13 °C Budapest

Így fizesd az álomutazásodat: a magyarok egyötöde már meglépte

2019. július 14. 17:02

Idén a magyarok 64 százaléka megy nyaralni, amely 5 százalékos növekedés tavalyhoz képest - derül ki a Budapest Bank kutatásából . Az idei nyaralásra a tavalyinál kicsit többet, átlagosan 169 ezer forintot szánnak a megkérdezettek, amelynek a korábbi évekhez hasonlóan továbbra is fő forrása az előre félretett pénz. Idén először viszont már nem a vízpartok a legnépszerűbb úti célok.

A tavalyi 59-ről 64 százalékra növekedett a nyaralást tervező magyarok száma. Nyaralni szinte minden demográfiai csoportból többen jutnak el idén, de különösen a nők, a 30-39 évesek, a falun élők és a 170 ezer forint alatti háztartási jövedelműek körében látható növekedés. A nyaralást nem tervezők elsősorban anyagi okok miatt nem mennek (ők az otthonmaradók 51 százalékát teszik ki), de ez idén valamivel kevesebbeket érint, mint az elmúlt években. Az idei nyaralásra átlagosan 9 napot szánnának a válaszadók, amely egy nappal hosszabb, mint az elmúlt két évben volt. Még mindig a belföldi úti célok a legnépszerűbbek, a megkérdezettek 73 százaléka ilyen útra is elmegy, ezzel szemben a külföldre is utazók száma 35-ről 41 százalékra növekedett egy év alatt. A külföldi nyaralásnál idén először nem európai tengerpart (18 százalék), hanem valamilyen más európai helyszín vezet (23 százalék) a legnépszerűbb úti célok között. 

A Balatont a belföldi nyaralók 32 százaléka választja.

Az idei nyaralásra a tavalyinál kicsit többet, átlagosan 169 ezer forintot szánnak a megkérdezettek, amelynek a korábbi évekhez hasonlóan továbbra is fő forrása az előre félretett pénz és az aktuális havi bevétel (93 százalék). Cafeteria-juttatásából 22 százalék fizet nyaralásakor. A válaszadók 55 százalékával már előfordult, hogy túlköltekezett az utazása alatt, leginkább az étkezéssel és a programokkal kapcsolatos kiadások miatt. Ez nem is meglepő, hiszen éppen a belépők és az étel-ital az, amiken a legkevésbé spórolnának a megkérdezettek, ehelyett inkább alacsonyabb kategóriájú szállást, olcsóbb utazási módot vagy rövidebb nyaralást választanának. A nyaralók fele tudatosan keresi a kedvezőbb árakat, 

a legnépszerűbb spórolási módszer a kuponos szállásfoglalás, melyet a válaszadók 37 százaléka próbál kihasználni.

A kiadások fedezésére még mindig a készpénzes fizetés a legnépszerűbb, azonban ennek az aránya a tavalyi 84-ről, 79 százalékra csökkent. A bankkártyás fizetések aránya 59 százalék, ezzel főleg kisebb tételeket (étkezés, belépők, egyéb kiadások) vásárolnak a válaszadók. Azok a bankkártya-tulajdonosok, akik legalább alkalmanként megfordulnak külföldön (a válaszadók fele) szinte kivétel nélkül magukkal viszik plasztikkártyájukat. Akinek pedig több bankkártyája van (16 százalék), jellemzően többet is visz magával külföldi utazáshoz. 

Míg a bankkártyás fizetések száma azonos a tavalyival, a mobilfizetések aránya 2-ről 4 százalékra nőtt az elmúlt évben, emellett a digitális bankolásnak is nagy szerepe van nyaraláskor. Amennyiben bankkártyával kapcsolatos intézni való merülne fel az üdülés során, a megkérdezettek közel fele (47 százalék) a netbankot választaná, míg negyedük a bank mobil applikációját használná. Kevésbé lenne népszerű a telefonos ügyfélszolgálat (22 százalék), de még mindig többen választanák, mint azt, hogy személyesen kelljen bemenniük a nyaralóhelyen található bankfiókba (19 százalék).

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

A saját bankja mobil applikációját a mindennapok során a 18 és 75 év közöttiek 34 százaléka, a 30 év alattiak 45 százaléka használja.

Az appokat elsősorban az egyenleg ellenőrzésére (95 százalék), illetve belföldi utaláshoz (76 százalék) veszik igénybe a válaszadók, de viszonylag sokan vannak, akik állandó utalásokat, valamint bankkártyával kapcsolatos teendőket (limitbeállítás, aktiválás, letiltás) is ezen a platformon végeznek. A mobilfizetést használók aránya összességében a tavalyi 12 százalékról idén 17 százalékra nőtt. Az NFC-s fizetés nyaraláskor is jellemző: az egyébként mobillal fizetők 60 százaléka ilyenkor is használja okostelefonját fizetésre.

Sokan az utazás alatti váratlan pénzügyi helyzetekre felkészülve több bankkártyát is elvisznek magukkal. Nagyon kevés olyan helyzet adódik a nyaralás során − például az autókölcsönzés, − amikor jobbára elkerülhetetlen a fizikai bankkártya használata. Erre az esetre jó, ha egy dombornyomott kártya van nálunk. Ugyanakkor mi azt javasoljuk ügyfeleinknek, hogy biztonsági okokból ne vigyenek magukkal több fizikai kártyát, tegyék inkább ezt digitális formában, a banki mobilfizetési applikáció keretében. Az applikációkban több kártya is digitalizálható, bármikor kiválasztható, hogy éppen melyik kártyánkat szeretnénk mobilfizetésre használni, ráadásul a kártya limitek is azonnal kényelmesen állíthatóak

- tanácsolja hozzá Somogyi Péter, a Budapest Bank lakossági termékmenedzsment vezetője. A 18-75 évesek 62 százalékának van valamilyen álom úti célja. A legtöbbek által áhított célpont Amerika, ami a fiatalok közül különösen sokakat vonz (14 százalék), amely után a sorban Egyiptom és Párizs következnek. A vágyott utazás a legtöbb esetben egyelőre csak egy távoli álom: mindössze a válaszadók 19 százaléka gyűjt rá már most, és bár a legtöbben (47 százalék) tervezik, hogy egyszer elkezdenek félretenni a kinézett utazásra, sokan (35 százalék) inkább csak a dolgok szerencsés alakulásában bíznak.

NEKED AJÁNLJUK
Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Újraindul a STRT Holding inkubációs programja, a Launchpad

Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.

Egykor kubai textilmunkásoktól volt hangos, most közösségi finanszírozásból újul meg a patinás budapesti gyárépület (x)

A hiánypótló naturális, és letisztult berendezési trendeket kedvelő fotós közösség számára a Nordix már nem ismeretlen.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. március 28. csütörtök
Gedeon, Johanna
13. hét
Március 28.
Nagycsütörtök
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum Retail Day 2024
Magyarország legfontosabb kiskereskedelmi rendezvénye - Inspiráló előadók, izgalmas előadások, gyakorlati tudás.
Most nem