Rekordmagasságokba szökött 2008-ban a háztartási üveghulladék újrahasznosításának mértéke Európában, derül ki az Európai Csomagolóüveg Szövetség (FEVE) által elkészített felmérésből. A 64 százalékos arány egyfelől a fogyasztók növekvő környezettudatosságát, másfelől a kormányok elkötelezettségét jelzi hulladékgyűjtési és újrahasznosítási programok továbbfejlesztése iránt. Ezzel szemben Magyarországon ez az arány sajnos még csak 28 százalék, mely adat nagyon messze áll az EU célkitűzésektől.
A felmérés adatait az 59 csomagolóüveg-gyártót (többek között az O-I-t, a világ legnagyobb csomagolóüveg-gyártóját is) tömörítő FEVE tette közzé. Adeline Farrelly, a FEVE főtitkára elmondta: "Az adatok jól igazolják az elmúlt évben megfigyelhető egyértelműen pozitív tendenciát, amikor is - a lakosság együttműködésének köszönhetően - számos EU országnak sikerült elérnie az EU csomagolásról és csomagolási hulladékról szóló irányelvében meghatározott ambiciózus célkitűzést, mely szerint a csomagolási hulladék újrahasznosításának el kell érnie a 60%-ot."
2008-ban Európában mintegy 25,5 milliárd üvegpalack, azaz 11 474 000 tonna üveg került az üveggyűjtő konténerekbe, szemben a 2007-ben mért 10 972 000 tonnával. A már eddig is az újrahasznosítási táblázat élén álló országok, mint például Svájc (ahol az üveghulladék 95%-át újrahasznosítják) és Svédország (94%-al) fenntartották kiemelkedő eredményeiket, de érdekes például, hogy a régióban levő Csehországban 50 százalékról 62 százalékra emelkedett az újrahasznosítási arány.
A csomagoló-üveg hulladék mennyisége az elmúlt 10 évben 26%-kal csökkent, annak ellenére, hogy a fogyasztás 8%-kal nőtt. Az újrahasznosított üveg felhasználása az üvegből készülő új tárolóeszközök gyártásában nyersanyagot és energiát takarít meg, mivel az üvegtörmelék megolvasztásához 25%-kal kevesebb energia szükséges, mint a nyersanyagok megolvasztásához.
Újrahasznosítási adatok Magyarországon
Az Öko-Pannon legfrissebb adatai szerint hazánkban az újrahasznosítási arány 2009-ben 28 százalékra emelkedett a 2008-as adatokhoz képest, amikor ez az arány 24 százalék volt.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
"Magyarországon ma még nagyon sok üvegpalack kerül a kukákba, ezáltal a szemétlerakókra, pedig a szelektív gyűjtés egyik legsürgetőbb országos teendője, hogy a csomagolási üveghulladék újrahasznosítási arányát a jelenlegi 32 százalékról alig három év alatt megduplázzuk. A mutató 2002-ben még 10 százalékon állt, de 2012-re el kell érnie a kibocsátott csomagolási üveg 60 százalékát, hogy az ország teljesítse az Európai Unió által megkövetelt célszintet, ez viszont csak a lakosság aktív részvételével érhető el." - tette hozzá Pribelszki Edina, az Öko-Pannon kommunikációs csoportvezetője.
Tavaly az ÖKO-Pannon Nonprofit Kft. rendszerében közel 24,6 ezer tonna üveghulladék került a szelektív gyűjtőkbe, majd hasznosításra, ami a forgalomba kerülő üvegcsomagolás mintegy 28 százaléka. A 2008-as szinthez képest némi visszaesés tapasztalható a begyűjtésben, mivel a gazdasági válság miatt a lakossági fogyasztás, ezzel együtt a lakosságnál képződő csomagolási hulladék mennyisége is számottevően csökkent.
Kampány az újrahasznosítás mellett
A FEVE és az O-I egy egész Európára kiterjedő mozgalmat indított el, melynek keretében az üveg értékes tulajdonságaira kívánják felhívni a figyelmet. Az immár második éve futó "Friends of Glass" elnevezésű online platform (www.friendsofglass.hu) köré épülő kampányra máris sokan felfigyeltek; a "Hank, az éneklő palack" című vicces animációs filmet például már félmillióan nézték meg a youtube-on.
A pelenkagyártó csecsemőkről felnőttekre vált át: ide vezetett a drasztikusan kevés gyerek születése
Japán gyorsan öregedő társadalma és csökkenő születésszáma miatt, bejelentette egy pelenkagyár, hogy felfüggeszti a csecsemőpelenka-gyártását és a felnőtteknek szánt pelenkák piacára koncentrál.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.
A hiánypótló naturális, és letisztult berendezési trendeket kedvelő fotós közösség számára a Nordix már nem ismeretlen.
-
Elárulta a Lidl, milyen akciókkal készül a húsvéti szezonra
A húsvéti időszakban is változatos akciókkal és kedvezményekkel segíti a Lidl a vásárlókat.
-
Cégalapítás online: az eljárás menete lépésről lépésre (x)
Megmutatjuk, mire számíthat, ha vállalkozás indítását tervezi
-
Az ASUS újdonsága a modern munkaélmény új szintjét kínálja (x)
Az ExpertBook B9 OLED új mércét állít az üzleti laptopok számára.
- A magyar vidéken tartott ülése miatt bírálja a kormányt az ellenzék
- Kaiser Ferenc: több mint ezer légi célt tud majd követni a Vaskupola magyar lokátora
- Újabb borzalmak a rémségek zalai kertjében
- Júniusban vezetik be a dugódíjat New Yorkban
- Jó időre börtönbe küldték a gigantikus kriptobukás felelősét
- Új hajók az új balatoni szezonra - képek