A kakaóbab határidős jegyzései történelmi csúcsot döntöttek a kínálati hiánytól való félelem miatt.
Rendkívül kiszámíthatatlan a tejpiac, folyamatosan emelkedik a takarmány, az energia, az állatgyógyászati eszközök, a csomagolóanyagok ára, de nőttek a munkabérek is. Mivel az emelkedés teljesen kiszámíthatatlan, nem látni azt a pillanatot, amikor az előállítási költségek stabilizálódhatnának.
A HelloVidék Harcz Zoltánt, a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács ügyvezető igazgatóját kérdezte arról, mit tapasztaltak az elmúlt időszakban, illetve mire számítanak az év végéig az ágazatban, hiszen az elmúlt 12 hónapos időszakban mind a nyers tej, mind a feldolgozott tej és tejtermékek esetében is jelentős, 40 százalék fölötti áremelkedés volt tapasztalható. A hazai tejipar által feldolgozott tej volumene és az árbevétel is növekedett az elmúlt években, a ’békeidőkben’. A bővülő hazai tejtermelés és a csökkenő nyerstej kivitelünk is a feldolgozott tejtermékek mennyiségének növekedését eredményezte.
A kovid volt az első tejipart érő ’megrázkódtatás’. Mivel a tejágazat is a járványhelyzetre azonnal és rugalmasan reagálni képes ágazatok közé tartozott, a gazdasági visszaesés kevésbé érintette, de a megváltozott piaci folyamatok természetesen a tejipar szereplőire is hatással voltak. Harcz Zoltán elmondta, hogy komoly feszültséget tapasztaltak a nyerstej és tejtermékek exportra történő, illetve a csomagolóanyagok, valamint egyéb input anyagok Magyarországra történő szállítása kapcsán, azonban végül az árumozgást sikerült biztosítani. Az iskolatej és a vendéglátás számára termelő feldolgozók piacvesztése is okozott zavarokat, azonban nagy eredmény, hogy mindig volt megfelelő mennyiségű és minőségű tej és tejtermék a boltokban, mindez úgy, hogy egy kilogramm nyerstejet sem kellett kiborítani a földekre. Másfél éve indult el egy szintén nagyon komoly problémákat okozó, önköltség növekedési folyamat.
A tejfeldolgozó üzemekben a tejtermékgyártás során az igen energiaigényes fűtés (pasztőrözés), illetve hűtés központi szerepet játszik. Mindkét esetben (gáz és elektromos áram), de például a csomagolóanyagoknál is extrém árnövekedéseket tapasztalnak a tejfeldolgozók. Szinte minden további feldolgozóipari önköltség elem (logisztika, vegyszer, munkaruha, szennyvíz-költség stb.) kiszámíthatatlanul és folyamatosan emelkedik
- tette hozzá a szakmaközi szervezet ügyvezető igazgatója. Kiemelte, hogy a nyerstej hazai felvásárlási ára egy év alatt 56%-ot, míg kiviteli ára 72%-ot emelkedett, ami az elmúlt egy, másfél évben állandó nyomást helyez a hazai késztermék önköltségekre és ezen keresztül a tejtermék fogyasztói árakra.
Ezen felül a hazainál magasabb és jobban növekvő kiviteli áraknak is van árnövelő hatása. A kész tejtermékek átlagos hazai feldolgozói átadói árai jellemzően 45-55% között emelkedtek egy év alatt. Kiugróan magas a trappista sajt feldolgozói átadói árának 75%-os (!) emelkedése. A fogyasztási szokások változása még nem egyértelmű, egyes termékekből - az előző évi adatokhoz képest - több került értékesítésre, másokból kevesebb.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el, havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%, a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Az AKI adatai alapján több tejet adnak el a feldolgozók, különösen a hatósági áras UHT tejből, de új hazai kapacitások belépése és a német tejhiány, valamint az árfolyam okozta importsajt drágulás okán több hazai trappista sajt fogy
- tette hozzá a szakember, aki ezen kívül beszélt még az árak alakulásáról, valamint arról, hogy mire lehet még idén számítani.
A pelenkagyártó csecsemőkről felnőttekre vált át: ide vezetett a drasztikusan kevés gyerek születése
Japán gyorsan öregedő társadalma és csökkenő születésszáma miatt, bejelentette egy pelenkagyár, hogy felfüggeszti a csecsemőpelenka-gyártását és a felnőtteknek szánt pelenkák piacára koncentrál.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.
A hiánypótló naturális, és letisztult berendezési trendeket kedvelő fotós közösség számára a Nordix már nem ismeretlen.
-
Elárulta a Lidl, milyen akciókkal készül a húsvéti szezonra
A húsvéti időszakban is változatos akciókkal és kedvezményekkel segíti a Lidl a vásárlókat.
-
Cégalapítás online: az eljárás menete lépésről lépésre (x)
Megmutatjuk, mire számíthat, ha vállalkozás indítását tervezi
-
Az ASUS újdonsága a modern munkaélmény új szintjét kínálja (x)
Az ExpertBook B9 OLED új mércét állít az üzleti laptopok számára.
- Letartóztattak egy borsodi polgármestert
- Bulgáriában újabb előre hozott parlamenti választásokat tartanak
- Kiderült, mikortól és mennyiért lehet megvenni az egynapos autópálya-matricát
- Napokon belül diplomáciai képviseletet nyit Magyarország Tanzániában
- A motorosokra is rászálltak az osztrák rendőrök
- Meghalt egy ember az ökörítófülpösi szociális intézményben