Tavaly 10 milliónál is több palackot váltottunk vissza egy-egy napon a karácsonyi ünnepek után.
Nem működik az elektromos kütyü? Bő a pulcsi? Kettőt kaptál valamiből? A tegnap esti ajándékozás után sokaknál kiderülhetett, hogy valami gond van az ajándékokkal. A Pénzcentrum mutatja, ilyenkor mi a teendő.
Idén karácsonykor december 27-én, azaz kedden nyitnak ki először a boltok a karácsonyi ünnepek után. Ilyenkor jellemzően megindul a karácsonyi visszavásárlási roham: sokan kicserélnék, visszavinnék a nem megfelelő, vagy nem jól működő ajándékokat. De milyen jogaink vannak ilyen esetben és mi az, amire különösen figyelnünk kell?
Nem tetszik, visszavihetem?
- mondta el Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára az MTI megkeresésére.
Vagyis, ha minőségileg minden rendben van a kapott ajándékkal, akkor csupán azért, mert nem tetszik a termék színe, vagy nem megfelelő a méret, akkor a kereskedő nem köteles azt kicserélni. Persze ettől függetlenül dönthet úgy egy üzlet, hogy ezeknek a kéréseknek is eleget tesz (ehhez általában a nyugtára és a termék sértetlenségére is szükség van). Más a helyzet, ha az ajándék hibás, minőségi reklamációk esetén ugyanúgy érvényesek a fogyasztóvédelmi szabályok, mint máskor.De mikor élhetünk a szavatossági jogainkkal? És mit jelent a jótállás?
Mit is jelent a szavatosság?
A Nemzeti Fogyasztóvédelemi Hatóság (NFH) tájékoztatása szerint megtévesztő, ha a forgalmazó olyan tájékoztatást ad, hogy szavatossági igény érvényesítéséhez szükséges az eredeti csomagolás, mivel az nem követelhető.
Például egy hibás lábbeli esetében a fogyasztó a vásárlástól számított
Ez azt jelenti, hogy az első hat hónapban a kereskedőnek kell bizonyítania, hogy a hiba nem gyártási eredetű, a további időszakban a bizonyítási teher megfordul.
A hibás termékek esetében a választásunk szerint kérhetjük annak kijavítását vagy kicserélését, kivéve abban az esetben, ha a választott kellékszavatossági jog teljesítése lehetetlen, vagy ha az a kereskedőnek aránytalan többletköltséget eredményezne. Ha a kereskedő a kijavítást vagy a kicserélést nem vállalta, netán annak nem tud eleget tenni, akkor a igényelhetjük az ellenszolgáltatás arányos leszállítását, vagy a kereskedő költségére kijavíthatjuk a hibát. Ezen felül, ha nem csupán jelentéktelen hibáról van szó, akkor akár el is állhatunk a szerződéstől.
- hívja fel a figyelmet az NFH.
Nem működik...
Nem árt tudnunk, hogy a kötelező jótállás alá eső termékeknél, ha az ajándék három munkanapon belül meghibásodik, ami a rendeltetésszerű használatot akadályozza, úgy a kereskedő köteles rögtön kicserélni (kijavítás helyett). Ez esetben pedig még arra sem hivatkozhat, hogy számára a kicserélés aránytalan többletköltséggel járna.
JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Mit is jelent a jótállás?
Jótállás (garancia) esetében megkülönböztetünk önként vállalt (például kiterjesztett garanciát), illetve kötelező jótállást:
- A kötelező jótállás keretében a jótállási idő alatt felmerülő minőségi kifogás esetében lényegében a szavatossági jogokat (kijavítást, kicserélést, árleszállítást, elállást) lehet - de kedvezőbb feltételekkel - érvényesíteni,
- Ha pedig a jótállás szerződésen alapul, a felek megállapodása szerinti tartalmú jogok illetik meg a jogosultat, azzal, hogy, amennyiben nem rendelkeznek ezekről, úgy szintén a törvény szerinti szavatossági jogokat érvényesíthet a jogosult.
Annak érdekében, hogy ezeket a jogainkat érvényesíteni tudjuk, fontos, hogy mindig olvassuk el a műszaki termékek használati utasítását akkor is, ha az üzembe helyezés nekünk rutin tevékenységnek számít, hiszen a helytelen szerelés akár a jótállási jogok elvesztésével is járhat.
Ne feledjük azt sem, hogy bizonyos termékek szakember általi üzembe helyezést igényelnek, melynek költsége sokszor összemérhető a termék árával (például gázkészülékek).
