2018. február 18. vasárnap Bernadett

Elárulta az IKEA, lesz-e filléres készház a magyar áruházakban

Az IKEA 2017-es árbevételének 5,3 százalékát a bútorlánc éttermei hozták, és bár a fluktuáció magasabb az érintett területen az átlgosnál, a bútoróriás itt sem tervezi, hogy beszáll a kiskereskedelmi szektorban (is) kialakult bérfejlesztési licitháborúba. Varga-Nagy Eszterrel, az IKEA PR-vezetőjével beszélgettünk arról, hogyan érinti az áruházláncot az ágazati szintű munkaerőhiány, miért akadozott tavaly a bútorösszeszerelést nyújtó szolgáltatás, illetve várható-e, hogy idehaza is piacra dobják a lakossági napelemeket, illetve a lapra szerelt készházakat. Interjú

Pénzcentrum: Hogyan érinti az áruházláncot az ágazati szintű munkaerőhiány? Az IKEA is beáll a bérfejlesztési licitháborúba?

Varga-Nagy Eszter: Hiszünk abban, hogy közösen elért sikereink elsősorban a munkatársainknak köszönhető, így két fő területet határoztunk meg magunknak emberi erőforrások területén: ez a munkatársak megtalálása és megtartása. Az IKEA Magyarországnál jelenleg 1081-en dolgoznak, ez a létszám magába foglalja a három áruházban dolgozókat és az úgynevezett háttérirodában dolgozó munkatársakat.

Átlagosan 7 évet töltenek a munkatársak az IKEA-nál, a fluktuáció ugyan áruházanként és munkaterületenként is változik, de elmondható, hogy a kereskedelmi szektorban tapasztalt, átlagos mértékű, 10 százalék körüli.

Vannak azonban olyan területek, ahol ennél magasabb ez a szám, így az étterem és a logisztika, ezekre a területek jelenleg is keresünk új kollégákat és nagy hangsúlyt fektetünk a megtartásra. Az előbbi azért kiemelet fontosságú, mert az áruházlánc koncepciójának szerves része az étkezés, e téren folyamatosan szeretnénk a vásárlói igényeknek leginkább megfelelni, így például Örs vezér téri áruházunk étterme is teljesen megújul, átalakul. Ez egy üzletileg is fontos terület, 2017-es évünk árbevételének 5,3%-át éttermi forgalmunk tette ki. A logisztikai terület az új online rendelési szolgáltatásunk okán nagyon fontos, hiszen biztosítanunk kell vásárlóink mielőbbi és kényelmes kiszolgálását.

Azt gondoljuk, hogy a fizetések csak rövid távon tudnak vonzóak lenni a munkavállalók számára, így a mi stratégiánk merőben más. Cégünk kiválasztási rendszere értékalapú, vagyis számunkra sokkal fontosabb, hogy a munkatársaink hosszú távon tudjanak azonosulni az IKEA koncepciójával és képesek legyenek önállóan és csapatban dolgozni, mint a végzettségük. A megtartás terén szeretnénk élen járni, így a tréningek mellett nálunk lehetőség van a fejlődésre, előrelépésre, mind a vertikális, mint a horizontális karrierépítésre, az egyes pozíciók között könnyű az átjárás. Számos példa van arra, hogy munkatársunk hogyan vált csoportvezetővé.

A juttatásokat tekintve minden munkatársunkra ugyanazok a feltételek vonatkoznak. A ONE IKEA éves bónusz, a havi tömegközlekedési bérlettámogatás, étkezési támogatás (a kantinban reggeli, tízórai, ebéd, uzsonna áll rendelkezésre, egy fogás körülbelül 500-600 forint, ingyenes kávé), az egészségügyi, jogi és személyes problémákban segítséget nyújtó HELP program, és a TACK elnevezésű nyugdíjprogramunk, mind a juttatási csomag részei. Örülünk annak, hogy az értékalapú kiválasztást követően, hosszú távon gondolkodnak az IKEA-val közös fejlődésben munkatársaink, mi magunk is ebben hiszünk. Emellett a cégcsoport egyik kiemelt területe a munkatársakkal való dialógus kialakítása és fenntartása, így igyekszünk elébe menni a felmerülő kihívásoknak, illetve folyamatosan figyelemmel kísérjük dolgozóink elégedettségét, így például a Hallasd a hangod, dolgozói visszajelzéseket bemutató anoním kutatással.

Fogyasztó visszajelzések szerint nem zökkenőmentes az áruházlánc bútorösszeszerelést nyújtó szolgáltatása, komoly csúszások vannak a teljesítésben. A Pénzcentrum értesülései szerint tavaly emiatt új alvállalkozóval kötött szerződést az IKEA. Mi a helyzet most? Van köze a problémának a munkaerőhiányhoz?

