12 °C Budapest

Lendvai: "Csökkenésben élen jár Magyarország!"

Pénzcentrum
2009. március 3. 12:30

A hagyományokat követve a Cetelem csoport ismét elkészítette és közzétette a háztartások megtakarítási és fogyasztási magatartására vonatkozó piackutató tanulmányát, melyet Dr. Lendvai János elnök-vezérigazgató ismertetett. Magyarország a főbb szegmensek tekintetében (autópiac, építőiparhoz kapcsolódó ágazatok, fogyasztási hitelek) elmarad a vizsgált 13 (többségében uniós) ország átlagától.

A körkép az európai és az orosz fogyasztók általános anyagi és jövedelmi helyzetére, a háztartások költségvetésére, a vásárlóerő változására, a fogyasztói magatartás vizsgálatra és fogyasztás változására terjedt ki. A telefonos és személyes felmérés során tízezer főt kérdeztek meg a kontinens 13 országában.

Az egyes országok helyzetértékelését tekintve hazánk Portugáliával karöltve zárja a sort, de a válság hatására több nyugat-európai országban is alábbhagyott az optimizmus. A magyarok megtakarítási hajlandósága tovább csökkent, a 22 %-os kontinensátlaggal szemben a magyar megkérdezetteknek csak a 6 %-a gondolja úgy, hogy idén növeli a megtakarításait.

"Az elkövetkezendő 12 hónapban gondolja, hogy növeli megtakarításait?"

Az elmúlt tíz évben átlagosan még mindig élen járunk a háztartások vásárlóerejének növekedésében, bár a 2007-től csökkenő tendenciát mutatunk. Az életszínvonal Európa-szerte csökken, de a válság hatásai országonként eltérő mértékben jelentkeznek. A háztartások fogyasztási struktúrája némileg átalakult, a kényszerű kiadások a döntés tárgyát képező kiadások kárára növekedtek, az élvezeti cikkekre szánt keret minimálisan emelkedett.

A megkérdezettek elsősorban az alkohol- és a dohánytermékekre szánt összegekből, valamint a kávézóra, étteremre szánt kiadásokból faragnának, míg ha többet költhetnének, akkor a szórakozást, a kultúrát, az utazást, az egészséget és az élelmiszereket részesítenék előnyben. A nyugat-európai fogyasztó jobban odafigyel az árakra, régiónkban még élénkebben él az emberekben a kiskereskedőkhöz való kötődés.

"Mely fogyasztási területen növelné, illetve csökkentené kiadásait?"

Míg nyugaton a vásárlók preferálják a diszkont áruházakat, az alacsony költséggel járó szolgáltatások igénybevételét és az internetet sokan a kedvezőbb árak megkeresésére használják, addig hazánkban például egy autóvásárlás során csak 37 %-ot nyom a latba a vételár. A magyar fogyasztó árérzékenysége még a régió átlagánál is alacsonyabb.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

A hazánkban kihelyezett fogyasztási hitelek havi állománya egy év alatt 40 %-kal csökkent, miközben jelentősen változott azok deviza összetétele is. Egy évvel ezelőtt a fogyasztási hitelek 80 %-át svájci frankban helyezték ki, jelenleg a legnagyobb arányban a forinthitelek mennek, majd következnek az euró hitelek.

A személyi kölcsönök és az áruhitelek tekintetében szinte teljesen eltűntek a devizahitel konstrukciók, bár az áruhitelezésben korábban sem volt jellemző. Az új szabad felhasználású jelzáloghitelek havi állománya egy év alatt a felére csökkent, az euró hitelek súlya jelentősen emelkedett.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 20. szombat
Tivadar
16. hét
Április 20.
Cirkuszok világnapja
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem