Házikedvencek karácsonya: ennyit költenek idén a magyarok az év végi ünnepre

2017. december 14. 15:30

Idén a tavalyinál kicsit többet, átlagosan mintegy 42 900 forintot költenek a magyar háztartások a karácsonyi ünnepekhez kapcsolódó kiadásokra. A háziállatot tartó családok ráadásul kiskedvenceiket is meglepik valamivel az ünnepek alkalmából, legyen az akár csak egy finom falat vagy éppen egy ajándék.

Többet költünk a karácsonyra, de továbbra is a családi együttlét a legfontosabb a magyar családoknak. A tavalyinál idén mintegy 8 százalékkal többet, átlagosan 42 900 forintot költ a karácsonyhoz kapcsolódó kiadásokra a magyar lakosság. Háromnegyedük pedig aktuális havi jövedelméből fedezi az ünnep költségeit - derül ki egy reprezentatív kutatásból, amelyet az NRC készített a CIB Bank megbízásából.

A tavalyi évhez képest nem jelentős mértékben ugyan, de nőtt azoknak az aránya, akik megtakarításukat használják fel az ünnephez kapcsolódó költségekre. A megkérdezettek 34 százaléka nyilatkozott így a tavalyi 31 százalékhoz képest. Nem változott az ünnepekhez kapcsolódóan hitelt is igénybe vevők aránya sem, idén is 4 százalék készül erre, legtöbbjük 25 000 és 50 000 forint közötti hitelösszeget tervez igénybe venni erre a célra.

A megkérdezettek karácsonyi ünnepekhez való viszonyulása stagnál az elmúlt az évhez képest. Az igazán jó karácsonyhoz szükséges legfontosabb öt tényező között továbbra is

a családi együttlét lett a legfontosabb (79 százalék említette ezt), emellett a tavalyival megegyezően idén is a válaszadók 60 százaléka nevezte meg ezek között a karácsonyfaállítást, és mintegy 45 százalékuk a fehér karácsonyt.

Úgy tűnik, idén fáradtabbak a megkérdezettek, ugyanis a szabadság, mint az ünnep egyik velejárója tavaly 31 százaléknak volt kiemelten fontos, míg idén a válaszadók 35 százalékának az. A megkérdezettek 31 százalékának a karácsonyi ételek is fontos elemei az ünnepnek. A legkedveltebb, a tervek szerint asztalra kerülő fogások említési aránya nagyon hasonló a 2016-oshoz: így például

a háztartások 54 százalékánál lesz bejgli, 46 százalékánál töltött káposzta, 45 százalékánál rántott hús, míg halászlevet a válaszadók 38 százalékánál készítenek majd.

Dezodor, parfüm, szappan... de minek?

A felmérés azt mutatja, hogy növekedett azoknak az aránya is, akik szerint az ajándékozás jó alkalom arra, hogy évente legalább egyszer örömet szerezzünk szeretteinknek: idén a válaszadók fele értett egyet ezzel a megállapítással, szemben a 2016-ban mért 42 százalékkal. Ezzel együtt azok aránya változatlanul magas (71 százalék), akiket zavar a pénz túlsúlya az ünnep kapcsán.

A leginkább vágyott ajándékok között változatlanul a készpénz vezet, ám a tavalyinál kissé alacsonyabb, 23 százalékos említési aránnyal, és sokan örülnének valamilyen élményt adó ajándéknak (19 százalék) vagy kézzel készített meglepetésnek (18 százalék) is. Az adni tervezett ajándékok között viszont éppúgy a szépségápolási cikkek állnak az élen, mint tavaly (26 százalék készül ilyesmit ajándékozni) és továbbra is népszerű ajándék a ruhanemű, a könyv/CD/DVD is.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

A karácsonyi ajándékokat a hipermarketek és a bevásárlóközpontok mellett egyre többen szerzik be online oldalakról: tavalyhoz képest 20 százalékkal, 69 százalékra nőtt azoknak a válaszadóknak az aránya, akik ezt a vásárlási módot is megjelölték.

Kutya, macska karácsony

A felmérés kitért arra is, hogy miképp ünnepelnek a családi háziállatok. A kutatás eredményei azt mutatják, hogy a magyar háztartások mintegy 63 százaléka tart háziállatot, közülük 74 százaléknak van kutyája, 55 százaléknak macskája, de viszonylag népszerű a nyúl és a hal is (8-8 százalék). A kutyanevek között a Buksi és a Morzsi vezet, míg a legtöbb cica a Cirmi, illetve a Kormi nevet kapja, de a Picúr mindkét körben népszerű névválasztás.

A kiskedvencek a legtöbb megkérdezett esetében családtagnak, igazi társnak számítanak: a kutyát tartók 77 százaléka, míg a macskát tartók 68 százaléka nyilatkozott így. Ennek megfelelően a háziállatot tartó válaszadók közel 80 százaléka valamilyen módon a kedvencének is kedveskedik karácsonykor: 53 százalékuk finom falatokkal, 40 százalékuk ajándékkal lepi meg háziállatát, 23 százalékuk pedig különleges, átmeneti jogokkal ruházza fel - például beengedi a lakásba, vagy hagyja, hogy a kanapén heverésszen.

Azok közül, akik ajándékot vásárolnak kedvencüknek, a többség (65 százalék) 1000 és 5000 forint között költ erre, míg 17 százalék ennél többet szán háziállata ünnepi meglepetésére.
Az ünnepek a szilveszteri tűzijáték és petárdázás miatt komoly veszélyt is jelentenek a házi kedvencekre, elsősorban a kutyákra. A gazdik 81 százaléka ilyenkor különösen figyel háziállatára, jellemzően úgy, hogy vagy beengedik őket a lakásba (40 százalék) vagy bezárják egy biztonságos helyre (29 százalék), a többiek pedig további óvintézkedéseket neveztek meg.

NEKED AJÁNLJUK
Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Újraindul a STRT Holding inkubációs programja, a Launchpad

Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.

Egykor kubai textilmunkásoktól volt hangos, most közösségi finanszírozásból újul meg a patinás budapesti gyárépület (x)

A hiánypótló naturális, és letisztult berendezési trendeket kedvelő fotós közösség számára a Nordix már nem ismeretlen.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. március 28. csütörtök
Gedeon, Johanna
13. hét
Március 28.
Nagycsütörtök
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum Retail Day 2024
Magyarország legfontosabb kiskereskedelmi rendezvénye - Inspiráló előadók, izgalmas előadások, gyakorlati tudás.
Most nem