2018. december 14. péntek Szilárda

Dübörög a karácsonyi ajándékláz: kiderült, mit vesznek leginkább a magyarok


A Cofidis legfrissebb Hitel Monitor kutatása 3 évre visszamenőleg vizsgálta meg a magyarok karácsonyi ajándékozási szokásait. Lelkesedés tekintetében szinte semmi sem változott: idén is a 18-69 éves lakosság nyolctizede fog ajándékot vagy ahhoz szükséges alapanyagokat vásárolni - derül ki az országos reprezentatív kutatás adataiból. A felmérés eredményei azt mutatják, hogy a klasszikus ajándékok valamelyest vesztettek a népszerűségükből: csökkenő tendenciát mutatnak a TOP 5 kategória termékei, egyre kevesebben szándékoznak a zokni-nyakkendő-sál tengelyről választani és igyekszünk majd sokrétűbb, izgalmasabb ajándékkal meglepni szeretteinket.  Az biztos, hogy túlnyomó többségünk mindenképpen fog vásárolni, és nem számít sem az aktuális, sem a jövőben remélt anyagi helyzetünk.

Az idei legfrissebb kutatás 3 évre visszamenőleg vizsgálja meg a magyarok karácsonyi ajándékozási szokásait. Lelkesedés tekintetében szinte semmi nem változott: idén is a 18-69 éves lakosság nyolctizede fog ajándékot vagy ahhoz szükséges alapanyagokat vásárolni (2018: 80 százalék, 2017: 78 százalék, 2016: 78 százalék).  Ugyanakkor idén a kreativitásunk újra szárnyra kap: 18 százalékunk tervez készíteni ajándékot vásárolt alapanyagból (2017: 13 százalék). A kinek, mit és hol kérdésekben az elmúlt karácsonyhoz hasonlóan gondolkodunk. Az ajándékok beszerzésének elsődleges helyszíne továbbra is a pláza (59 százalék), ezt követi a hiper- és szupermarket (51 százalék), valamint a - jellemzően magyar - webshop (48 százalék). Az anyagi forrásokat tekintve kis csökkenés tapasztalható: átlagosan 29.500 forintból fog kijönni az idei karácsonyi ajándékozás (2017: 31.900 forint) - az ajándékot vásárolók esetében 37.100 forintból (2017: 41.300 forijnt) - aminek fő forrásai az aktuális havi jövedelem (60 százalék) és a megtakarítás (47 százalék). Hitelből kevesen, tízből egy ember fedezi az ünnepi ajándékokat. A karácsonyi vásárlási trendek stabilitása azt mutatja, hogy várjuk a karácsonyt, őrizzük a hagyományokat, készülünk, vásárolunk erre az alkalomra.

Idén izgalmasabb ajándékok dobozban

A tervezett ajándékok között továbbra is a ruhák (42 százalék) és szépségápolási termékek (40 százalék) vezetnek, szintén a listán elől foglalnak helyet még a játékok (37 százalék), az élelmiszerek (32 százalék), valamint a könyvek is (30 százalék). Az elektronikai és műszaki cikkek (28 százalék) és a konyhai és háztartási gépek (23 százalék) pedig a népszerűségi lista végén foglalnak helyet. De megnézve a 3 év távlatát a számok azt mutatják, hogy a klasszikus ajándékok kora lassan leáldozóba fordul: csökkenő tendenciát mutatnak a TOP 5 kategória termékei, egyre többen vannak azok, akik ékszer (18 százalék), utalvány vagy kupon (12 százalék) mellett döntenének. A tavalyi évhez képest a számítógépes szoftvereket (12 százalék) is várhatóan többen fogják választani.

Ajándékoznál, de nincs miből? A Pénzcentrum kalkulátorával könnyedén megtalálhatod a legolcsóbb személyi kölcsönt. Íme, itt egy konkrét példa: kalkulátorunkban 400 ezer forintos hitelösszeget, és 18 hónapos futamidőt adtunk meg. A törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 24 234 forintos törlesztőrészlettel a CIB Bank nyújtja, de nem sokkal marad el ettől a Budapest Bank 26 560 forintos törlesztőt ígérő ajánlata sem. Emellett érdemes még megemlíteni a Raiffeisen Bank, az ERSTE Bank, valamint a UniCredit Bank konstrukcióját is. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát.

