán Tibor a nemzetközi szakácsolimpián 3 arany, 2 ezüst 2 bronz, a Luxemburgi Világkupán 6 arany 3 ezüst 2 bronz, a Baseli Világkupán 2 aranyérmet szerzett Hazai versenyeken nagyjából 20 aranyérmet gyűjtött be, és verseny-felkészítőként is közel tíz aranyérmet szerzett.
Emellett a magyar Bocuse d\'Or Akadémia zsűritagjaként illetve coach-jaként is találkozhatunk a nevével. Mielőtt váltott volna, az egyik legnagyobb hazai közétkeztetési cég kínálattervezési séfje volt. Ezt a vezetői széket cserélte 2016-ban a kézműves sajtkészítők „nyugalmasabb” vidéki életére. A szakács szakmában ritkán hallani 40 feletti sztárséfekről, ez egy meglehetősen stresszes foglalkozás, ahol 40 éves korára fizikailag és mentálisan is elfárad, aki szívvel-lélekkel csinálja.
A top séfek többsége napi 10-14 órát dolgozik, főnökként pedig lényegében a hét hét napját az étteremben tölti. Idővel elfogy az ember energiája, és érdemes átadni a helyet a fiatalabb, új ismeretekkel felvértezett generációnak
– vázolja a váltás okait a negyvenes évei derekán járó mesterszakács.

Miután tudta, hogy hamarosan szeretne kiszállni, tervet készített a jövőre. Még aktív szakácsként és vezetőként a világhírű sztárséf Kalla Kálmán vendégházában, és Kalla Roland sajtkészítőnél tett látogatása inspirációjára kezdett el sajtkészítéssel foglalkozni, és a fóti otthonuk konyhájában és fürdőszobájában próbálgatta a sajtkészítés csínját-bínját.
Hat évvel ezelőtt Erdőkürtön házat vásároltak, és ezzel egy határozott lépést tettek az eltervezett jövő felé. Egy nagy kerttel rendelkező ingatlant sikerült megszerezniük a párjával, a mezőgazdasági mérnök Tolner Katával. A kertet sokféle állattal népesítették be, és belevágtak egy kézműves sajtüzem kialakításába is. A sajtmanufaktúra neve kettejük vezetékneveiből született. A műhelyre sok-sok millió forintot költöttek, a beruházás egy töredékét pályázat segítségével valósították meg. Tavaly egy modern pasztőröző gépet is beszereztek, ami hozzájárul, hogy magasabb minőségű termékeket gyárthassanak.
Fótról költöztek Erdőkürtre. Új lakóhelyük kiválasztásánál szempont volt, a csendes nyugodt falusi környezet, a kedves közvetlen emberek, és megfogta őket a gyönyörű környezet. Urbán Tibort rövid idő alatt befogadták a helyiek, jól jelzi ezt, hogy 2019-ben képviselői mandátumot is szerzett az erdőkürti önkormányzatban.
Míg Tibor elsősorban a sajtkészítéssel foglalkozik, párja, Kata a családi gazdaság lelke. A hatéves Hanna és a kétéves Sára nevelése mellett ő gondozza az állatokat, ami nem könnyű feladat, hiszen lovak, kecskék, bárányok, nyulak és tyúkok élnek a család udvarán, ezek mellet ő intézi a vállalkozással kapcsolatos papírmunkát is.
A tejtermékek gyártásához szükséges tejet saját maguk állítják elő, jelenleg 17 magyartarka tehenet fejnek hozzáértő kollégájuk segítségével, de a teljes szarvasmarha állományuk ennél jóval több egyedet számlál. A marhákat Bujákon tartják, onnan hetente háromszor szállítják a tejet a műhelybe.
A családi sajtműhely mottója: „Hagyomány és fejlődés”.
JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Ez arra utal, hogy professzionálisan, de hagyományos eljárással készítik a tejtermékeiket, amelyeket folyamatos fejlesztés mellet időszakosan meg is újítanak. Hetente kb. 2600 liter tejet dolgoznak fel. A kis családi manufaktúra a félkemény sajtok, a fehérpenészes, a grill és gomolyasajtok, füstölt parenyica, scamorza és mozarella mellett vajat, túrót, krémsajtot, ivó és krémjoghurtokat valamint kefírt is készítenek.
Termékeik nagyon kapósak, azokat a környékbeli piacokon és egyes kosárközösségek keretein belül értékesítik Aszódon, Dunakeszin, Fóton, Gödön , Őrbottyánban és Gödöllőn, és szinte az utolsó pohár joghurtig elfogy az áru hétről-hétre. Hamarosan beindítják országos kiszállítási szolgáltatásukat is, ehhez épp a legmegfelelőbb dobozokat tesztelik.
A Tolbán márka magas színvonalát nemcsak a vevőkör, hanem a különböző hazai versenyek zsűrijei is visszaigazolják. A legutóbbi, 2020 szeptemberében megtartott Magyar Sajtmustrán például aranyéremmel díjazták a házi vajukat, póréhamus-fehérpenészes lágysajtjuk és a natúr joghurtjuk pedig ezüstérmet szerzett.

A műhelyben, az értékesítéshez és fuvarozáshoz is kizárólag helyi, erdőkürti kollégákat alkalmaznak. A tejfeldolgozó tevékenység nemcsak a dolgozói béreket termeli ki, de a család eltartásához is tisztességes jövedelmet biztosít. A folyamatos beruházáshoz ugyanakkor már nem elegendő, így nagyon át kell gondolniuk mikor milyen eszközzel fejlesztik a vállalkozásukat.
A látogatás során azt is megtudtam „Tolbánéktól”, hogy rövid távú terveik között szerepel, hogy szeretnék megduplázni a jelenlegi 80 négyzetméter alapterületű műhelyt, amennyiben erre sikerül pályázati támogatást szerezniük. A beruházás megkezdéséhez a pályázati forrás mindenképpen alapfeltétel, ehhez fürkészik a lehetőségeket.
Nem feltétlenül többet, nagyobb mennyiséget akarok termelni, inkább professzionálisabbá szeretném tenni a gyártás folyamatát, szétválasztani a technológiai folyamatokat, és jó lenne egy kicsit kényelmesebben elférni. A sajtérlelőnek nagyon fontos szerepe van abban, hogy milyen lesz a végtermék minősége, így szeretnék egy új, a mostaninál is precízebben beállított érlelőt építeni
- sorolta az újabb kihívásokat és megvalósítandó feladatokat Urbán Tibor.
Fotók: Tóth Krisztina
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