Mi a helyzet a neten vásárolt ajándékokkal?
A Budapesti Békéltető Testület az MTI-hez eljuttatott tájékoztatásában arra hívta fel a figyelmet, hogy internetes vásárlásnál az átvétel után
Ugyanakkor több, a fogyasztók körében közkedvelt terméknél bizonyos feltételek esetén már nem gondolhatja meg magát a vevő, például ha a CD vagy DVD csomagolását már kibontották. Kivételként említették azt az esetet, amikor a megrendelés számítógépre, laptopra szólt, és a telepítő CD-t bontották fel.
Azoknál a zárt csomagolású terméknél sem gondolhatja meg magát a fogyasztó, amelyek felbontás után már egészségvédelmi vagy higiéniai okokból nem küldhetők vissza, de csak akkor hivatkozhat a kereskedő egészségvédelmi vagy higiéniai okra, ha előtte meghatározta, melyik termék tartozik ide. A vállalkozásoknak ezekről a kivételekről is tájékoztatást kell nyújtaniuk már előzetesen a webáruház honlapján. Az átvételtől számított tizennégy napon túl viszont csak akkor lehet már reklamálni, ha hibás a termék.
A különböző feltételek közti eligazodást segíti a CP Contact felmérése, melyet a FOME megbízásából végzett el karácsony előtt egy hónappal. A felmérés a különböző kereskedelmi szegmensekben működő nagyobb üzletláncok gyakorlatát összegzi. A kutatás alapján az alábbi megállapítások tehetők:
- Szektoronként igen jelentős eltérés van a határidőket illetően: különösen a műszaki- és a játékáruházak szabnak meg szűk időszakot (0-3 hét között) a visszavételre, és általában a karácsonyi időszakban sem tesznek kivételt. A ruházati és könyváruházak általában szintén néhány hét határidőt szabnak a visszavételre, ám ők karácsonykor ezt az időszakot a decemberben vásárolt termékek esetében kivételesen meghosszabbítják január második hetéig. Ahol eleve legalább egy hónap a határidő, általában nincs külön eljárás a karácsonyi időszakban.
- A felkeresett láncok 69 százaléka adott határidőn belül nem csupán a termék levásárlására ad lehetőséget, hanem kérésre a vételárat is visszatéríti. Ez jelentős előrelépést jelent a tavaly tapasztalt 44 százalékhoz képest. Ebben a tekintetben a ruházati, cipő-, sport- és bútoráruházak, illetve a hiper- és szupermarketek mutatkoztak a legrugalmasabbnak. A bútoráruházak egy része egy hónapig fogad el készpénz-visszatérítési igényt, a levásárlás lehetőségét azonban akár egy évig is biztosítja.
- Bolthálózatonként külön feltételeket határoznak meg mind a visszavett árut, mind az ügyfélkapcsolat szorosságát tekintve: több helyen jóval kedvezőbb feltételek vonatkoznak a hűségkártyával rendelkező ügyfelekre, a termékek közül pedig negatívan különböztethetik meg az akciós, vagy a már nem sértetlen csomagolású darabokat.
Hogyan vigyük vissza az ajándékot?
- A visszavitel előtt ne használjuk, lehetőség szerint ki se bontsuk a feleslegessé vált terméket.
- Tájékozódjunk - akár az adott üzlet honlapján, akár a helyszínen - arról, hogy milyen feltételekkel vihető vissza az adott áru. Ezt a tájékoztatást az adott cégnek mindenki által könnyen elérhető formában meg kell tennie. Az itt rögzített feltételektől az adott üzlet csak pozitív irányban térhet el - de erre nem kötelezhető.
- Ügyeljünk a visszafogadási ajánlatban rögzített határidők betartására - célszerű a visszavételt lehetőség szerint már a két ünnep között megtenni.
Itt a bejelentés, új világmárka érkezik Magyarországra: ekkor nyit az első üzlet, indul el a webshop
A márka Görögországban, Ausztriában, Lengyelországban, Romániában és Indiában is debütál franchise-partnerségeken keresztül
Sok magyar kedvence tűnhet el a boltok polcairól: megjelent a tésztatörvény, rengeteg terméket érint
Megjelent a Magyar Közlönyben az agrárminiszter rendelete, amely szigorítja és pontosítja a száraztésztákra vonatkozó minőségi és kategorizálási előírásokat.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








