A globális szénkereslet 2025-ben rekordmagasságot ér el, de 2030-ra várhatóan csökkenni fog.
Csúszik a szegedi BYD-gyár indítása: a tervezettnél jóval kevesebb kocsit gyártanának a kínaiak Magyarországon
A kínai BYD módosította terveit: a Szegedre tervezett elektromosautó-gyár csak 2026-ban kezdi meg a sorozatgyártást, és az első években jóval alacsonyabb kapacitással működik majd – értesült a Reuters bennfentes forrásokból. Ezzel párhuzamosan a cég törökországi projektje a vártnál korábban startol, és gyorsabb felfutást produkálhat.
A BYD magyarországi, 4 milliárd eurós beruházása korábban a kontinens egyik legnagyobb kínai autóipari projektjének ígérkezett. Azonban most kiderült, hogy a szegedi üzem csak 2026-ban kapcsolhat rá a sorozatgyártásra, és az első két évben a gyártási volumen jelentősen elmarad a tervezett kapacitástól - írja a Reuters.
Bár a gyár már 2025 októberében megkezdi működését, az első évben csupán néhány tízezer jármű készül majd, szemben a korábban kommunikált évi 150 000 darabos induló célkitűzéssel. A gyár végső kapacitása 300 000 jármű évente, de ennek elérésére még éveket kell várni. A termelés felfutása 2027-től várható – de akkor sem a teljes tervezett szintre.
Miközben Magyarországon lassulnak az események, a BYD törökországi beruházása felgyorsult. Az 1 milliárd dollárból épülő manisai üzem – amely eredetileg csak 2026 végén indult volna – már 2025-ben gyártani fog, és az első évben is több autót állíthat elő, mint a szegedi telephely.
A források szerint a török gyár 2027-re bőven túlszárnyalja a 150 000 darabos éves kapacitást, 2028-ra pedig további jelentős növekedés várható.
A BYD célja az európai vámok elkerülése: jelenleg minden, az EU-ban értékesített BYD-jármű Kínából érkezik, és ezekre az alap 10%-os vám mellett dömpingellenes pótlóvámot is kivetnek – összesen 27%-os teherrel.
A magyar és török üzemek révén a BYD EU-n belüli gyártásra állhat át, amivel elkerülhetők ezek a költségek. Törökország esetében a vámunió miatt az ottani gyártásból származó járművek vámmentesen áramolhatnak be az európai piacokra – miközben a gyártási költségek is alacsonyabbak.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
A török beruházások iránt más kínai autógyártók is érdeklődnek: a Chery például 1 milliárd dollárt invesztál egy évi 200 000 jármű kapacitású helyi üzembe.
A BYD értékesítése Európában látványosan növekszik. Az S&P Global Mobility szerint a vállalat 2025-ben várhatóan 186 000 autót ad el a kontinensen, szemben az idei évre becsült 83 000-rel. A prognózisok szerint 2029-re ez a szám megközelíti a 400 000 darabot.
Cáfol a kormányzat
Kedd este adott ki egy közleményt Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója. Mint írta, az első európai autógyárát Szegeden építő BYD kitart Magyarország mellett, és nem változtatta meg a beruházás megvalósításáról és a termelés felfuttatásáról készített terveit. Tájékoztatása szerint a BYD központja kedden megerősítette, hogy továbbra is teljes gőzzel haladnak a munkálatok Szegeden.
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








