A Fitch Ratings változatlanul BBB szinten hagyta Magyarország adósbesorolását, azonban a stabil kilátást negatívra módosította.
Ennyit a nagy autóipari álomról: övön aluli ütés lehet a magyar gazdaságnak a CATL és a BYD gyára körüli mizéria
A magyar gazdaság növekedési kilátásait jelentősen befolyásolhatja az elektromobilitási szektorban tapasztalható lassulás és a stratégiai fontosságú akkumulátor- és autógyártási beruházások körüli bizonytalanságok. A BYD és a CATL magyarországi projektjeinek csúszása és átalakulása éppen akkor következik be, amikor a gazdaság egyébként is kihívásokkal küzd.
Az elmúlt években Magyarország gazdaságpolitikája erőteljesen az elektromobilitás irányába fordult, jelentős beruházásokat vonzva az akkumulátor- és autógyártás területén. Ez a stratégia azonban kockázatokat is rejt magában, hiszen a diverzifikáció hiánya sebezhetővé teheti a gazdaságot az iparági ingadozásokkal szemben - írja a Portfolio.
Bár a hosszú távú előrejelzések továbbra is az elektromos járművek piacának bővülését vetítik előre, rövidtávon már láthatók a megtorpanás jelei. Az EU-ban tavaly 5,9 százalékkal csökkent a tisztán elektromos autók (BEV) értékesítése, miközben a teljes autópiac 0,6 százalékkal nőtt. Idén ugyan javulás tapasztalható – január és május között 26,1 százalékos növekedést regisztráltak az elektromos autók eladásában –, de a piac összességében lassabb ütemben bővül a korábban vártnál.
A kereslet lassulása mögött számos tényező áll: az elektromos járművek magas ára, a használt elektromos autók gyors értékvesztése, a töltőinfrastruktúra hiányosságai, a szabályozási bizonytalanságok, a támogatások csökkenése, valamint a kínai autókra kivetett EU-s importvámok és a kibontakozó vámháború. Emellett a hibrid modellek növekvő népszerűsége is lassítja a tisztán elektromos járművek térnyerését.
A magyarországi helyzetet tovább súlyosbítja, hogy az eddig felépült akkumulátorgyártó kapacitások teljesítménye elmaradt a várakozásoktól. Az akkumulátorgyártás gyakorlatilag összeomlott az elmúlt másfél évben, és bár az utóbbi hónapokban mutatkoztak a fellendülés jelei, most újabb nehézségek jelentkeznek.
Az elmúlt hónapokban megjelent információk és félinformációk alapján könnyen lehet, hogy a nagyberuházások többsége az elemzői konszenzushoz képest kisebb gyártói kapacitást biztosít a hazai gazdaság számára az első években, így a rövid távú munkaerőpiaci hatása is visszafogottabb lehet az előzetes előrejelzői becsléseknél
– mondta Virovácz Péter, az ING Bank vezető közgazdásza a Portfolio megkeresésére.
"A globális akku- és járműgyártás nehéz helyzetben van, amelyhez a vállalatok igyekeznek alkalmazkodni, ezért a magyar növekedési kilátások a 2026-os évre vonatkozóan is romlanak" – fogalmazott Virovácz Péter.
A Magyar Nemzeti Bank korábban úgy becsülte, hogy a BMW, a CATL, illetve a BYD gyárak termelése idén és jövőre összesen 1,5%-kal járulhatnak hozzá a GDP-növekedéshez. A jelenlegi helyzet alapján azonban ez a hatás várhatóan kisebb lesz, és a foglalkoztatottak száma is lassabban növekedhet a vártnál.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A BYD szegedi üzemének tömegtermelése a korábbi tervekkel ellentétben nem idén, hanem csak 2026-ban indulhat el. Az eredeti elképzelések szerint a gyár évi 150 000 darabos gyártókapacitással kezdte volna meg működését, amely később 300 000 darabra bővült volna. A friss információk szerint azonban jövőre csak néhány tízezer autó készülhet el, és a kapacitás 2027-ben is elmaradhat a tervezettől.
Úgy tűnik, a kínai autógyártó a hangsúlyt a magyar telephely felől Törökország felé helyezi át. Miközben a magyarországi gyártás késik, a BYD törökországi üzeme a tervezettnél korábban kezdi meg a termelést, és már jövőre több járművet fog gyártani, mint a magyar üzem.
Hasonlóan bizonytalan a CATL debreceni akkumulátorgyárának helyzete is. Sajtóinformációk szerint a vállalat leállította a beruházás második ütemének előkészítési munkálatait, és a tervezésen dolgozó építészcsapat több tagját elbocsátották. "Annak ellenére, hogy a II. fázis felfüggesztésre került, az I. fázis várható befejezése és az ügyfelek igénye nem érintett" – áll a jelentésben.
A debreceni beruházás eredetileg bejelentett 7,3 milliárd eurós (3000 milliárd forintos) értékéből az első ütemben nagyjából egyharmad valósul meg, tehát a teljes beruházás értéke várhatóan meg fogja közelíteni az 1000 milliárd forintot az idei év végéig. Az eredeti tervek szerint a három ütem együttesen 100GWh/év gyártókapacitást biztosítana, ebből az első ütemre 30-40 GWh/év közötti kapacitás jutna.
"Az a tény, hogy a tartósnak ígérkező keresleti korlátok miatt (is) a CATL felfüggesztette a debreceni üzem második ütemének beruházását, azt sugallja, hogy a lezáruláshoz közeledő ipari óriásberuházásoknak az év végi ipari dinamikát felhúzó hatása is kisebb lehet a korábban vártnál" – állapítják meg szakértők, akik szerint hamarosan szükségessé válhat a 2026-os gazdasági várakozások felülvizsgálata is.
-
Adatvezérelt energiakereskedelem és AI-transzformáció: ezek az Audax Renewables jövőévi célkitűzései
A Pénzcentrum Pap Gabriellát, az energetikai vállalat ügyvezető igazgatóját kérdezte.
-
Megindult az MBH Bank részvények igénylése (x)
A lakossági befektetőket egyszerű folyamat és árkedvezmény is várja a bank részvényigénylésében.
-
Megéri-e a KKV-nak napelembe fektetnie? (x)
Energiaválság és kiszámíthatatlan költségek
-
Szigetüzem egyszerűen: megbízható Pramac megoldások (x)
A stabil energiaellátás ma már nem luxus, hanem alapfeltétel – legyen szó otthonról, vállalkozásról vagy mezőgazdasági telepről.








