17 °C Budapest

Ki a legzöldebb: a magyarok a hetedikek a listán

Pénzcentrum
2010. június 13. 10:02

A National Geographic tizenhét országra kiterjedő felmérése szerint az indiai, brazil és kínai fogyasztók a legzöldebbek, míg az amerikai, kanadai francia és brit állampolgárok fogyasztása bizonyul a leginkább környezetterhelőnek. A kutatás szerint a magyarok az átlagosnál zöldebb életvitelt folytatnak.


Fejlődő országok az élen?

A National Geographic és a GlobeScan kutatói a környezettudatos fogyasztást vizsgáló nemzetközi felmérésük során 17 országban összesen 17 ezer embert kérdeztek meg a környezetterhelés szempontjából különösen kritikusnak tekinthető fogyasztói szokásaikról. A közlekedési, energiafogyasztási, élelmezési és vásárlási szokásokra kitérő kutatás szerint a zöld attitűd nemzetközi szinten folyamatosan, bár nem egyenletes mértékben terjed.

A 2010-es lekérdezés eredményei szerint a - gyorsan - fejlődő ázsiai és latin-amerikai országok lakosainak fogyasztása bizonyul a legkevésbé, míg az iparilag és gazdaságilag fejlett nyugati államoké a leginkább környezetterhelőnek. A válaszok alapján számolt ún. Greendex skálán India, Brazília és Kína érte el a legjobb helyezést, míg a britek, franciák, kanadaiak és a listát záró Egyesült Államok fogyasztói kapták a legrosszabb minősítést. A tizenhét országot tartalmazó listán Magyarországot a hetedik helyre sorolták a kutatók.

Az immár harmadik éve összeállított Greendex felmérés szerint tavaly óta a vizsgált tizenhét ország közül tízben, a 2008-ban lekérdezett tizennégy ország közül tizenhárom esetében mutatható ki pozitív irányú változás. Az adatok szerint Indiában, Oroszországban, Mexikóban, Kínában, Japánban, Nagy-Britanniában, Kanadában, az Egyesült Államokban és Magyarországon javult a környezettudatos magatartás mértéke, míg tavaly óta Németországban, Spanyolországban, Svédországban, Franciaországban és Dél-Koreában romlottak a mutatók. Brazília esetében 2008-ról 2009-re visszaesést, majd 2009-ről 2010-re javulást mértek. Argentína és Ausztrália indexszáma az elmúlt évben gyakorlatilag nem változott.

Jelentős változás a háztartási energiafogyasztásában

A felmérés során a legnagyobb mértékű változást a háztartások energiafogyasztásának csökkentése terén tapasztalták. A zöldebb háztartásvitelre irányuló erőfeszítések terén a brazil, indiai és mexikói fogyasztók jeleskedtek, de az amerikaiak, britek, ausztrálok és magyarok is jelentősen javítottak otthonaik energiafogyasztásának hatékonyságán. A kisebb és fenntarthatóbb energiafelhasználást a megkérdezettek többsége a magas energiaárakkal magyarázta, igaz az egyes országok esetében 20 és 50 százalék között volt azok aránya, akik környezetvédelmi megfontolásokkal indokolták döntéseiket.

Közlekedés, vízfogyasztás, bevásárlás

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

A közlekedési szokásokat tekintve a brit, kanadai és indiai fogyasztók voltak azok, akik jelentős mértékben változtattak az egy autóban egy autós elvén. A fenti adatoknak némileg ellentmondóan az elmúlt három évben Kínában nőtt az egyedül autózok száma.

Az egyéb mutatók eredményei szerint a vízkészletek megőrzésével leginkább az indiai és orosz fogyasztók törődnek. Kínában, Indiában és Oroszországban nőtt azok száma, akik az elromlott eszközöket nem lecserélik, hanem javíttatják, míg a britek, kanadaiak és amerikaiak a tönkrement holmikat újrahasznosítják. A legtöbben, különösen pedig a francia és kanadai vásárlók már saját táskával mennek vásárolni. Vásárlásaik során a britek és japánok nem igazán, de az indiai és kínai fogyasztók kifejezetten keresik a környezetbarát termékeket, és ők azok, akik a leginkább kerülik a túlcsomagolt cikkeket.

Kormányokra és cégekre várnak

A felmérésben a National Geographic szakértői arra is kíváncsi voltak, miért nem tesznek többet a válaszadók a környezet védelme érdekében. A megkérdezettek a nem cselekvést leginkább azzal indokolták, hogy a legtöbb cég egyébként is hamisat állít termékei környezetterheléséről, így a maguk erőfeszítései kárba vesznek. Sokan hozzátették, úgy látják, az egyéni változtatások mindaddig nem lehetnek eredményesek, amíg a nemzeti kormányok nem hoznak határozott intézkedéseket a környezet védelme érdekében.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Újraindul a STRT Holding inkubációs programja, a Launchpad

Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.

Egykor kubai textilmunkásoktól volt hangos, most közösségi finanszírozásból újul meg a patinás budapesti gyárépület (x)

A hiánypótló naturális, és letisztult berendezési trendeket kedvelő fotós közösség számára a Nordix már nem ismeretlen.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. március 28. csütörtök
Gedeon, Johanna
13. hét
Március 28.
Nagycsütörtök
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum Retail Day 2024
Magyarország legfontosabb kiskereskedelmi rendezvénye - Inspiráló előadók, izgalmas előadások, gyakorlati tudás.
Most nem