Ha esik, ha fúj, karácsonyra mindig költünk

A kutatás megvizsgálta, hogy van-e összefüggés a karácsonyi költekezés és az anyagi helyzet megítélése között. A magyar családok többsége háztartásuk jelenlegi helyzetét jónak érzi (59 százalék), meg tudja venni az alapvető dolgokat, meg tud engedni magának egy-két extra költést, egy részük még félre is tud tenni.  A jövőbeli alakulással kapcsolatban pedig még pozitívabbak a várakozások: a többség szerint az anyagi helyzete ugyanolyan lesz, mint tavaly volt, vagy még jobb lesz (76 százalék). Emellett elmondható, hogy egyre csökken azok aránya, akik rossznak érzik az anyagi helyzetüket (2015: 56 százalék, 2016: 49 százalék, 2017: 47 százalék, 2018: 41 százalék). Az eredmények mellé állítva a karácsonyi vásárlási terveket az látszik, hogy a karácsonyra ajándékot vásárolók aránya nem változik (2018: 78 százalék, 2017: 78 százalék, 2018: 80 százalék).

Még annak ellenére sem, hogy bizakodóbbak vagyunk a jelenünket, és a jövőnket illetően. Ez azt feltételezi, - az amerikai családokkal ellentétben*2 - hogy a magyarokban él egy kép, egy előre eltervezett összeg, amit szívesen elköltenek karácsonyra, és emellett ki is tartanak. Tehát, ha esik, ha fúj, ez az összeg fix, nem befolyásol minket, hogy éppen milyen anyagi helyzetben vagyunk, vagy mit remélünk a jövőben.

Itthoni trendek: előre gondolkodva vásárolunk ajándékot

Egy korábbi Hitel Monitor kutatás igazolta, hogy a magyar emberek többsége (59 százalék) már novemberben vagy korábban elkezdi az ajándékbeszerzést, de decemberben is sokan (41 százalék) vásárolnak. A nemeket tekintve inkább a nők kezdik el korábban az ajándékok begyűjtését, és jobban igyekeznek, mint a férfiak. Emellett ott van azért a másik véglet is, akik az utolsó pillanatra, december második-harmadik hetére hagyják a meglepetések összegyűjtését (19 százalék).

Az idén november 16-23 közötti, lassan 1 hetesre nyúló Black Friday időszak erősen kötődik a karácsonyhoz: az akcióban részt vevők több, mint nyolctizede (83 százalék) karácsonyi ajándékokat is tervezett ekkor vásárolni, de többségük azért már hamarabb nekilát az ajándékok beszerzésének.  Az idei Fekete Pénteken népszerű termékek köre nagyban hasonlít az ajándékként tervezett termékekére: ezt a listát is a ruhák (44 százalék), játékok (43 százalék), szépségápolási termékek (36 százalék), könyv (33 százalék) és élelmiszer (32 százalék) kategóriák vezetik. Ugyanakkor az elektronikai cikkek - különösen az okostelefon (22 százalék) - és a háztartási berendezések kategóriái nagyobb figyelmet kaptak a Black Friday kapcsán, mint tervezett karácsonyi ajándékként.

Jól jönne 2 millió forint?

A Pénzcentrum kalkulátorával könnyedén megtalálhatod a legolcsóbb személyi kölcsönt. Íme, itt egy konkrét példa: 2 millió forintos hitelösszeget, és 60 hónapos futamidőt adtunk meg, ezen kívül bepipáltuk "250 000 Ft feletti havi nettó jövedelem", illetve a "Jövedelmem a kiválasztott bankba utalnám" opciókat. A törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legolcsóbb konstrukciót, havi 40 436 forintos törlesztővel a CIB Bank (THM 8,17%) nyújtja; de nem sokkal marad el ettől a K&H Bank (40 066 Ft/hó; THM 8,28%) ajánlata sem. Némileg lemaradva követi őket a Cetelem (44 388 Ft/hó; THM 13,07%) ajánlata, amelyhez viszont nem szükséges bankot váltanunk. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

Még nincs hozzászólás - Legyél te az első!
Ezt olvastad már?
11
22
33
 Kedvelem az oldalt

A címlapról ajánljuk

Hatalmas újítás a magyar bankokban: órákon belül utalják a pénzt, ha megszorultál
Azért csak óvatosan a csábító pénzügyi ajánlatokkal!


Feliratkozom a hírlevélre!

 

NÉPSZERŰ
FRISS

  Ajánlatunk