Teszten a Peugeot e-208: villamosítva is mindent ver az idei év autója?

Teszten a Peugeot e-208: villamosítva is mindent ver az idei év autója?

2020. október 3. 07:00

Már állami ingyenpénzt is kérhetsz az év autójának villanyosított változatára, amit így kb. 8,5 millió forintért is megkaphatnánk, ha lenne még a pályázati keretből - reméljük, nemsokára újra kinyílik a pénzcsap! A Peugeot e-208 járt nálunk teszten, és meg kell hagyni, elég jól megoldották az elektromos rendszer átültetését egy meglévő modellbe. Persze vannak hiányosságai is, de kinézete alapján mindenképpen dobogós a villanyosok között az új e-208. Alábbi cikkünkből megtudhatód, mennyi igaz a 340 kilométeres hatótávból, illetve az autóipari stigmákról, skatulyákról is szó esik.

A következő felháborodott sorok előzménye, hogy egy "remek" autószakértést volt szerencsém végighallgatni abban a vendéglátóipari egységben, ahová a Ferencváros BL-meccsének megtekintése okán érkeztem - nyugi, nem történt szabályszegés, 22:59-kor már zavartak is ki. Visszatérve a profi megszakértésre: talán kevés ősibb, már-már ösztönösebb autós berögződés van a magyarok fejében, mint az, hogy a francia autó pocsék (azaz, egy kocsmában csúnyábban beszéltek). Ugyanerre építkezik a kocsmai autószakértők másik rögeszméje, a 3F-szabály, tehát Fiatot, Fordot és franciát nehogy vegyünk, mert megeszi az életünket. Ezzel szemben, ha egy délután kiállunk egy tetszőleges budapesti főút mellé, valószínűleg nagyszámú PSA-termék gurul velünk szembe - hiszen már az Opel is a franciáké!

Szóval szerencsére az újabb generációk fejéből már kikopni látszik a régi mondás: az új 208-as Peugeot is szépen muzsikál, a válság meg a karantén ellenére is elfogyott több mint 200 darab belőle a Datahouse szerint - maga a gyártó 1730 új forgalomba helyezett autónál jár augusztusig bezárólag. Az év autójának is megválasztott modellből most az elektromos változatot próbáltuk ki, ami külsőre gyakorlatilag ugyanaz, mint a díjnyertes modell: a formaterv elég vad, és ha közelebbről megnézzük, tele van apró finomságokkal, amiket csak többszöri átvizslatás után fedez fel az ember!

Ilyen apró, de annál királyabb dizájnelem, hogy a hűtőrácson visszaköszön a fényezés színe, és ha az oroszlánt megnézzük, ő is kapott egy kis kékeszöld jelölést, amiből tudni, hogy elektromos Peugeot-val van dolga az embernek - ugyanezt hivatott jelezni a hasonló színű e-betű is a hátsó ablak mellett. Már az alap 208-ason is baromira bejött az első, szemfogra (na jó, kardfogra) hajazó lámpa, és az osztott hátsólámpa - ez megmaradt a villany-verzióban is. Nézd meg a képeket a galériában!

Belül is szinte ugyanaz

A külső mellett az e-208 beltere sem tér el különösebben a sima verziótól: annyival tud többet, hogy az elektromosban alaptartozék az új 3D-s digitális műszeregység, mialatt a hagyományos 208-asban ez már extra. Szintén alapból kapunk a villanyosba a nagyobb méretű, érintőképernyős középkonzolból.

Az anyagok igényesnek hatnak, jól néz ki a puha műanyag borítású műszerfal és a karbon-utánzatú betét is. A képet csak az árnyalja, hogy vélhetően rámaradt a Peugeot-ra egy nagyobb szállítmány zongoralakk, amit sürgősen be kellett építeni valahová, mert kellett a hely a raktárakban. Ugyanis szinte az egész középkonzolt beborítja ez az autóipar mételyének is nevezhető anyag, ami kb. 5 másodpercig marad tiszta egy takarítás után - ellenben bőszen gyűjti a karcokat, ujjlenyomatokat. Az ismert univerzumban több milliárd anyagtípus létezik, érthetetlen, miért ragaszkodnak ehhez az autógyártók.