Annak érdekében, hogy szolgáltatásainkon javítsunk 2017 nyarán belső folyamatainkat átalakítottuk és új szolgáltatókat is választottunk. A közös átállás nem volt annyira gördülékeny, ahogy terveztük, sajnos nem tudtunk kielégíteni több vásárlónk igényét az összeszerelés és házhozszállítás kapcsán. Mindent megtettünk annak érdekében, hogy lehető legrövidebb idő alatt javítsuk szolgáltatásainkat, mivel a legfontosabb a vásárlóink elégedettsége.

A szolgáltatás jelenleg kifogástalanul működik.

Ez előfeltétele volt annak, hogy online rendelésünket országos házhozszállítással elérhetővé tegyük. A vásárlók visszajelzése pozitív volt, az indulás első hetében 186-an rendeltek online átlagosan 108 500 forint értékben. Ezen a területen is fontos a fejlesztés, ezért a logisztikai területre jelenleg is keresünk munkatársakat.

Elvileg előkészítési szakaszban van az ún. pop-up store-okhoz hasonló rendszer meghonosítása a cseh-magyar-szlovák régióban. Mit lehet erről tudni? Hogy áll most az elképzelés?

Az áruházlán folyamatosan fejleszteni kívánja koncepcióját annak érdekében, hogy kényelmes, a vásárlók elvárásaihoz illeszkedő vásárlási élményt biztosítson. Ez azt jelenti, hogy több módot is biztosítani szeretnénk, hogy még többek számára legyen elérhető az áruházlánc kínálata. A pop-up áruház először Prágában lesz elérhető a régióban, melynek nyitása 2018 második felében várható. A belvárosi lokációjú pop-up áruház 800 négyzetméteres lesz, amely az IKEA koncepcióját hivatott bemutatni és inspirálni a vásárlókat. Emellett étterem és kávézó is elérhető lesz az áruházban. Mivel a projekt ugyancsak korai fázisban van és a nyitást követően szeretnék begyűjteni a vásárlók visszajelzését, így leginkább egy inspirációs térként írhatjuk le még ebben a fázisban.

Magyarországon egyértelműen az online értékesítésre szeretnénk fókuszálni, illetve arra, hogy minél többen felfedezzék harmadik, soroksári  áruházunkat.

Az IKEA két, Magyarországon egyelőre nem forgalmazott termékkategóriájával is rengeteget foglalkozik a nemzetközi sajtó. Várható-e, hogy a magyar piacon is megjenik az áruházlánc lakossági napelemekkel, illetve idehaza is piacra dobják a lapra szerelt készházakat?

Az IKEA folyamatosan szeretne megújulni, így olyan új és innovatív technológiákat, anyagokat, megoldásokat tesztel, amik biztosítják a lakberendezési vállalat hosszú távú pozíciójának stabilitását. Ilyen a 3D nyomtatóval készülő bútorok, a PET-palackból készült párnák, a minimális összeszerelést igénylő LISBO asztal, a lakossági napelem, vagy épp a lapra szerelhető lakásmegoldásunk. Ezek a tervezés, majd tesztelés szakaszát követően évek múltán kerülnek be az áruházak kínálatába, ahol először az áruházlánc összegyűjti a vásárlói visszajelzéseket, majd más piacokon is bemutatja azt.

Egy egyszerű példával: körülbelül 6500 olyan termék van, amely a világ minden áruházában megtalálható, ez biztosítja a márka koncepciójának állandóságát. Összesen évente 9500 termék érhető el az bútorlánc kínálatában, így az áruház méretétől függően a fennmaradó termékekről az áruház vezetője dönt az alapján, hogy a vásárlóknak milyen termékekre van szükségük.

A lakossági napelemek piacát figyeljük, a lapra szerelt ház kapcsán a visszajelzéseket még gyűjtjük, így amint biztosra mondható, hogy ha a magyar vásárlók körében is tapasztalható kereslet a termékekre, azokat mi is bemutatjuk.

Célunk, hogy szebb hétköznapokat teremthessünk az emberek többsége számára, és olyan megoldásokat kínáljunk, amire sokaknak szüksége van. Jelenlegi piaci információink szerit erre a típusú kész-házra még nincs jelentős igény, így nem nyitottunk ennek a terméknek a bevezetése kapcsán. Természetesen folyamatosan követjük a helyi igényeket és ezek alakulását figyelembe véve fogjuk a jövőben is kialakítani termékválasztékunkat.

Még nincs hozzászólás - Legyél te az első!
Ezt olvastad már?
11
22
33
 Kedvelem az oldalt

A címlapról ajánljuk


Feliratkozom a hírlevélre!

 

NÉPSZERŰ
FRISS

Interspar

02.15-02.21
Országos

Spar

02.15-02.21
Országos

Lidl

02.15-02.21
Országos

Auchan

02.15-02.21
Országos

Aldi

02.15-02.21
Országos

Tesco

02.15-02.21
Országos

Auchan

Műszaki cikkek
02.08-02.21
Országos

Praktiker

02.08-02.21
Országos