"Szerencsére" pont olyan helyekre került mindenki kedvenc burkolatából, ahol sokat matat az ember: bőségesen kapott a váltó és környéke, na meg a nyomógombok környezete is, és még a kormányra is jutott belőle! A középső traktus ezen felül rendben van, korrekt méretűek a pohár- és egyéb tartók, és még egy külön mobiloknak fenttartott tárolót is kapunk - indukciós töltővel! Hibának lehet még felsorolni, hogy ugyan az állítható könyöktámasz zseniális (az alatta megbúvő pakolórekesszel együtt), de ha valaki egy kicsit előrébb akarja húzni, akkor a lap pont kitakarja a vezetési mód kiválasztására szolgáló gombot. Hupsz!

Helykínálat tekintetében is látni, hogy a Peugeot alapból számolt a villanyos 208-assal, nem csak az EU-s kibocsátási kvóta miatt adták ki elektromos meghajtással is. Ugyanis a beltér egy centivel sem lett kisebb az akksik miatt, sőt, a csomagtér is ugyanúgy 265 literes, mint a "sima verziókban", úgyhogy ügyesen eldugták az akkupakkot. Elöl meglepően tágas az utastér ahhoz képest, hogy amúgy 1,8 méter körüli szélességgel operáltak.

A hátsó traktusban két 175 centi körüli utas még emberhez méltó körülmények között utazhat velünk - három felnőttnek azért már igencsak össze kellene húznia magát. A középkonzolban két USB is van, úgyhogy azon sem kell összeveszni, ki tölti most éppen a telefonját, jut mindenkinek egy lyuk.

Milyen vele menni?

Minden viccet félretéve a Peugeot egy villanygokartot alkotott: a saját Ford Focusom után (úr isten, én is elfelejtettem a 3F-et!) kezdetben szokatlan volt, hogy a 208-as icockpit rendszerében nem a kormányon keresztül kell nézni a műszeregységet, hanem fölötte - ezért ilyen pici és levágott formájú a kormánykerék. Azaz lehet azon keresztül is nézni, de ahhoz elég lehetetlen pózban kell vezetni... Attól, hogy alacsonyan van a kormánykerék, egyből egy gokartban érezzük magunkat, ami amúgy zöld lámpánál másodpercek alatt 50-60-on van - hála a villanymotornak, ami 100 kW teljesítményű, a nyomaték pedig 300 Nm. A biztonsági extrák tekintetében az autó főz-mos-gombot varr, minden van benne, ami 2020-ban megkövetelhető egy új autóban, és megfelelően működik is.

A több mint 1400 kilós tömeg ellenére meglepően fürge, fordulékony, és a futóműre sem lehet panasz. A súlypont az akupakkok miatt alacsonyan van, ez is hozzásegít minket a direkt, sportos vezetéshez. az 50 kWh-s akksi pedig már az a mennyiség, amivel bátran elindulhat az ember akár hosszabb útra is. Az e-208 autópályán, 110-130-as tempónál 15-17 kWh-t evett százon (forintra átszámolva kevesebb, mint 600 forintért mentem egy kilométert, ha 35 forintos otthoni villanyárral számolunk), úgyhogy, a WLTP szerinti 340 kilométeres hatótáv nagyjából lehetetlen, de 260-280-at így is ki lehet belőle sajtolni. Ha arra használjuk, amire szánták, tehát a városban rohangászni, vagy az agglomerációból munkába járni, akkor megúszhatjuk heti 1-2 töltéssel.

MOST ÉRHETI MEG IGAZÁN LAKÁST, HÁZAT VENNI!

Ha tervezed, hogy ingatlant vásárolsz, akkor most jött el a Te időd! Egyrészt azért, mert a lakáspiaci mutatók szerint egyértelműen megtört az elmúlt évek brutális áremelkedése. Jelenleg leginkább stagnálnak az árak, de van, ahol már árcsökkenést is tapasztalhatunk. Mindeközben a finanszírozási költségek még rekord alacsony szinten vannak. Nem hiszed? Nos, a Pénzcentrum megújult lakáshitel-kalkulátora szerint ma 15 millió forintot, 20 éves futamidőre, már 2,74 százalékos THM-el, és havi 81 188 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 3,03% a THM; a Budapest Banknál 3,10%; az MKB Banknál 3,12%; míg az OTP Banknál 3,23%-os THM-mel kalkulálhatunk. Érdemes még megnézni a K&H Bank, az ERSTE Bank, és természetesen a többi magyar hitelintézet konstrukcióját is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Apropó töltés: az e-208 képes 100 kW-tal tölteni - jó, ehhez kell töltőoszlop -, de például egy Ionity töltőn 30 perc alatt kb. 200 kilométernyi hatótávot szipkázhatunk azautóba. A legtöbb utcai AC-oszlopról 7 kW-tal tud tölteni, így 0-ról 100 százalékra több mint 7 óra a töltési idő. Úgyhogy, aki ilyenben gondolkodik, és nem akar fizetni a gyorstöltésért, annak ajánlatosabb éjszaka tölteni otthon a kocsiját! Akkor nem érdekes, ha lassan tölt fel.

Amin lehetne mit csiszolni

Kevés kivetnivaló van az e-208-asban, de az egyik pont a legszembetűnőkk dolog, ha beül valaki. Az icockpit rendszeren lehetne még mit dolgozni: hiába elfogadható az operációs rendszer, de kispórolták a számítási kapacitást, úgyhogy néha elég lassú a rendszer. Ezen felül idő kell, mire megszokja az ember, hogy vannak billenőkapcsolók, fölöttük érintőkapcsolók, amúgy pár doilgot az érintőképernyőről lehet vezérelni, másokat a kormányról. A tempomatot meg egy harmadik bajuszkapcsolóról, ami elbújt a kormány mögé - ez külön idegesítő, egy idő után meg lehet szokni, de mégis inkább a kormányra tenném azokat a fránya gombokat.

A másik a tolatókamera rendszer, ami imitálni próbálja a 360 fokos kamerarendszereket. Gyakorlatilag az egyetlen, hátsó kamera képe alapján rakja össze, hogy hogy nézhetünk ki parkolás közben felülnézetből. Oké, az ötlet és a megvalósítás jó, de mégsem adja vissza ugyanazt, mintha 360 fokos kamerarendszerünk lenne. Ahhoz képest pedig a tolatókamera képe amúgy elég gyenge minőségű.

Az év autója állami ingyenpénzért

Az elektromos 208-as Allure felszereltségű verziója még épp befér 11 millió alá, így 2,5 millió forintos állami támogatást lehet rá igényelni - azaz lehetne, ha nem fogyott volna ki a keret másfél nap alatt, most mindenki az újranyitást várja -, így pedig kb. 8,5 millióért lehet hozzájutni az elektromos 208-ashoz.

A gép összességében egy minőségi autónak tűnik, külseje alapján vélhetően mindenki elfogadná. Ugyanakkor érdemes kisautós méretekkel számolni, egy családnak ez nem való, arra ott van a nagytestvér e-2008, ami csak 500 ezerrel kerül többe. A hatótávolság az élethelyzetek 90 százalékára elégséges lehet. A fentebb felsorolt apróságokon kívül én nagyon élveztem vele közlekedni, mondjuk mások lehet, hogy pont ezen hiányosságok miatt fordulnak ki a szalonból.

Így a végén fontosnak tartom, hogy visszakanyarodjak cikk eleji felháborodásomhoz: aki 2020-ban még mindig azt mondja, hogy a francia autó pocsék, az inkább maradjon a panel aljában üzemelő söntésben. Változnak az idők, változik a világ, a franciák jórészt maguk mögött hagyták rossz hírüket, és a 208-as sem lehetne az év autója, ha tényleg annyira borzalmas lenne.

Egyébként a Ford mellett Fiatot is egész sokat hajtottam, és elárulok valamit: azok sem rosszak. Úgyhogy ezeket a stigmákat igyekezzünk elfelejteni, ha autót veszünk.

NEKED AJÁNLJUK
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2021. május 19. szerda
Ivó, Milán
20. hét
Május 19.
Forrásvizek napja
KONFERENCIA
Tovább
HR Revolution 2021
Vörös riadó! Újabb fronton nyílhat harc a hazai munkahelyeken. Hogyan tovább?
EZT OLVASTAD MÁR?